Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
Sweet, vill ha en usb3 controller NU, helst igår..

Själv vill jag ha enheter som stödjer usb 3.0 först och sen controller kortet.
Har eSATA på externa HDn så det får lov att vara nått annat än en sådan. Tids nog blir det dax att uppgradera. Minns hur det var när USB 2.0 började användas i bärbara musikspelare. Det var ju helt underbart! Helt plötsligt var det ju uthärdigt att kopiera 140 MB musik. Tids nog händer det med USB 3.0 också. Det skulle ju dock hända mycket fortare om det blev integrerat i styrkretsarna eftersom det nu är lite som hönan och ägget...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

För de som inte ser vilken nytta de kommer få ut av USB 3.0 kan det vara värt att nämna en ökad utström för den nya standerden.
USB 2.0 har som mest kunnat leverera 500mA medans USB 3.0 är specifierad till 900mA. Vad det betyder i praktiken är färre externa adaptrar för USB enheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Reagera och reagera, jag noterade. Men behöver du verkligen ett 5870 kort för att föra över filer mellan hårddiskar? Nope, så man tager vad man haver!

Annars så ser det väldigt lovande ut, hoppas det hinner etablera sig lite bättre på moderkorten under kommande månader fram tills uppgradering på burken sker

Sant det där med notera,m en ändå, var hittar man ett sånt gammalt kort idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Sant det där med notera,m en ändå, var hittar man ett sånt gammalt kort idag?

Där man lagrar sina datorkomponenter?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mitt brann upp. Men det var nog mest bara för att jag försökte använda det till saker som det egentligen kanske inte klarade av (*host* Oblivion *host*).

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

låt säga att man har en extern disk med vanlig usb 2.0, och kopplar in den i en USB 3.0 port, kommer det ge någon skillnad eller måste även disken vara en 3.0 för att ge snabbare överföring?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad då kontrollern i kabinettet inte kan snacka något snabbare än USB2.0

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Ja, jag tror absolut att skillnaden mellan USB3.0 och SATA i detta fall handlar mest om drivrutiner och diverse optimeringar som ännu inte gjorts. Själva interfacet ska ju egentligen vara snabbare än SATA. Frågan är ju om det är hårddisken som flaskar i detta fall eller något av interfacen. USB3.0 är som sagt nytt och kan säkert förbättras lite, men vad händer om man kopplar in en hårddisk som är snabbare än vad SATA 3Gbps kan göra rättvisa - kommer den disken då få bättre överföringshastighet med USB3.0?

Oftast rör det sig ju om hårddiskar som därmed pratar SATA som med en adapter fås att prata USB. I sådana fall så kommer aldrig USB att vara snabbare.
Vilket alla tester bekräftar rätt bra, det finns inget test där USB3 är snabbare än sata, nog för att det ofta är små skillnader men alla gånger det inte rör sig om samma resultat så är det SATA som är snabbare.

Och det kommer nog inte ändras. Däremot kan det ju komma snabba usb-minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Antar att det lät likadant när USB2.0 kom? Då fanns det ju FireWire för sånt som USB1.0 (eller vad det nu kallades) var för långsamt för.

Nej, USB1 -> USB2 var en ordentlig och riktigt nödvändig uppgradering. USB3 däremot är jag osäker på om man kommer ha någon egentlig användning för. Visst kommer det tids nog bli smidigt med USB3 men inte direkt något man bryr sig om.

HD-kameror är det väl den väl kanske den största målgruppen.

Externa hårddiskar är så ute så vet inte om det ens är vettigt att nämna det.
Och de allra flesta USB-prylar är inte det minsta begränsade av USB2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Externa hårddiskar är så ute så vet inte om det ens är vettigt att nämna det.

Pratar du "ute" som i "omodernt bland alla hippa", eller "ute" som i "används knappt längre"?

Jag tycker definitivt externa hårddiskar är relevanta. Nätverksdiskar i all ära, men om man för över större mängder data går det för segt, speciellt om man kör trådlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Pratar du "ute" som i "omodernt bland alla hippa", eller "ute" som i "används knappt längre"?

Jag tycker definitivt externa hårddiskar är relevanta. Nätverksdiskar i all ära, men om man för över större mängder data går det för segt, speciellt om man kör trådlöst.

Ute som i att användningsområdet är extremt smalt.

Antingen stoppar man in hårddisken i datorn, eller så använder man disken för att skyffla runt data mellan olika platser. Skickar man runt hundratals gigabyte dagligen (där det inte lämpar sig för snabbt nätverk etc.) så visst, då finns det givetvis en poäng (men då är det bättre att använda eSATA ändå).

Att ha externa diskar för sakens skull känns rätt dumt, dels så kommer de oftast i dåligt kylda kabinetter och ev. med undermålig strömförsörjning (något är det ju som gör att de dör som flugor). Sen låter det mer, kostar mer och är betydligt osmidigare. Och även i det scenariot så är eSATA Att föredra.

Trådlöst nätverk är ju verkligen ingen hit heller, det duger åt laptopen när man bara ska surfa men man har väl ändå inte en nätverksdisk som man bara kommer åt via trådlösa nätverket? Orkar man ha en extern hårddisk med strömdosa och USB/eSATA sladd så orkar man nog med en nätverkssladd också. Dåligt presterande nätverksdiskar må vara ett problem (för de billigare enheterna) men det kan man förstås fixa bättre själv.

Om man väldigt ofta flyttar runt stora mängder data till massa olika platser som inte har eSATA så visst, där har du ditt extremt smala användningsområde. (dvs. om du vill utnyttja bakåtkompatibiliteten med USB2 och kan tåla de extremt dåliga överföringshastigheterna som USB2 innebär, vilket det inte låter som om man ska skyffla över stora mängder data)

Permalänk
Medlem

Hoppas USB 3.0 blir standard

Permalänk

Varför finns det bara 2 stycken USB 3.0 portar och 2 stycken SATA 6 Gb/s portar på de nya moderkorten som stödjer dessa standarder? Jag vill ha minst 4 stycken portar av varje för att jag ska vara nöjd.

Helst vill jag att om jag köper nytt moderkort idag att det har stöd för dessa nya standarder på alla portar, istället för att snåla med både det ena och det andra. Jag gillar inte såna kombinerade lösningar när jag ändå köper helt nya komponenter och det inte finns kända problem med kompatibilitet mellan mina gamla enheter och de nya standarderna.

Jag fattar inte, vad är svårigheten i att utveckla SATA 6 Gb/s chip eller USB 3.0 chip som klarar av fler än två såna apparater? Vad krävs för att det ska vara möjligt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det är ingen svårighet. Det är en kostnadsfråga. Och eftersom moderkortstillverkarna bara inkluderar den billigaste skiten de kan komma över så blir det inte bättre.

Och har man lite krav så måste man ändå installera ett riktigt kort så det är väl bara bra att inte behöva betala för samma sak två gånger. Hur många SATA 6 Gb/s enheter har du btw...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ingen svårighet. Det är en kostnadsfråga. Och eftersom moderkortstillverkarna bara inkluderar den billigaste skiten de kan komma över så blir det inte bättre.

Och har man lite krav så måste man ändå installera ett riktigt kort så det är väl bara bra att inte behöva betala för samma sak två gånger. Hur många SATA 6 Gb/s enheter har du btw...

Jag är beredd att betala flera tusen för ett moderkort som stödjer USB 3.0 och SATA 6 Gb/s på alla portar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man ändå måste installera ett riktigt kort och att man inte betala för samma sak två gånger.

Jag vill kunna använda den maximala prestandan hos Barracuda XT med den nya standarden. WD har också börjat producera sin första 6 Gb/s disk i Caviar Green serien nu i december, så det kan mycket väl bli två såna också om de kommer ut på marknaden snart.

Jag uppgraderar inte mina datorer ofta, men när jag väl gör det så vill jag ha den senaste tekniken som finns tillgänglig eller är på intåg. Därför vill jag ha ett moderkort som använder t.ex. SATA 6 Gb/s för jag vet att det kommer bli standard om bara några månader och då vill jag kunna köpa flera såna här diskar utan att behöva köpa till något expansionskort (behöver dessa platser till bl.a. grafikkort och flera ljudkort). USB 3.0 vet jag inte om jag kommer ha någon större nytta av, USB ljudkort brukar vara värdelöst, men det finns säkert tillämpningar där USB 3.0 gör sig bra.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

SATA 6 Gb/s på en vanlig hårddisk är väl inte mer än PR, bara för att diskarna stödjer den nya standarden betyder inte att man tjänar något på den. Orka bry sig om man råkar ha den senaste tekniken, det som spelar roll är ju vad du får ut av prylarna och för de flesta även vad det kostar.

Är man ute efter bra prestanda (vilket jag får förutsätta att man är om man vill ha många SATA 6 Gb/s) så duger inte de integrerade kretsar man får med på moderkortet i alla fall.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men men, jag har U3S6 PCIe x4 kortet på en tidigare ledig 16x slot, köpte ADATA N005 64GB USB-minne, farten är väl inte i topp, men det är ju inte det snabbaste minnet direkt, fick samma read/write som ADATA lovar, testade minnet i en 2.0 port oxå. Har dock inte lyckats få minnet bootbart, kanske beror PCI?

USB3.0 port

USB2.0 port

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED