Inget boot, ingen bild, inget pip...men gpu-fläkt går uta helskotta!?

Permalänk

Inget boot, ingen bild, inget pip...men gpu-fläkt går uta helskotta!?

Goddagens gott folk!
Jag har åkt på lite problem med min stationära burk.
Imorse då jag skulle starta upp den så gick det dåligt. Första sekunderna är allt normalt; fläktarna går igång, dvdn hoppar till samt man hör diskarna vakna till liv. Sedan blir det problem. GPU-fläkten som normalt går upp i max i 1-2s vägrar tappa varv utan stannar kvar på max och kör på som en galning. Det vanliga "pip" som burken brukar ge ifrån sig vid boot-ögonblicket saknas, samt att ingen bild finns på skärmen.
Datorn står kvar i det läget och GPU-fläkten kämpar på som en dåre tills jag slår av burken.
Detta fenomen uppkom en gång igår kväll, varpå en "kallstart" avhjälpte problemet. Det verkar dock inte hjälpa idag.

Jag har provat nollställa CMOS men utan resultat, systemet beter sig likadant. Kopplar jag ur grafikkortet så vet jag inte vad som händer eftersom jag saknar bild. Dock får jag inte då heller något pip då systemet startar.

Värt att notera är att mitt nätagg är lite "slitet" i den bemärkelsen att själva kontaktstycket till strömkabeln mellan vägg och nätagg känns lite "löst" och glappt. Dock har det varit så under säkert ett års tid utan problem. Alla komponenter verkar i övrigt starta...med den lilla detaljen att jag inte får bild, pip eller andra kvitton på att saker fungerar.

Mina misstankar riktar sig mot antingen grafikkortet eller nätagget, men jag är verkligen inte hemma på hårdvara såhär, så kunniga inom ämnet får otroligt gärna komma med förslag och idéer! smile1.gif

Kan skriva specs om så önskas. Dock har jag begränsad möjlighet att ta reda på exakt vilka komponenter den innehåller eftersom jag inte har det pappret liggandes. Ska försöka få fram mer info. Ber om ursäkt för den bristfälliga informationen =/
Nätagg: Hiper ??
Moderkort: Gigabyte GA 965P DS3
Processor: Intel ??
Minnen: 2x Corsair ???? 1GB , 1x Geil Ultra Plus DDR2-800 1GB PC2-6400
Diskar: 4x500GB Samsung Spinpoint, 1x250GB WD, 1x74GB Raptor
Grafikkort: PointOfView Geforce GTX 8800GTX 320MB (tror jag)

Tack på förhand!
Mvh M

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

DU kan testa utan grafikkort, den skall POSTA iaf, testa med bara ett minne.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Tack för inträdet i tråden, det uppskattas!

Har nu testat följande:
Inga komponenter frånsett nätagg, moderkort, cpu med fläkt - Fläktarna surrar igång, men inga pip eller annat.

Enligt ovan plus systemdisk, 1 minne - Allt startar. Ett kort pip vid en uppstart, därefter helt tyst enligt ovan vid övriga startförsök.

Enligt ovan plus grafikkort - Likadant som i trådstarten; inget pip, fläktar & diskar går, men ingen bild, pip och gpu-fläkten fortfarande på max.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk

Problemet är löst.

Det batteri som jag bytte ut visade sig vara dött. Inhandlade nytt batteri under dagen varpå burken startade upp problemfritt. Tråden kan låsas/raderas

Visa signatur