Kontorsdator åt förälder för max 10 000:-

Permalänk

Kontorsdator åt förälder för max 10 000:-

<edit>
Se sista inlägget!
</edit>

Hallå!

Jag har nu fått det förtroendefulla uppdraget att ordna fram en ny dator åt farsan, som får kosta max 10 000 kronor (exklusive skärm).
Den ska användas till enkelt kontorsarbete; Word, Excel, Internet, e-post etc. Inga spel kommer att spelas och inga bildredigeringsprogram/3Dprogram kommer att köras.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av datorbygge, men har läst på ganska mycket under en tid och känner mig någorlunda bekant med de olika komponenterna. Överklockning är däremot knappast aktuellt, av förklarliga skäl.
Har suttit och försökt plocka ihop en vettig dator på Inet, men jag känner mig osäker på vilka komponenter som passar bäst ihop, så jag tänkte att det kanske funnes någon vänlig själ som kan svänga ihop något?

Det är alltså följande som gäller:
1. Så snabb som möjligt för kontorsarbete.
2. Ingen överklockning.
3. Billigt grafikkort. Räcker att det klarar webb-tv och dylikt.
4. Allt bör finnas på lager hos Inet. (Alltså är SSD knappast aktuellt.)
5. Windows 7 home premium ska ingå.

Om någon kunde hjälpa mig med detta så vore jag djupt tacksam!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

i5 med integrerad grafik, 4gb ram, corsair agg och sen ett define r2 chassi så har du en bra dator, släng sen på en hårddisk och en skärm så har du det

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en dator för ändamålet för 3000:-.
Men jag rekommenderar tex SSD för snabb uppstart av windows och program osv.
För minsta strömförbrukning, välj ett moderkort med inbyggd grafik.
2gb ram borde vara utmärkt.

Då ligger vi på ca 5000:-.. Och 6-7000:- om den ska vara tyst och snygg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
i5 med integrerad grafik

Länka gärna

Delarna finns mycket billigare elsewhere.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Länka gärna

Tänkte inte på att det inte finns :P, nån borde släppa ett sånt kort....
Men ett 3450 bör vara typ lagom då

Visa signatur

ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Absurd overkill för ändamålet.

Går ju att byta ut mot SSD utan problem.

Permalänk
Medlem

en kontorsdator för 10k utan SSD är vansinne!
så köp med ssd och satsa på att då den tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Tänkte inte på att det inte finns :P, nån borde släppa ett sånt kort....
Men ett 3450 bör vara typ lagom då

Eller 4350, 4550.. Absolut.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Tack för alla tips!

Vad tycker ni om den här uppsättningen? Fungerar komponenterna tillsammans? Är nätaggregatet för klent?

Jag vet att det är lite overkill, men eftersom den ändå ska användas i princip tills den går sönder (förra datorn var från 2003) så tycker jag att man kan kräma på lite extra, oavsett användningsområde.
Hade gärna tagit med en Intel SSD 80GB, men den finns ju tyvärr ingenstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybinette
Tack för alla tips!

Vad tycker ni om den här uppsättningen? Fungerar komponenterna tillsammans? Är nätaggregatet för klent?

http://i48.tinypic.com/u10na.jpg

Jag vet att det är lite overkill, men eftersom den ändå ska användas i princip tills den går sönder (förra datorn var från 2003) så tycker jag att man kan kräma på lite extra, oavsett användningsområde.

Mjo overkill Nätagget borde funka.

MEN nu kommer jag tjata om de där gigabyte-moderkorten som vanligt Jag har nämligen blivit drabbad av ett dåligt sådant, och därmed surfat runt en hel del om just dessa.. Och jag skulle vilja råda alla att avstå från dessa moderkort. Så byt moderkortet till GA-P55A-UD3
För 200:- för att slippa instabilitet och frustration.. kan det vara värt.

Sen anser jag att Caviar BLUE är en trevligare disk pga lägre ljudnivå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Liten, tyst och fullt tillräcklig för hans behov.

Chassi: Asus P4-P5N9300.

MB: Socket 775, nForce 730i.

CPU: Core 2 Duo E5300 @ 2.60 GHz.

Kylning: Scythe Shuriken low-profile CPU cooler.

RAM: 4GB Kingston Hyper-X 800 MHz.

GPU: Integrerat Nvidia GeForce 9300.

HDD: 2,5" Western Digital Scorpio Blue 500GB SATA.

ODD: Samsung DVD DL brännare.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fEMLgh6B4GRRCGDK

Detta kostar ca. 5000:- om man inte räknar in operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Liten, tyst och fullt tillräcklig för hans behov.

http://pici.se/pictures/ZcAXTcbAL.jpg

Och datorn kanske också skulle funka.

när man inte är törstig längre

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och datorn kanske också skulle funka.

Que? Bara att trycka på On-knappen så fungerar den.

Permalänk
Citat:

Hör dig för med din far hur han vill att ljudnivån ska vara. Med tanke på arbetsuppgifterna borde du kunna få ihop en nästintill ljudlös dator, grafikkortet här t.ex. är mäkta overkill, det finns fläktlösa grafikkort som klarar uppgiften minst lika bra, en 5400rpm-disk fungerar ypperligt även som systemdisk (så länge du partitonerar den dvs) tills dess att SSD finns i butik, det finns processorer med lägre värmeutstrålning mm.

Chassit är väldigt bra för en speldator men om den bara ska "stå o gå" är det kanske bättre med ett chassi som saknar ett damm-/läckageintag på toppen.

Så länge du väljer till en SSD i efterhand ska det räcka med en enklare dual-core processor, men om du vill vara framtidssäker kan du ta en tri- eller t.o.m. quad-core.

Permalänk

Alright, hur ser detta ut?

Det blir en SSD förresten. Använder mekanisk disk så länge, tills SSD går att få tag på.
Det är väl inga problem att installera om W7 (OEM) på en ny hårddisk hoppas jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tills SSD går att få tag på.

Jag som trodde att SSD går att få tag på idag?

Citat:

Det är väl inga problem att installera om W7 (OEM) på en ny hårddisk hoppas jag?

Varför skulle det vara det? Jag har aldrig stött på det problemet...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Varför skulle det vara det? Jag har aldrig stött på det problemet...

Det är inget "problem" att installera det på nytt moderkort heller.. Men OEM är OEM..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Burken är nu beställd!
Är dock lite orolig eftersom de minnen jag har valt inte fanns med bland miscos rekommendationer för moderkortet i fråga.
Skulle någon kunna kontrollera att följande komponenter fungerar tillsammans?

Chassi: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662786&VO_O...
Nätagg: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=636134&VO_O...
Moderkort: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657148&VO_O...
Processor: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657339&VO_O...
RAM: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657681&VO_O...
DVD-brännare: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=664133&VO_O...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Burken är nu beställd!
Är dock lite orolig eftersom de minnen jag har valt inte fanns med bland miscos rekommendationer för moderkortet i fråga.
Skulle någon kunna kontrollera att följande komponenter fungerar tillsammans?

Chassi: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662786&VO_O...
Nätagg: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=636134&VO_O...
Moderkort: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657148&VO_O...
Processor: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657339&VO_O...
RAM: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657681&VO_O...
DVD-brännare: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=664133&VO_O...

Kommer fungera utan konstigheter.

Permalänk
Medlem

Du beställde inte 32-bit Windows va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Du beställde inte 32-bit Windows va?

Jo, hur så?
RAM-begränsningarna är jag medveten om, men jag hoppas det inte var något annat du syftade på? =/

Visa signatur

Permalänk

Fattar inte att folk har rekommenderat s775 system
AM3 eller i5/i7 gäller idag

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

32-bit är bättre att ha på 4gb ram än 64-bit då man kan använda fler program på 32-bit, det kräver mindre och det är det värt på de 800mb ram man förlorar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jo, hur så?
RAM-begränsningarna är jag medveten om, men jag hoppas det inte var något annat du syftade på? =/

Varför körde du inte på 64-bit?:)
Inte för att det spelar någon roll eftersom den ändå är så j*vla overkill:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Fattar inte att folk har rekommenderat s775 system
AM3 eller i5/i7 gäller idag

Jag fattar precis varför. Tänk användningsområdet, tänk kostnad, tänk utbud, tänk strömförbrukning. Men jag tänker inte avslöja varför.. Du får gissa.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fattar precis varför. Tänk användningsområdet, tänk kostnad, tänk utbud, tänk strömförbrukning. Men jag tänker inte avslöja varför.. Du får gissa.

Det finns ingen anledning att rekomendera s775. DDR2 minnena kostar nästan lika mycket som DDR3 gör. Strömförbrukningen är det knappt någon skillnad på. Användningsområdet ökar genom att ge tips på starkare komponenter för likvärdigt pris.

Det du rabblar upp är alltså ingen motivering till att köpa föregående generationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Det finns ingen anledning att rekomendera s775. DDR2 minnena kostar nästan lika mycket som DDR3 gör. Strömförbrukningen är det knappt någon skillnad på. Användningsområdet ökar genom att ge tips på starkare komponenter för likvärdigt pris.

Det du rabblar upp är alltså ingen motivering till att köpa föregående generationer.

Som sagt. Jag tänker inte avslöja något. Man får räkna ut det själv. Men jag förstår precis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Tänk: Det är utgående!
Finns väldigt mycket olika prollar till AM3 och lär dyka upp till 1156.
IMO är s775 idag ett helt värdelöst köp om det inte är begagnat till bra pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk: Det är utgående!
Finns väldigt mycket olika prollar till AM3 och lär dyka upp till 1156.
IMO är s775 idag ett helt värdelöst köp om det inte är begagnat till bra pris.

Vem bryr sig om det är utgående om det fyller behovet idag? .. Svar. Vissa - Men läs första posten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Vem bryr sig om det är utgående om det fyller behovet idag? .. Svar. Vissa - Men läs första posten.

Den som vill kunna uppgredera i framtiden men det vill väl inte du... Nej jag tänker inte tänka på det för enligt mig är rent ut sagt idiotiskt att köpa s775, nog om det åter till topic om jag ska svara dig mer i den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som vill kunna uppgredera i framtiden men det vill väl inte du... Nej jag tänker inte tänka på det för enligt mig är rent ut sagt idiotiskt att köpa s775, nog om det åter till topic om jag ska svara dig mer i den här tråden.

Jag köper inte teorin "köpa för framtiden". Då är det bättre att spara pengarna och tjäna ränta... Du kan ha dina egna skäl att köpa något du kan uppgradera efter hand.. Och du kan argumentera att man får mer prestanda/krona med andra system. Alla tycker inte lika. Däribland jag.. On topic pratar vi mesta funktionalitet för minsta pengar.

ps. ddr3 finns till bland annat 775. Kommer fler och fler nu.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N