Problem med messenger, internet explorer, mina anslutningar och windows update

Permalänk
Medlem

Problem med messenger, internet explorer, mina anslutningar och windows update

Hej alla,

Jag har ett allvarligt problem i datorn. kort fakta;

Toshiba Satellite bärbar köpt 2004
Windows XP
Comodo Internet Security
CCleaner
Superantispyware

Allt började för ett par dagar sedan då Outlook 2003 började hänga sig. Efter ett tag kunde jag inte öppna vissa mail.

Jag kunde inte öppna internet explorer överhuvudtaget, inte heller med windows update. Jag avinstallerade internetexplorer men programmet försvann inte. Jag kunde sedan öppna ett fönster men kunde inte genereda någon sida.
De webbläsare jag kan använda är firefox och Opera. Jag kan inte använda opera mer sedan en systemåterställning.

Jag har en egen anslutning relakks som inte ens går att starta nu, fönstret kommer inte upp.

Jag har försökt att ladda ner ett nytt virusprogram från från olika företags hemsidor(testversioner). Eset smart security, f-secure.. men jag kommer inte längre än till nedladdningslänken.. efter det så jobbar webbläsaren utan att något händer.

Windows live messenger funkar att starta men inte att logga in. inget felmeddelande dyker upp, utan programet svarar inte(låser sig)

Har även provat windows messenger som finns i datorn. funkar inte det heller

Outlook kan däremot ta emot mail och det verkar vara ok efter systemåterställningen.

Ville köra en online scan innan men allt hängde sig totalt. Har kört superantispyware som hittade 2 trackingcokies inget mer.

Jag ber nu er alla om hjälp!

Bästa hälsningar
Daniel

Permalänk
Medlem

Jag lyckades efter mycket o och men ladda ner en testversion av eset smart security. Jag kan dock inte starta installeringen "omöjligt att öppna installationspaketet"

Permalänk

Jadu,

nåt har naglat sig fast i ditt system verkar det som av det du beskriver,
Vissa (en hel del rättare sagt) Virus, Trojaner, osv är skrivna så att du inte kan ladda hem uppdateringar till Windows, slår ut Antivirus programmet, kan ej heller köra online scan mm, starta säkerhets program/fixar, rätt smart av dem som skrivit skiten, men ordentligt med besvär för den som fått det.

Enklast är en formatering av disken & installering av all nyaste nytt.

Har du viktiga saker på disken du vill komma åt så rekomenderas att du tar en backup på de saker du vill ha kvar.

Isntallera allt utan att vara kopplad till nätet, installera sedan uppdaterad antivirus (ex USB sticka med virus definitionerna)
före du kopplar upp dig.