Microsoft åter i dragkamp med rättvisan

Permalänk
Melding Plague

Microsoft åter i dragkamp med rättvisan

Microsoft har en förmåga att dra åt sig rättsprocesser som metallspån till en supermagnet. Senast ut är en kinesisk historia rörandes typsnitt i Windows XP.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

de var väll sådags att komma med de nu!
tror inte dom säljer så många XP där ändå i nuläget.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

när vare microsoft skulle sluta sälja Xp?

Permalänk
Medlem

Inte lagliga inte

Lite roligt dock, hårt slår mot hårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
de var väll sådags att komma med de nu!
tror inte dom säljer så många XP där ändå i nuläget.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jo precis, Microsoft slutade väl sälja/uppdatera XP för några månader sen?

Permalänk
Medlem

Förvånande att inte kineserna kräver skadestånd på några hundra miljoner dollar som de krävde av Schneider Electric när det bolaget anklagades (och fälldes!) för patentintrång i sina egna patent. Typ.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis.. Dags å komma på sånt nu.. Fjanterier!

Well, i guess chinese people will be.. chinese people:), de är sig lika..

Permalänk
Hedersmedlem

Lite intressantare än detta var väl ändå hur Microsoft drog tillbaka USB/DVD nerladdningsverktyget till Windows 7 eftersom det visat att det "stulit" GPL licensierad kod. Troligen ett misstag av någon samarbetspartner, men likväl intressantare i min mening än gamla typsnitt.

http://port25.technet.com/archive/2009/11/13/update-on-the-wi...

Permalänk

Borde väll vara snabbt åtgärdat att ta bort typsnittet och ersätta det med ett annat?

Edit: Lite drygt för alla märkestillverkare med färdiga image och liknande. :-/

Permalänk
Inaktiv

Säljs inte XP längre? Det var ju så odödligt ett tag, kanske säljs där borta fortfarande...

Permalänk
Avstängd

Haha dom ville ju suga pengar ur M$ Tji fick dom

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Säljs XP fortfarande?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Så jävla tramsigt...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det är ju löjligt... och en aning efterblivet?

Permalänk
Medlem

Hehe lite roligt att dom inte börjar klaga förrens nu då XP har dött. Säljs det ens längre alls? Om det säljs så är dom inte lite dumma som ber om att det skall sluta säljas när det ända så skall upphöra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Lite roligt att det sker i just Kina, som förmodligen har världens största population med crackade Windows.
(säljs ju i princip överallt för en spottstyver)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Precis.. Dags å komma på sånt nu.. Fjanterier!

Är väl IOFS inte första gången Mircosoft lyckas förhala ett domslut så länge så de redan släppt tekniken när utslaget till deras nackdel väl kommer...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Hur fan kan man ändra gränssnittet på såna där tecken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jo precis, Microsoft slutade väl sälja/uppdatera XP för några månader sen?

Kommer fortfarande uppdateringar i alla fall. Senast denna vecka uppdaterade jag min gamla häck på kontoret.

http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/default.mspx

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Visste inte att man kunde ta patent på utseende.Ska lämna in patent på mitt och stämma nån jävel som är lik mig kanske?

Överdrivet men man verkar kunna ta patent på vad fan som helst.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd

hm, och detta lämnar dom in 10 år efter att det är aktuellt. Käns lite som om nån har kollat igenom arkiven och hittat att man kan tolka ett avtal på ett annat sätt an vad som avsågs och nu försöker casha in.

Permalänk
Medlem

Man kan inte patentera* utseende nej, däremot kan man teoretiskt patentera metoder för att ta fram ett visst utseende. Det här gäller dock upphovsrätt vilket inte direkt har någonting med patent att göra.

Att Microsoft skulle "... dra åt sig rättsprocesser ..." är lite märkligt skrivet, alla större företag är involverade i rättsprocesser så gott som hela tiden. Om det beror på att (större) företag är skurkar eller att företagen jagas av lycksökare med ofogade krav kan diskuteras...

(* man kan ha varumärkesskydd eller designskydd dock, men är inte relevant i det här fallet)

Permalänk
Medlem

Fan va fjantigt. Det är ju inte så att företaget med typsnittet inte vetat om att det inkluderats i 98 och XP tidigare, förutom till 95 som tydligen var avtalat. Varför sa de ingenting tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Fan va fjantigt. Det är ju inte så att företaget med typsnittet inte vetat om att det inkluderats i 98 och XP tidigare, förutom till 95 som tydligen var avtalat. Varför sa de ingenting tidigare?

För att om dem sagt något direkt hade chanserna att få stora summor pengar minskat..

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det är fjantigt så är det å andra sidan lite av samma petitesser Microsoft ägnar sig åt. Nåde dig om du gjort ett misstag likt det Microsoft nyligen gjorde (se mitt tidigare inlägg) och du blir stämd ut på gatan i bara kalsongerna.

När vi ändå är inne på typsnitt är det positivt att WOFF har fått bra backning. WOFF är i och för sig främst tänkt för att användas på webb-sidor, men det är ju inte helt off-topic.

Permalänk
Medlem

Microsoft kan väll hävda att det andra företaget genom att ha vänta så här länge har godkänt att typsnittet används. Från Win 98 till nu är lite väl länge för att hävda något annat.

I asien köper de ändå inte lagliga versioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Även om det är fjantigt så är det å andra sidan lite av samma petitesser Microsoft ägnar sig åt. Nåde dig om du gjort ett misstag likt det Microsoft nyligen gjorde (se mitt tidigare inlägg) och du blir stämd ut på gatan i bara kalsongerna.

När vi ändå är inne på typsnitt är det positivt att WOFF har fått bra backning. WOFF är i och för sig främst tänkt för att användas på webb-sidor, men det är ju inte helt off-topic.

Hmm? Ditt tidigare inlägg är ju knappast jämförbart på något sätt. En underleverantör stoppade in GPL-kod i en produkt Microsoft distributerar gratis och när Microsoft verifierat detta släpper dom hela produkten under GPL.
Det här fallet handlar om olika tolkningar av ett kontrakt där domstolen tolkat att Microsoft inte har rätt att distribuera vissa fonter i andra operativsystem än Window 95 _men_ att dom har rätt att använda viss programkod.

Ni som klagar om att det är för sent, tror ni inte att det gjort privata förhandlingar i ett antal år innan det gick till domstol? Det är ju möjligt att det kinesiska företaget tagit det relativt lugnt i hopp om att få kompensation och behålla Microsoft som framtida kund?

panpo98: Nej det kan dom inte hävda. Det enda fall när ett sådant försvar kan fungera gäller skyddade varumärken.
Även om din generalisering skulle vara sann har det ingenting med det här att göra.

Permalänk
Medlem

Vad bra att detta kommer från Kina.

Går du till närmsta torg i Peking finns det förmodligen tusentals piratkopierade västerländska programvaror (eller musik) att köpa för en spottstyver, sålda av organiserade ligor eller maffia.
Sen man man bara ana hur mycket teknik de stulit eller kopierat utan att någonsin betala ett öre i licenspengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Hmm? Ditt tidigare inlägg är ju knappast jämförbart på något sätt. En underleverantör stoppade in GPL-kod i en produkt Microsoft distributerar gratis och när Microsoft verifierat detta släpper dom hela produkten under GPL.
Det här fallet handlar om olika tolkningar av ett kontrakt där domstolen tolkat att Microsoft inte har rätt att distribuera vissa fonter i andra operativsystem än Window 95 _men_ att dom har rätt att använda viss programkod.

Jag har inte påstått att den här nyheten är jämförbar, däremot att det som vi generellt skulle tycka är fjantsaker i andra fall har lett till ödesdigra konsekvenser. Det jag menade är att andra företag har gjort liknande misstag som Microsoft, av typ GPL fadäsen, där Microsoft gått extremt hårt åt den felande, eller anlitar externa företag för att använda tveksamma patent för störa konkurrenter. Därför ger jag inte heller i det här fallet Microsoft några pluspoäng för gamla meriter, än om jag inte har några sympatier för det Kinesiska företag heller.

En extra notering: vi får se hur Microsoft löser GPL frågan kring deras nerladdningsverktyg. Problemet uppkom eftersom Microsoft jäktade förbi sina vanliga rutiner (om vi utgår ifrån att Microsoft är noga i dem här frågorna) och slängde på sin egen licens på paketet. Den som uppdagade felet är faktiskt en wannabe-Microsoft-anställd (hans dröm är att få jobba med Rusovich).

Permalänk
Avstängd

Dom får väl sluta whina.
Det är bra med typsnitt.