Prisvärd laptop med firewire, ca 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2009

Prisvärd laptop med firewire, ca 5000

Jag behöver en laptop och har följande krav:

*Pris runt 5000 kr.
*Åtminstone en firewire-port.
*Enkel design, med så lite glans, färg och rundade kanter som möjligt.
*RAM, processor och hårddisk är högsta prioritet. Jag kommer redigera film och producera musik med den, så jag behöver absolut inget monstergrafikkort.

Älskar verkligen den här designen, som exempel:
http://www.dustinhome.se/pd_5010329066.aspx

Den har en firewire-port, men 4000 kr för en enkelkärnig Intel Celeron 900, 2,2 GHz? Är inte det lite snålt? Verkar inte vara så kraftfull i övrigt heller. Vad betalar man egentligen för?

Andra tips? Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2003

Just firewire är nog inkluderat i vilken burk som helst sen mycket länge, det hade jag redan på en burk som var från 05 iaf.

*RAM, processor och hårddisk är högsta prioritet. Jag kommer redigera film och producera musik med den, så jag behöver absolut inget monstergrafikkort.

Du kanske borde kolla på nån slags jobburkar som inte har mer än inbyggda grafikkort som suger för spel, för annars är det ju som så att om man ska ha en häftig CPU osv så lägger tillverkaren till ett bättre grafikoort med på samma gång och höjer priset förstås.

Så din prisgrupp 4-5 tusen är svår då det handlar om surfdatorer i stort sett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2009

Jag kommer antagligen att köpa en MacBook Pro senare att ha som jobbdator. Den här vill datorn vill jag ha till surf, emulatorer och annat tjafs. Jag behöver ingen superhäftig processor, det jag menar är att det är där krutet ska ligga snarare än tyngre datorer.

Nästan alla bärbara datorerna i 5000-kronorsklassen som jag har kollat på har saknat Firewire. Kanske plockar Den där Fujitsu-datorn då, mest för att jag tycker den är så snygg, och den verkar väl duglig annars också. Men jag var övertygad om att man borde kunna få mer för pengarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2003

Tja Sverige är lite dyrt.

Köp vilken som med firewire för den jag antar yttre HD du ska ha.

De här burkarna i lägsta klassen är ofta så lika så välj den som har firewire bara.