Acer Aspire 8930G - Nätverksproblem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2009

Acer Aspire 8930G - Nätverksproblem

Har fått ett otroligt störande problem med min relativt nyinköpta Acer Aspire 8930G som körs med Vista Home Premium.

Datorn funkar perfekt förutom att jag helt plötsligt får "Begränsad eller ingen åtkomst" och en en gul varningstriangel på nätverks-ikonen nere vid klockan.

Jag upplever att det oftast kommer när jag kör program som; uTorrent, Spotify och i viss mån även iTunes. Dock uppstår även problemet ibland när jag inte kör något av dessa program.

Problemet försvinner så fort jag starar om datorn men kommer ju tillbaka igen efter ett tags surfande eller när jag använder något av programmen jag nämnde. Laddade hem de senaste drivrutinerna för nätverket och har även testat att "Reseta" modemet...men de hjälpte inte alls.

Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig få bukt med problemet innan jag drämmer datorn i väggen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Är det trådlöst wifi ? eller TP Kabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2009

TP-kabel kör jag.. Har du någon idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Har du något slags Acer epower program (nånting, nåt slags tweak program), avintallera det o kolla.

Jag vet att en bekant hade en Acer & det var ett hlvt med nätverks kortet.
det var då inga visor.

Jag vet att jag då avinstallerade Acers tweak program, såg till att nätverks kortet inte var i strömspar läge (enhets hanteraren) , vips så sparkade allt igång
& prestandan var mkt bättre överlag på maskinen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2009

Ursäkta min okunnighet, men vad är Tweakprogram?

Och hur går jag till väga för att ta bort dessa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2009

jag antog att det var Acers för-installerade program och tog bort ett som hette ePower Management!
får se hur det funkar nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Ingen fara.

Tweak program är oftast ett program som optimerar något,
Ibland så fungerar de inte alltid & ger önskad effekt, som jag beskrev innan, då i min kompis fall gav det motsatta.

Kika om du ser något i stil med Acer ePower Managment (nånting sånt om jag inte minns fel) avisntallera denna., det är ingen fara att avinstallera denna, Windows egna funktioner sköter det lika bra

Det är inte fel att uppdatera drivrutinerna, du skrev att du hämtat hem nya nätverks kort drivrutiner (NIC), har du installerat dem, samt kolla i enhets hanteraren att de är alltid på & inte aktiveras av strömspar läge, dvs "alltid på

testa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2009

Jag gjorde som du sa och avinstallerade ePower-grejen samt uppdaterade drivrutinen genom enhetshanteraren och nu har jag haft igång uTorrent över natten utan att närverket krånglat.

Tusen, tusen tack för hjälpen, BoogieMan, du räddade min höst =D