Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2005

Compaq CQ60-300EO Galet varm!

Nu är det så här att jag har tagit ett erbjudande av 3 där jag får dator och bredband för 400:- i månaden. Kunde det vara värt tänkte jag.

Datorn fungerade som den skulle i c:a 4-5 månader. Jag avinstallerade Windows Vista Home Basic och körde in Windows XP istället för att den skulle bli snabbare. Visst, den blev snabbare och den höll sig så i 1½ månad.

Sen började problemen uppstå. Det började hacka när jag spelade Warcraft III osv. Tänkte inte så mycket på det eftersom jag spelade på trådlöst nätverk. Men efter en vecka testade jag att spela med kabel och det var exakt samma sak.

Nu till saken:
Grafikkortet i laptopen går i över 100 grader när jag ser på HD-film och 90+ vid spel av Wc3.
Processorn ligger i 90+ den med i båda fallen.

Jag har tagit kontakt med HP-supporten och dom är bombsäkra på att allt kommer lösa sig bara jag installerar om datorn till Vista igen. (Jag har formaterat om burken till XP en gång redan efter problemen uppstod.)

Eftersom HP:s support verkar inkompetenta så vänder jag mig till er för att backa upp min teori om att det borde vara komponentfel snarare än att tempen skulle sänkas 40 grader bara för att jag byter operativsystem igen. Har nämnligen gått väldigt bra på XP i 1½ månad innan problemen uppstog.

Om inte komponentfel, någon som har några förslag på vad som bör göras?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boliden
Registrerad
Jun 2004

Rensat den på damm?

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Dessa bärbara vad dem ska bli varma:( Testa och öppna den om du kan och rensa på damm. Måste ju finnas något sett dem kan göra så dem inte blir så varma och går sönder:(

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
WestSide
Registrerad
Jul 2007

Som om Vista skulle göra 30-40C skillnad? Alltså vad är det för folk som jobbar med supporten. Blir så lack

Jag hade problem med min HP för 3 mån sen. Ringde supporten och de hjälpte mig i 30 min med drivers på wireless som inte gick igång. Efter 30 min frågar mig einstein vilket OS jag använder. Talar då om att jag kör Win 7. Sen blir det tvärstopp, Installera VISTA så löser sig ALLT var det rådet till mig......efter 30 min
Inget mer hjälp. Visade sig sen då jag lämnat in skiten, att de fick byta modekort, skärm och tangentbord.....för mitt lilla problem för wireless?? hahaha
är HP någon slags skämt eller bara pinsamt dumma i huvet

SAMSUNG NP900X3C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2005

@lugnre
Jo, det har jag gjort. Men det var inte problemet vilket jag förstod att det inte skulle vara heller. För problemet kom från ena dagen till den andra efter transport på tåg.

@xslyy
Samma här. Vista skulle lösa alla mina problem. Dom fick inte ens hjälpa mig eftersom jag inte hade Visa på datorn. Tänker skicka in datorn till dom då. Har ju 1½ år kvar på garantin som täcker allt inkl. stöld. Behöver inte ens betala självrisk. Så det löser väl sig nog. Tråkigt bara att man blir utan dator en längre tid. Blä!