[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk
Medlem

[Lek] Gissa hårdvaran

Jag tänkte att vi skulle starta en lek för att både lära och utmana oss själva hur bra koll på hårdvara vi egentligen har.

Leken går ut på att en person börjar (i detta fallet jag som TS) med att posta en bild på en hårdvara och det är upp till resten att gissa vad det är för något. Eftersom det ibland kan vara lite svårt att hitta bilder ju en specifik hårdvara och verkligen detaljera vilken hårdvara man är ute efter (då hårdvara oftast kopplas ihop med annan hårdvara) så är det bästa om vi specifierar vad det är vi efterfrågar.

Detta inneträffar egentligen allt. Jag specifierar i min bild vad jag vill ha för svar, exempelvis tillverkaren, modellen, anslutningen osv.

Vi sätter dock inte regeln att personen som postar en bild inte måste godkänna utan vi går efter sunt förnuft här så är man verkligen säker på sitt svar är det helt ok att posta en ny bild direkt efter sitt svar. Men då vill jag verkligen man ska vara säker på sitt svar.

För att det heller inte ska bli några misstolkningar vilken bild som är aktiv i frågan så kör vi med senast SYNLIGA bilden är alltid den som gäller. Så är det en bruten länk och bilden inte kan visas så gäller bilden därinnan.

Nu försöker vi sköta detta så snyggt vi kan utan att behöva sätta hårda regler, okej?

Första bilden!

Vad är detta för produkt? Förtkortas bl.a med tre bokstäver men kan ni förkortningen får ni pluspoäng

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

KVM switch

Keyboard, Video, Mouse?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

kvm switch en analog tråkig variant med

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proboarder
KVM switch

Keyboard, Video, Mouse?

Rätt gissat. För att hålla det löpande så får nästa person posta en bild om du inte hinner före Proboarder.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Kul idé!

Vi fortsätter väl och håller det rätt simpelt,

vad är detta?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

ett sata kort. 50 pins med extern kontakt.

Permalänk
Medlem

Nja, det är nog lite äldre än SATA (2003)...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Ser mer ut som IDE-kort isånnafall=)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Kul idé!

Vi fortsätter väl och håller det rätt simpelt,

vad är detta?
*bild*

Visst är det ett kontrollerkort för band-baserad lagring/backup? (Har ett )

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstäner att det är någon form av SCSI med tanke på namnet på kretsarna..:)

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett LPT-kort

Permalänk
Medlem

med tanke på kontakterna på så så skulle jag säga att det är ett Adaptec multi I/O ISA-kort. *ide +lpt*

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett adaptec 2140 kan vara ett 1540 också
Ser ut att vara ISA så då är det 1540, satt i första servern vi hade på jobbet.
......mmmm PII 450MHZ Raid med band backup

Permalänk

Haha om flera svarar samma sak då? Vinner alla då eller?
Eller ska man sitta inne på den här tråden och uppdatera till det kommer en ny fråga och försöka komma först?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Haha om flera svarar samma sak då? Vinner alla då eller?
Eller ska man sitta inne på den här tråden och uppdatera till det kommer en ny fråga och försöka komma först?

Tja, min tanke är att försöka hålla det löpande hela tiden så att en som postar en bild inte behöver vara återkommande med "rätt, bilden är din". Så den som känner att han har första svaret och är SÄKER på det kan posta en ny bild, sedan kan ju den som postade bilden återkomma med "njet, det var faktiskt fel, är faktiskt ett X" . Helst ska ju den som svarar rätt först posta nästa bild men man behöver ju inte göra det föränn man är helt säker.

Med andra ord, jag kan säga att jag GISSAR på X medan två svar senare har vi någon som säger jag VET att det är ett X och postar således en ny bild.

Med simpelt menar jag att vi inte ska hänga upp oss så mycket på svaret eftersom man kan utveckla ett svar ganska långt som "det är ett x som klarar av att göra x, x, x och stöder x och x".

Men vi försöker ett litet tag till utan några hårda regler och känner vi att det inte funkar får jag uppdatera förstaposten med regler som vi måste följa.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ser ut som en gammal printer kontakt, kanske printer styrkort?

Permalänk
Medlem

det är ett adaptec AHA-1540B ISA SCSI har nämligen ett likadant liggandes o skräpa

Permalänk
Medlem

jag tar väl en bild då jag e säker på min sak

vad är detta

Permalänk

en av de första hårddiskarna

http://pici.se/pictures/soZBHgBcw.jpg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
en av de första hårddiskarna

http://pici.se/pictures/soZBHgBcw.jpg

Nätverk över elnätet-prylar

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrda strömbrytare med klockfunktion

Permalänk
Avstängd

Artikelnumret står ju fullt läsbart

Permalänk

oj vad fel mitt inlägg blev.

sata kort.. med 50 pinnar.. ja ja..

kan man inte skriva scsi så kan man inte.. ^^

Permalänk

Någon typ av ställbar timer?

Permalänk
Medlem

Det är en hårddisk, som Fullmoon säger.

tillverkad år 1956
Kapacitet: 5Mb

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Det är en hårddisk, som Fullmoon säger.

*bild*
tillverkad år 1956
Kapacitet: 5Mb

Den första va väll lika stor som en garderob ?

Digital timer till 230V elkontakt ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Här är en annan saftig disk, hela 5 MB! har använts med svenstillverkade datasaab datorer:

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Efterssom ingen annan känner sig manad så fortsätter jag tävlingen. Vad är det här för en gammal goding, även den svensktillverkad:

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är nått sorts karusellminne

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |