Nytt problem med Intel X25-M G2

Permalänk
Melding Plague

Nytt problem med Intel X25-M G2

Intels populära SSD-enhet X25-M G2 fortsätter att krångla. Denna gång är det verktyget SSD Optimizer som förstör återställningspunkter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man uppdatera till den Firmwaren utan att det finns chans för en död disk numera?
Inte bra om det tar bort restorepoints men det finns ju backup och återinstallation i värsta fall...Ännu bättre är ju något najs image program.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Usch! Hoppas de fixar det snart

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Det är ju rekommenderat att man stänger av systemrestore så man sparar på livslängden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Klart att det kommer finnas barnsjukdomar ett tag till när det gäller SSD's, så är det ju alltid med ny teknik. Tror dock att Western digital och seagate håller tungan bättre i munnen när det kommer till lagring än vad intel gjort, den som lever får se.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv

Känns som om man ska undvika SSD ett bra tag framöver. Verkar inte vara annat än problem.

Permalänk
Medlem

var mååånga år sen jag behövde använda mig av återställningspunkter.

Permalänk
Medlem

återställningspunkter ? vad är det ?

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

Förbannad tur man inte flashade när det begav sig sist.
Bara bra att de hittar så mycket skit som möjligt innan nästa uppdatering nu, dåligt dock att inte ha bättre ordning på grejerna innan man lägger ut dem, bedrövligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
återställningspunkter ? vad är det ?

Jag tror dem menar Windows System Restore (a' la Systemåterställning) - ett verktyg i Windowssystem som gör det möjligt att återställa största delar av systemet till ett tidigare tid- och datum.

Permalänk

haha därför jag köpte en raptor

Permalänk
Medlem

Även om detta inte var ett så stort problem, så tycker jag att dom borde återkalla alla diskar, kasta dom, och göra om, gör rätt.

Folk skrattar ju bara åt dom nu, Kör med en Crucial har aldrig strulat.
Hände samma sak för dom att "trim" firmwaren kunde strula, dom drog tillbaka den och släppte den är den var testad och säkerhetsställd att den fungerar.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

It's not a bug, it's a feature

Permalänk

Jag som har sucktat efter en G2 ganska länge nu, så känns det som att jag definitivt kommer vänta tills de har släppt en firmware ingen klagar över. Priset hinner väl sjunka med då Kanske kan göra sig ett kap efter julen?

Permalänk

Bra då var det inte mitt fel att återställningen inte funkade.

Nu börjar det bli dags för ett nytt firmware och mer information om problemet.

Permalänk
Medlem

Lägger nog mina SSD planer på is ett tag till. Börjar bli lite väl många förbehåll...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är ju rekommenderat att man stänger av systemrestore så man sparar på livslängden.

Varför skulle det påverka livslängden. Återställningspunkterna framkallar inte så mycket extra arbete för disken och sker bara vi vissa tillfällen (schemalagda tidpunkter och installation av vissa program (eller manuellt igångsatta)).

Utrymmesmässigt finns det en idé att stänga av den - men då får man hantera systemåterställning med en tredjepartsapplikation istället.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Intel har en del att göra när det gäller sina interna testar...

Permalänk
Medlem

Fick hem min X25-M igår, "spinner" som en liten katt

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
haha därför jag köpte en raptor

Mest synd om dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Även om detta inte var ett så stort problem, så tycker jag att dom borde återkalla alla diskar, kasta dom, och göra om, gör rätt.

Folk skrattar ju bara åt dom nu, Kör med en Crucial har aldrig strulat.
Hände samma sak för dom att "trim" firmwaren kunde strula, dom drog tillbaka den och släppte den är den var testad och säkerhetsställd att den fungerar.

Jag håller med, de borde kasta alla diskarna...så länge jag får stå vid deras kontainer och håva in dem i kassar

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
haha därför jag köpte en raptor

Jasså, du visste om detta problemet tidigare?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Känns som man skall vänta på G3 eller tom G4 innan det är dags... även om det kliar i köptarmen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Såklart man kör ett par G2or

Har dock ej vågat flasha dom ännu.

Tycker prestandan duger gott änså länge ändå.

Obs visar mitt medlidande till dom som köper raptor disk nyligen!

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Jasså, du visste om detta problemet tidigare?

Nej, han tyckte att en 10000 RPMare är mycket bättre än en 7200 och dessutom bättre än en SSD-hårddisk, dessutom byter han ofta lösenord i BIOS.

Självklart visste han att SSD Optimizer skulle strula och betalade 2500 för en 300GB-disk för att skära bort 1,2 sekunder när han laddar en bana i Crysis.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror dem menar Windows System Restore (a' la Systemåterställning) - ett verktyg i Windowssystem som gör det möjligt att återställa största delar av systemet till ett tidigare tid- och datum.

Han syftade nog på att han inte använder sig av den funktionen, och det gör inte jag heller för den delen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är ju rekommenderat att man stänger av systemrestore så man sparar på livslängden.

Den där rekommendationen kommer ifrån att SSD-diskar normalt är ganska små (eller dyra), att stänga av system restore är ett sätt att spara uttrymme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbayd
Jag som har sucktat efter en G2 ganska länge nu, så känns det som att jag definitivt kommer vänta tills de har släppt en firmware ingen klagar över. Priset hinner väl sjunka med då Kanske kan göra sig ett kap efter julen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Även om detta inte var ett så stort problem, så tycker jag att dom borde återkalla alla diskar, kasta dom, och göra om, gör rätt.

Folk skrattar ju bara åt dom nu, Kör med en Crucial har aldrig strulat.
Hände samma sak för dom att "trim" firmwaren kunde strula, dom drog tillbaka den och släppte den är den var testad och säkerhetsställd att den fungerar.

Ni (m.fl.) verkar ha missat att felet inte ligger i disken, utan mjukvaran för att manuellt utföra TRIM (vilket man främst har användning för på OS som saknar den funktionen).

Permalänk

Jag har inte haft några problem med min disk trots att jag har ny firmware.

Återställningspunkter är ju dessutom bara till för folk som inte vet vad de har förstört när de förstör datorn.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Mest synd om dig.

Eller smartare, pg.a av alla problemen som finns med SSD i nuläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Jasså, du visste om detta problemet tidigare?

Har ju stått ett tag om problem med Intel's SSD diskar. Friskt vågat att köpa en disk i samma serie som Intel själv erkänner att dom har problem med.

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan de va o göra en fungerande disk?

Visa signatur

HTPC