GUIDE: Återskapa förlorad information från (trasiga) hårddiskar

Permalänk
Medlem

GUIDE: Återskapa förlorad information från (trasiga) hårddiskar

Detta dokument är WIP. Gör en notering när jag anser att det är klart :).

Notera: Om du råkat ut för ett hårddiskproblem, och datan är 'ovärdelig', rör ingenting (ingenting! ) och kontakta din IT-avdelning. Om du är privatperson; ring ett återskapningsföretag som till exempel IBAS, och be om offert och råd.

Inledning
Hårddiskar måste, jämte möss, vara det som har störst risk att gå sönder. Hårddiskar är dock behäftade med ett eget problem som inte finns för övriga komponenter. En mus som scrollen slutar fungera på, eller den nya i9 ES:en du fått tag på som brinner upp, är inte roligt. Det svider lite i plånboken, men det är också allt. En hårddisk kostar inga större summor pengar (~5-15% av en normal dators värde), men det största värdet på en hårddisk är inte själva hårdvaran, utan vad som finns på den. Med all den information som finns lagrad betingar hårddiskar ett betydligt större värde än vad prislappen i butiken säger. Många är de som gråtit sig till sömns när större mängder data går förlorade: ( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...).

Men allt är inte förlorat. Få gånger är verkligen all data borta, då det finns en mängd olika lösningar på alla de problem som en hårddisk kan generera. Själva hårddisken i sig är uppbyggd av en eller flera plattor (’platters’) som ser ut som CD-skivor. Dessa är oftast tillverkade i någon metallegering, men även skivor i glas har använts. Dessa skivor sitter på en axel som roterar i hastigheter mellan 4200-15000rpm (varav normalfallen är 5400 och 7200rpm). Datan som lagras på plattorna avläses med hjälp av en eller flera läsarmar som till utseende och funktion liknar en gammal vinylspelare. Läsarmens huvud har dock inte någon kontakt med själva plattorna, utan ’hovrar’ en liten bit ovanför. Detta sker med hjälp av det luftflöde som bildas när plattorna roterar. Luftflödet trycker upp / lyfter läsarmarna och läshuvudet från plattorna. När disken stängs av flyttas läshuvudet till ett viloläge (vanligt på laptop-diskar), eller en landningszon vid hårddiskens centrum.

Det krävs en läsarm för platta, och ett läshuvud per sida på en platta. Om en hårddisk består av en enda platta som skrivs på båda sidor, går det åt ett arm med två läshuvud. Om hårddisken består av två plattor (varav den ena plattan bara används på en sida) går det åt två läsarmar, en med två huvuden och en med ett huvud.

Läsarmarna styrs elektroniskt av de kretsar som finns monterat på kretskortet undertill på hårddisken. Det är när dessa läsarmar rör sig som en hårddisk ger ifrån sig sina karaktäristiska knatter/skrammel-ljud. Elektroniken i hårddisken får signaler från datorn att hämta viss information, och elektroniken styr läsarmarna som ser till så att läshuvudena läser in datan.

När hårddisken inte används så flyttas läsarm(arna) längst ut i ena kanten, där dom vilar i ett slutläge, på samma sätt som pickupen på en vinylspelare.

Denna mekaniska uppbyggnad gör att en hårddisk slits med tiden, är känslig för fysisk åverkan, temperaturer & luftfuktighet. Men den mekaniska uppbyggnaden gör också att det kan gå att återskapa informationen även om fysisk åverkan skett på den.

Den här guiden är främst skriven för Windowsanvändare, men många åtgärder sker utanför operativsystemet i sig (så som diagnostikprogram och BIOS), varvid den kan vara matnyttig även för *NIX-användare.

Ordlista
PATA – paralell ATA. Äldre standard som använder 40-pinnars kontakter för signalöverföring.
SATA – Seriell ATA. Nyare standard som använder 7-pinnars kontakter för signalöverföring.
FW – Firmware. Mjukvara som styr hårdvara på en lägre nivå, finns lagrad direkt på minnen i till exempel hårddiskar, grafikkort, moderkort etc.
PSU – Power Supply Unit. Nätaggregat.
PCB – Printed Circuit Board. Kretskort.

Innehållsförteckning
1 Hårdvarufel
1.1 Trasiga sektorer
1.2 mekaniskt fel
1.3 elektronikfel (pcb)
1.4 tappat disken

2 Mjukvarufel
2.1 Jag har formaterat fel disk!
2.2 Jag har tagit bort filer som jag inte skulle gjort!
2.3 Windows-installationen/jag valde fel och nu har det installerats på fel hårddisk!
2.4 Min hårddisk är krypterad med Truecrypt, och nu kan jag inte mounta den!
2.5 Min ganska nya Seagate 500GB/1TB/1.5TB disk syns inte längre, inte ens i BIOS. Den fungerar inte i någon annan dator, men den snurrar.

3. Lösningar på problem
3.1 Disken är ny men jag kan inte använda den / se den.
3.2 Min (tills nu) fungerande disk går inte längre att använda.
3.3 Men exakt hur gör jag då för att få tillbaka ”dold” / borttagen data?
3.3.1 GetDataBack for NTFS för att återställa filer som tagits bort / hårddisken har blivit formaterad.
3.4 Tricks för den våghalsige.
3.5 S.M.A.R.T. säger att min disk håller på att dö / konstiga värden
3.6 Byte av PCB
3.7 Platterswap

1 Hårdvarufel
1.1 Trasiga sektorer
Trasiga sektorer i sig brukar hårddisken själv rätta till när de inträffar; en trasiga sektorn markeras som trasig, och en ny (ur en pott av oanvända sektorer) används istället. Detta går även att göra manuellt genom att köra diagnostikprogram.

Om du har stora mängder trasiga sektorer, eller om hela disken rent av består av trasiga sektorer är dock problemet något annat. Då är det troligtvis så att plattorna antingen blivit deformerade med ålder, eller att läsarmen inte har tillräcklig precision för att hålla läshuvudet stilla på rätt ställe. Plattor som deformerats av ålder inkluderar de numera ökända IBM Deskstar 60GXP & 75GXP. Här gäller det så fort som möjligt att kopiera över all data som går. Det är svårt att göra något åt detta. Om det inte går att läsa från plattorna på grund av att läsarmarna inte har precision nog, kan man ge sig på en platter swap (se kapitel).

1.2 mekaniskt fel
Ett mekaniskt fel som leder till visst databortfall är head crash, (vi kan kalla det 'läshuvudskrap'). Detta inträffar när läshuvudet på ett eller annat sätt har skrapat mot ytan på plattorna. Detta kan till exempel ske om det kommit in främmande partiklar i hårddisken, som fastnat mellan ett läshuvud och ytan på en platta. Detta kommer skrapa mot ytan och göra stor skada, vilket i sin tur frigör fler partiklar. Detta kommer sedan sprida sig allt eftersom disken används. En head crash kan också inträffa om man tappar hårddisken när den används, och kraften är tillräcklig för att läshuvudet skall crasha in i plattan och göra skador. Har man tur så kan man komma åt informationen utanför det skadade utrymmet, men har ett eller flera läshuvuden gått sönder kan en platterswap vara nödvändig. Det är dock osäkert om ens det hjälper.

Click of Death är när läsarmarna tappar bort sig av en eller annan anledning och inte har en aning om var dom är. Då återgår dom till sitt ändläge, för att ha en fixerad punkt att utgå ifrån och försöka läsa / skriva igen. När läsarmarna går tillbaka till ändläget så träffar dom ett stopp, vilket kan vara en magnet (Western Digital t.ex.), en gummiplupp eller något motsvarande. Beroende på vad det är för material som läsarmarna stannar mot, bildas det snarlika ljud som går under benämningen "Click of Death". Om detta händer några enstaka gånger kan det vara god idé att göra backup, och sker det med ökad frekvens bör disken bytas ut omgående. En hårddisk som inte går att använda, utan bara står och CoD:ar, kan kräva en platterswap. CoD har visst samband med en head crash, då head crash:en kan leda till att läshuvudena går sönder eller att ytan på disken blir oläslig, vilket leder till att läsarmarna försöker återgå till ändläge för kalibrering.

Click of Death kan med ganska stor framgång temporärt lösas genom att hålla disken i en "konstig" vinkel och eventuellt vicka på den. En sådan vinkel är ståendes på högkant med 45° lutning bakåt. Om disken är sliten eller kalibreringen av okänd anledning aldrig lyckas kan det räcka för att den skall hitta en sektor som den kan arbeta ifrån, och disken kommer till liv. Det kan till och med vara så väl att du kan lägga ner disken när den väl hittat något att arbeta från. När disken väl fungerar gäller det att göra en backup på all data på den så fort som möjligt.

Disken i sig är alltså inte helt kaputt om man har Click of Death, och det är heller inget mekaniskt fel (oftast), vilket man kan tro. Det handlar helt enkelt om att läshuvudena inte kan läsa av var på disken dom är, återgår till ursprungsläget för kalibrering, men misslyckas och står och klickar. Ett trasigt läshuvud, head crash på grund av fysisk åverkan, partiklar eller deformerade skivor kan ge problemet.

1.3 elektronikfel (pcb)
Det kan hända att den elektronik som styr hårddisken går sönder. Vanliga orsaker är kortslutning av undersidan på hårddisken, nätaggregat som ger fel spänningar eller felkopplade strömkablar. Att man lyckas bryta av (P)ATA / SATA-kontakten är inte heller helt ovanligt. Det kan även vara så att firmware:n i krets(arna) på PCB:n har blivit korrupt. Detta kan man lösa med att byta ut PCB:n.

1.4 tappat disken
Hårddiskar kan när de är avstängda klara ganska stora påfrestningar, men används de är risken betydligt större för att problem skall uppstå. Att tappa en laptop som används, eller en extern USB-disk leder allt som oftast till att den blir skadad. Eftersom hårddisken är igång så ’hovrar’ läshuvudena väldigt nära diskytan, och krafterna som påverkar hårddisken när den når marken kan få läshuvudena att krasha in i plattorna, med grova skador som följd. Det är inte ovanligt att en yta stor som en tumnagel på en hårddiskplatta innehåller flera gigabyte med data.

2 Mjukvarufel
2.1 Jag har formaterat fel disk!

Oftast är detta enkelt åtgärdat om datan inte skrivits över. Var inte "quick format" ifyllt är risken dock stor att hela hårddisken skrivits över med nollor, och då går det inte* att återskapa någon information. Var däremot quick format inkryssat har enbart den del av hårddisken som hanterar var filerna finns någonstans skrivits över, medan filerna fortfarande finns kvar. På så sätt kan man få tillbaka alla filer genom att skanna av hela hårddisken och kopiera dessa.

Det kan vara rekommenderat att göra en klon / kopia på hela disken, och jobba med denna. Den ”riktiga” hårddisken kan du sen låta vara tills vidare. På så sätt kan du arbeta och testa olika procedurer direkt på klonen utan att du riskerar att förvärra situationen. För direkt att spara filerna som finns på hårddisken, se kapitel 3.3.

2.2 Jag har tagit bort filer som jag inte skulle gjort!
Om du bara tagit bort dom samt tömt papperskorgen (eller ctrl+delete:at) så är det inga problem att återskapa datan. Är den överskriven är den förlorad dock*. Se kapitel 3.3 för instruktioner för att återställa.

2.3 Windows-installationen/jag valde fel och nu har det installerats på fel hårddisk!
Den datan som windowsinstallationen skrivit över är förlorad*. Övrig data (även om du ’formaterat’ hårddisken) kan gå att rädda. Det viktiga här är att du inte gör något förhastat, och framför allt, STARTA INTE WINDOWS! Då kommer det skrivas mängder med data i loggar och i pagefilen, och det förvärrar dataförlusten. Antingen tar du ut hårddisken, klappar lite snällt på den, och sen så installerar du Windows på en (ny) tom hårddisk / startar på din gamla installation. När du har startat Windows så sätter du dig lugnt och metodiskt in i hur dataåterskapning fungerar och dina valmöjligheter. När du har klart för dig hur det går till, så kopplar du in hårddisken (med datorn igång, om det är en SATA-disk och kontrollerkretsen stödjer hotswap). Eller så kopplar du in hårddisken via till exempel USB. Därefter kan du göra en klon / kopia på hela hårddisken (inklusive de Windowsfiler som följer med). Därefter så jobbar du med klonen.

2.4 Min hårddisk är krypterad med Truecrypt, och nu kan jag inte mounta den!
Eftersom du gjorde en backup på header-filen när du krypterade din hårddisk (är ett krav för att whole disk encryption ens skall slutföras i Truecrypt), så är möjligheterna ganska goda. Om du har en krypterad container / disk där du inte har någon backup på headern (och denna är trasig) så är datan förlorad. Men har du headern, så kan du med hjälp av denna välja att antingen ersätta headern, eller permanent avkryptera. Detta kan vara användbart om du har krypterat hela disken som Windows ligger på, och Windows sen inte kan starta och du vill in och reparera på olika sätt. Då kan du välja att permanent avkryptera. Här lyfter jag ett varningens finger dock, det tar LÅNG tid att avkryptera om du gör det i boot loadern (~3MB/s med en C2D på 2.4GHz). Vill du snabba upp det hela (10-20x), sätt in disken i en annan dator och avkryptera i Windows.

2.5 Min ganska nya Seagate 500GB/1TB/1.5TB disk syns inte längre, inte ens i BIOS. Den fungerar inte i någon annan dator, men den snurrar.
Detta beror på en bug i firmware (SD15) på dessa diskar. Om du inte råkat ut för detta så bör du uppdatera firmwaren innan problemet dyker upp. Har det dock skett så rekommenderas man att skicka tillbaka hårddisken. Det finns dock ett knep, och det är att flasha om firmwaren i BIOS via seriellkabel med diverse hårdvaruhack, vilket inte borde ta mer än 30min för den händige. Här är en förklarande film:
http://www.youtube.com/watch?v=29FztWJVxbM

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

3. Lösningar på problem

3.1 Disken är ny men jag kan inte använda den / se den.

3.2 Min (tills nu) fungerande disk går inte längre att använda.

3.3 Men exakt hur gör jag då för att få tillbaka ”dold” / borttagen data?
TODO. (HDclone, clonezilla, GetDataBack, Linux dd osv kommer här)
3.3.1 GetDataBack for NTFS för att återställa filer som tagits bort / hårddisken har blivit formaterad.
Börja med att installera GetDataBack for NTFS (om NTFS nu är filsystemet, är det FAT32 så använder du den versionen). Var noggrann med att ABSOLUT inte ladda ner på samma hårddisk som du förlorat information ifrån. Detta är mycket viktigt. Du skall undvika att data skrivs på den aktuella hårddisken, då detta riskerar att skriva över data som du vill återskapa. Installera heller inte programmet på samma hårddisk. Ett alternativ är att du installerar programmet på en annan dator och kopplar in hårddisken där.

När GetDataBack startas finns det ett par olika val beroende på vad som skadats på disken:

Vid nästa ruta så finns möjlighet att välja vilken av hårddiskarna man skall återställa informationen ifrån:

Efter val av hårddisk så kommer denna att skannas in, vilket kan ta ett tag:

När hela hårddisken skannats av, så väljer man den partitionen som datan togs bort ifrån:

en ruta med alla filer som finns på hårddisken (borttagna eller inte. Notera systemfilerna i röd färg):

Observera att det kan hända att namn på till exempel mappar försvinner och får ett annat namn tilldelat. Mappen [000028] ovan hette egentligen något annat. Innehållet i mappen är dock intakt. Detta sker ibland, framförallt på mappar som ligger direkt i roten på hårddisken. Gå därför igenom alla mappar och se vilka du vill spara.

En borttagen fil visas med ett genomgående streck:

Markera filen / filerna som tagits bort, och tryck på copy. Spara sedan filerna på någon ANNAN disk. Kontrollera att all data finns kvar.

Är det så att du mellanlandat filerna i papperskorgen, och sedan tömt denna, kan det se ut så här:

Dessa två är en och samma fil, "jätteviktigt_dokument.rtf". Dock är det så att innehållet i filen är "en fil" och själva namnet och sökvägen är "en fil".

Här blir det lite mer komplicerat. Är det bara ett fåtal filer som du tagit bort markerar du alla, väljer copy och försöker reda ut hur det hela hänger ihop.

3.4 Tricks för den våghalsige.
Ok, så du har försökt med allt. Du har kanske fått tillbaka lite, eller nästan allt, av din data, men vill inte skicka iväg disken till ett företag för att göra resten. Du kan tänka dig att chansa för att få tillbaka så mycket det går. Stoppa in hårddisken i kylen. Låt den ligga en halvtimme, och koppla sen in den snabbt som attan och försök återskapa mer information. Fungerar det så gör nya försök tills du inte får ut någon mer information.

Man kan även testa att ställa hårddisken på olika kanter, eller tillochmed i en icke-rekommenderad vinkel (snett på sidan).

3.5 S.M.A.R.T. säger att min disk håller på att dö / konstiga värden
När det gäller S.M.A.R.T. så får man ta informationen med en nypa salt. Implementationen av tekniken skiljer sig mellan olika tillverkare och värdena kan variera stort. Det enklaste här är att använda ett diagnostikprogram från just din hårddisktillverkare för att se om värdena är felaktiga eller inte.

Ett exempel är Read Error Rate och Seek Error Rate som kan vara väldigt högt på en Seagate-disk, trots att det inte är något fel på denna. På disken som används i SMART-datatabellen nedan så indikerar disken att den får sex (6) Seek Error per sekund. Detta betyder att den skulle vara tvungen att göra om cirka 7% av alla inläsningar. Varför Seagate har så höga värden har diskuterats. En anledning kan vara att Seagate valt att rapportera alla fel, och att FW:n i disken jobbar på ett annat sätt (än hos andra tillverkare) för att snabba upp läsning (med lägre precision).

Seek Error Rate indikerar när ett läshuvud inte kan följa en sektor, utan "tappar bort den" och måste vänta på att plattorna roterar ett varv till. Ett högt värde behöver inte betyda att disken håller på att dö (Se Seagate ovan) och ett lågt värde behöver inte betyda att den mår bra. Men har man en disk som genererar x antal seek errors per tidsrymd (säg 10st per minut) och efter ett tags användande börjar generera fler (säg 50st per minut) så kan det vara en indikation på att läshuvudena får svårare och svårare att läsa av plattorna tillförlitligt. Då bör man göra en backup och fundera på att byta ut disken.

Load Cycle Count indikerar antal gånger läsarmarna har flyttat och parkerat sig i ändläget. Detta är ett värde du bör ha koll på om du sitter på en laptop. Börjar du få problem med hårddisken och detta värde är över 500 000 är det risk att den börjar bli utsliten. Om värdet är över 1M, så kan det vara en god idé att fundera på en ny disk (och bättre mjukvara!). En disk kan klara flera miljoner Load Cycles, men oftast är den bara designad för att klara ~500 000.

Reallocated Sector Count visar hur många trasiga sektorer som hittats och allokerats om. Trasiga sektorer är i sig inte allvarligt (disken brukar fungera ändå), men är en varningssignal som bör tas på allvar. Det finns dokumentation som visar på att en disk har 14 GÅNGER så hög risk att fallera om det finns en eller flera reallokerade sektorer. Är datan på disken det minsta värdefull är det hög tid att göra en backup på den om det finns så lite som en enda reallokerad sektor. Är man i behov av att hårddisken fungerar utan problem (backup till trots), så bör man redan här byta ut den.

En utskrift från Smartmontools i Linux visar detta:

[font=Courier New] ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x000f 078 063 025 Pre-fail - 181415391 3 Spin_Up_Time 0x0003 099 098 000 Pre-fail - 0 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 020 Old_age - 657 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 036 Pre-fail - 5 7 Seek_Error_Rate 0x000f 088 060 030 Pre-fail - 766833833 9 Power_On_Hours 0x0032 060 060 000 Old_age - 35739 10 Spin_Retry_Count 0x0013 100 100 097 Pre-fail - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 099 099 020 Old_age - 1587 [/font]

3.6 Byte av PCB
Att byta PCB:n på en hårddisk görs när den av någon anledning gått sönder. Kortslutning, fysisk åverkan, korrupt firmware etc. För att göra detta behöver du en identisk disk (tillverkare, modell, hårdvara, firmware). Du skruvar loss PCB:n (sitter oftast med Torx T8)och byter försiktigt ut PCB:n, var noga med eventuella flatkablar och små stift/bleck som ansluter PCB:n med själva motorn och läsarm(arna). När det är gjort så ansluter du hårddisken, klonar innehållet och försöker återskapa så mycket / all data som går. Beroende på vad som orsakade skadan kan det vara idé att kassera hårddisken efteråt. Har PCB:n gått sönder på grund av att du bröt av till exempel SATA-kontakten, är risken minimal för att hårddisken i sig tagit någon skada. Har du däremot bytt PCB på grund av att hårddisken har tappats / fallit olyckligt, så finns det risk att även andra delar i hårddisken skadats. Kassera då denna.

Börja med att plocka bort eventuellt skydd. Detta kan vara en metallplatta som på denna Western Digital:

Därefter skruvar du bort de skruvar som håller PCB:n i hårddisken.

Därefter nyfter du försiktigt bort PCB:n från hårddisken. Sitter det en flatkabel så var försiktig med denna. I detta fallet var det bara att lyfta rakt av.

Montera dit en PCB från en fungerande identisk hårddisk och håll tummarna.

3.7 Platterswap
Alla referenser här till byte av multipla plattor kan vara fel. Vissa hårddiskar sägs klara av att plattornas position sinsemellan har ändrats, medan vissa helt slutar fungera när så sker. Platterswap har en stor risk att misslyckas.
Platterswap kan vara en utav de sista, och mest avancerade, åtgärder man kan göra för att rädda informationen från en hårddisk. För att göra detta behöver du en identisk hårddisk, verktyg och lämplig miljö att arbeta i. Ett tips är att städa ur ett badrum totalt, spruta vatten på väggar och tak och torka av flera gånger. Ha på dig heltäckande klädsel (typ regnkläder), munskydd och latexhandskar utan talk. Bytet går till på så sätt att du skruvar isär båda hårddiskarna och flyttar plattorna från den disken som är trasig till den fungerande. Ett tips här är att köpa två identiska diskar. Den första använder du för att lära dig EXAKT hur den är uppbyggd, vilka verktyg du behöver och var / hur du skall göra flytten av plattorna. När du gjort detta ett flertal gånger med en utav "reservdiskarna", plockar du isär reservdisken och den trasiga disken (enligt det du lärt dig under isärplockningen av 'offerdisken'), och flyttar över plattorna. Därefter så kopplar du in hårddisken, och klonar den fortast möjligt. Gör flera kloner med flera program, så du är säker på att det fungerar. Därefter kan du börja återskapa så mycket information det går. Observera att hårddisken kan tugga rätt bra och låta illa.

Båda hårddiskarna är att betrakta som kasserade när arbetet är klart. Damm = döden, så renlighet är extremt viktigt. Kan du med blotta ögat se repor på diskplattorna kan du räkna med att en del data för alltid kommer att vara förlorad.

Hårddiskar från olika tillverkare skiljer sig i uppbyggnad. Om du följt ovanstående råd, så skruvar du loss de skruvar som finns på ovansidan av hårddisken (som håller fast 'locket'). Det kan även finnas en eller flera skruvar som sitter under etiketter. Den vanligaste skruvtypen här är T8 (Torx). Lyft av locket. Nu kan du se plattorna, läsarm(arna) och övrig mekanik.

Tar dig en stund och analysera hur det hela är uppbyggt. Nu skall du få ut läsarmarna utanför plattorna, och detta hindras av av till exempel en plastram eller gummikuddar i vanliga fall. Ibland räcker det att lyfta bort plastramen, men ibland får man även här skruva loss något. När "ändstoppet" är borta, för ut läsarmarna utanför plattorna utan att skada plattorna (påverka läsarmarna så långt ifrån plattorna som möjligt). När läsarmarna är förbi plattorna, se till så att dessa inte kan röra sig, med till exempel gummiband eller en bit tejp. Ta sedan loss plattorna. Har du tur så sitter plattorna och dess axel med en mutter på baksidan hårddisken; lossa denna och ta loss alltihopa. I annat fall sitter skivorna skruvade på axeln. Dessa skruvar brukar vara ännu mindre än dom som håller locket (Torx T5-T7 där T7 är vanligast). Lossa skivorna och flytta över dom (i rätt ordning!) till den andra disken. Lägg inte ner dom någonstans, utan flytta direkt över. För tillbaka läsarmarna till skivorna, och var mycket försiktig om läshuvudena, du kan vidga / sära på armarna lite för att göra det enklare.

Om det är väldigt många plattor i disken (t.ex. SCSI-diskar 10 plattor) kommer det bli svårt att få in läsarmarna mellan plattorna igen. Är det bara en eller två plattor blir det betydligt enklare. Montera tillbaka ändstoppet, skruva ihop hårddisken och börja återskapa informationen som finns lagrad.

Börja med att skruva ur de skruvar som håller locket.

Undersök och se om det finns några gömda skruvar, här två stycken:

Lyft av locket.

I detta fallet så sitter plattorna skruvade med distanser och brickor, skruvarna är av Torx T7-typ och sitter ganska hårt. Mothåll kan vara bra:

Skruva ur alla skruvarna. Ta bort stopp(en) för läsarmarna:

För undan läsarmen med huvudena försiktigt, säkra så att inte den fjädrar tillbaka. Ta därefter bort platta efter platta:

När alla plattor är bort syns motorn och dess montering i botten.

Närbild på motorn (underifrån).

Montera ihop i omvänd ordning. Var mycket försiktig med läshuvudena, det kan hjälpa att vidga armarna lite för att få in dessa ovan och under plattorna.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

trevligt guide dock vill jag bara påpeka att programet getback data for ntfs är sämst.

tappade partisionen på en hd. provade använda programet men efter 2h hittade fyra kataloger och mestadelens windows och dom filer jag hittade och ville ha tillbacka var ju självklart 0kb stora.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide, och grattis!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Riktigt kraftfull guide, tackar!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Grattis till vinsten, vill bara påpeka en grej som jag har lärt mig.
Det är att om skivorna vrider sig det minsta i förhållande till varandra så är det kört för all time.
Det kanske inte är så längre med moderna diskar?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekommendera File Scavenger. Det har räddat många bekantas diskar. Kör minst V 3.2 för lägre versioner hittade inte filerna jag sökte men 3.2 och uppåt fixar biffen!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Whii, kul med kommentarer. Jag har tagit en liten paus från den här guiden, men jobbar på lite nya uppdateringar. Framför allt fler program för att återskapa information med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Grattis till vinsten, vill bara påpeka en grej som jag har lärt mig.
Det är att om skivorna vrider sig det minsta i förhållande till varandra så är det kört för all time.
Det kanske inte är så längre med moderna diskar?

Jag har funderat lite på det, men jag har aldrig kommit fram till om så är fallet eller inte. (disken i guiden var död, så den kunde jag inte testa med.) Men folk har ju testat detta tidigare med positivt resultat.

Men eftersom det inte finns någon stegmotor i en hårddisk, mig veterligen, så vet den ju inte om var skivorna befinner sig. Och eftersom precisionen inte är hög nog i armarna / läshuvudena så kan den aldrig följa mer än en track samtidigt. Så skall hårddisken byta från att läsa från platter 1 till platter 2, så växlar den över till läshuvudet för platter 2 och tar sedan reda på var den befinner sig. Men detta kanske inte stämmer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Jag kan verkligen rekommendera File Scavenger. Det har räddat många bekantas diskar. Kör minst V 3.2 för lägre versioner hittade inte filerna jag sökte men 3.2 och uppåt fixar biffen!

Får göra en test med det och jämföra med andra återskapningsprogram. Tack för tipset.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

hur är det om det är en ssd disk? är principen samma?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Om jag vill kopiera/klona en disk, hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rymdsylt
Om jag vill kopiera/klona en disk, hur gör jag då?

Finns ett antal program som fixar detta http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&fkt=2641&fsdt=545...
Kommer inte ihåg vilket jag använde sist, men det funkade utan problem när jag klonade C driven.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Clonezilla för att göra ghosts/images/clones. Fördelen är att man kan komprimera, plocka bort till exempel swap / hybernationfilerna i det. Jag har klonat en del laptops direkt efter att man installerat windows och de program+drivrutiner som behövs, och hela clonen får plats på en bootbar DVD-skiva. Bara att slänga in, följa anvisningar och vara glad.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Hittade vilket jag använde, Maxtor Maxblast, detta funkar även på andra märken och var enkelt att använda samt gratis.
Finns här: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBl...

Permalänk
Medlem

att omontera skivor på annan hdd för å återskapa data när ex motor alt läsar dött är inte alls å rekommendera, minsta lilla skit å datan på hdd är å glömma
har du så värdefull data på hdd att du måste omontera skivorna på annan disk är återställning via företag å rekommendera...

Men som du inledde början, funkar disken å du har börjat få sviter alt format (även full format) klona disk(om det ej går så får du använda master)
ladda hem x program från nätet, finns så många som funkar olika bra/dåliga sätt (samt jag har inte den kunskapen å säja vilken å rek.) www.google.se "ntfs(/fatx) recovery"
Lättast för å kontrollera din status på moderna diskar är S.M.A.R.T funktionen som alla moderna diskar har, den är som svarta lådan å sparar ditt skick på hdd

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trevlig guide:)

Kort fråga om det går bra ?
Jag gjorde tydligen nåt väldigt dumt för inte alls längesen, satt å "lekte" i diskpart (skulle fixa en vhd fil). Sagt och gjort när det är klart så undrar jag vafan varför jag har en tom partition på 372 GB.. dock kom jag på att det är min externa 400GB som jag otroligt korkat nog lämnade på utav misstag. (kan ses som att jag råkade formatera fel disk).

All den information är nu helt och hållet borta (vad det verkar som iaf), körde nåt alternativ i getdataback for ntfs som jag har använt tidigare utan problem, dock hittas inget nu.

Ska köra full skanning av disken, vilket kommer ta många timmar tydligen.

Om detta nu failar, vad mer kan jag pröva ?, ja jag ska leta fram andra program och pröva dem, om jag kunde skulle jag görna klonat den tomma disken men nu har jag inte plats för 400GB tyvär om jag inte vågar ta backupdisken vill säga:p.

Förslag, tips och idéer??

Update: Låter skiten stå å skanna..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"Var inte "quick format" ifyllt är risken dock stor att hela hårddisken skrivits över med nollor, och då går det inte* att återskapa någon information. Var däremot quick format inkryssat har enbart den del av hårddisken som hanterar var filerna finns någonstans skrivits över, medan filerna fortfarande finns kvar."

Stämmer inte (såvitt jag vet). Enda skillnaden mellan quick format och vanlig format är att en fullständig format även kör en sektorkontroll på hela disken. Googla eller kolla på http://support.microsoft.com/kb/302686
Du tänker på vad man felaktigt brukar kalla lågnivåformatering...

Och helst ska hårddisken in i frysen! även om kylen säkert också kan hjälpa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tooobe
Stämmer inte (såvitt jag vet). Enda skillnaden mellan quick format och vanlig format är att en fullständig format även kör en sektorkontroll på hela disken. Googla eller kolla på http://support.microsoft.com/kb/302686
Du tänker på vad man felaktigt brukar kalla lågnivåformatering...

Och helst ska hårddisken in i frysen! även om kylen säkert också kan hjälpa.

Jag testade faktiskt det för att vara säker; la in några filer på en hårddisk, gjorde format i windows (utan quick ikryssat) och försökte återskapa. Detta gick inte, det fanns ingenting. Gjorde samma sak, men kryssade i quick format, och då gick det att återskapa informationen.

En sektorkontroll kan ju göras på olika sätt (HDAT har massor med olika alternativ), vissa involverar att läsa, skriva och läsa igen. Eller bara skriva-> läsa. Hur som helst så verkar det som att den skriver på disken när den gör sektorkontrollern (skriver över med nollor, läser tillbaka och ser så den inte får några ettor. I praktiken en 'zero fill', eller som det felaktigt brukar kallas: lågnivåformatering).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett utmärkt program för att skapa en avbild av en disk med skadade sektorer är ddrescue (*nix). För dataåterskapning ur avbilden är foremost ett bra alternativ när filtabellerna är skadade. Fungerar på alla filsystem.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jaha så vad rekommenderar ni experter att jag ska göra. Hårddisken är som i "2.5" i guiden, hittas inte av bios eller det har jag inte kollat men den bootar inte för det står att system disk inte hittas. Insert system disk. Hårddisken snurrar det gör den så helt död är den inte. Hur ska jag börja kan mycket men hårddiskar har jag aldrig haft problem med därav är jag inte så duktig på ämnet. Ska jag köpa en ny likadan 750gb WD black och försöka klona? Fick som förslag att köra in OS skivan och därigenom kopiera över allt är det möjligt? Någon som kan säga hur jag ska gå till väga på ett ungefär?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

har lite av ett "tvärtom" problem,, håller på o sälja av mina externa diskar! hur rensar jag dom så att det absolut inte går o se vad som funnits på dom!! formattera räcker ju inte långt! har själv använt gdb ett flerat gånger för o rädda information..

så,, hur rensa totalt!?

Permalänk
Medlem

finns det någon chans att man kan få tillbaka data från en tappad extern hårddisk ? (som klickar på ngt mysko sätt )

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

har lite av ett "tvärtom" problem,, håller på o sälja av mina externa diskar! hur rensar jag dom så att det absolut inte går o se vad som funnits på dom!! formattera räcker ju inte långt! har själv använt gdb ett flerat gånger för o rädda information..

så,, hur rensa totalt!?

Hur mycket du än lyckas radera en HDD så kan det ev. gå att återskapa info. Att du tappat den i golvet räcker inte för att förstöra den totalt, att lägga den vid ett mycket starkt magnetfält räcker inte alltid heller, inte super raderingsverktyg heller (inte alltid iaf). Tom med diskar som verkar vara totalt sönderbrända kan gå att rädda. Men det är ruggigt dyrt att återställa dessa diskar
.
I Norge finns det ett företag som har specialiserat sig på att rädda även de mest skadade och sönderbrända diskar dessutom kan de ev rädda data fast du har använt dig av specialprogram som har superraderat disken.
Men som jag skrev tidigare, det är ruggit dyrt och det är nästan bara företag som har råd med det.
Polisen har det iaf inte i de flesta fall så tillvida det inte rör sig om extremt grova brott och kanske vid barnporrshärvor. SÄPO skulle kunna tänkas använda dem.

Läsarmarna i apparaterna som flyttar in skivorna i kan läsa av mindre än tiondel av spårets bred som en vanlig hårddisk använder. Det är också det som gör det så svårt att vara säker på att INGEN kan återställa data på disken.

Så om du använder ett specialraderingsprogram och vill vara riktigt säker på att den du säljer disken till inte skall kunna återskapa något av värde så skall du använda något av de bättre raderingsalgoritmer som det programmet som du använder kan.
Program du kan använda: t.ex R-Wipe and Clean sen finns det många fler som tom kanske är ännu bättre.
O&O Software har O&O Safe Erase, vet dock inte hur bra den är. Det ända program jag har provat är just R-Wipe&Clean och jag har då aldrig lyckas återskapa något av värde från de diskarna so jag raderat med det programmet.

Skrivet av noRib:

finns det någon chans att man kan få tillbaka data från en tappad extern hårddisk ? (som klickar på ngt mysko sätt )

Har du tur kan du få ut data. Försök att plocka ut disken ur externlåda och koppla in den i en stationär dator alt om du kan kyla den så att den är väldigt kall kan du ha tur att det går att läsa ut filerna.
Du kan också försöka göra en image av disken. Risken finns ju förstås att disken vill bara vara med en liten stund. Så du kanske får flytta över skivorna till en annan identisk HDD som har fungerande elektronik, motor och läsarmar, detta då under förutsättning att dina skivor INTE har gått sönder på något sätt.
Tycker det låter som om det är läsarmarna som krånglar. Så prova med det enklaste först.
Se till att ha disken så kall som möjligt och sedan använda ett diskresque program som nämns i guiden ovan.
Går inte det så kan du försöka hitta en annan identisk disk som har trasiga skivor och se om du kan flytta över skivorna till den "nya" HDD.
Jag skall själv snart göra något liknande, men börjar med att byta ut PCB'n och se om det hjälper vilket jag hoppas att gör. Den är nämligen stendöd. Nästa steg blir ju då motorn, om den går att flytta över eller inte utan att flytta på skivorna. I värsta fall får jag prova att lyfta över skivorna också.

Har dock inga speciella verktyg för detta som en del har. Men försöker bara för att testa, disken har ingen gararanti alls kvar så jag har inte mycket att förlora mer än tid och det jag fått betala för den andra trasiga disken som bara har trasig skivor.
Lyckas detta kanske jag försöker fixa de andra 2 trasiga diskarna jag har, där räcker det med att byta pcb'n, för där har bara SATA kontaktens plastskena, den som är i L form, gått av.
Men de diskarna har ju kvar garanti. Om jag skickar in diskarna så är ju allt jag har på dem borta för inte byter de bara ut pcb'n och skickar tillbaka samma disk utan de skickar en ny istället.

Fråga till guidens författare.
Var sitter motorn? Måste jag ta bort alla plattor innan jag kommer åt den eller var sitter den?

EDIT: Motorn sitter ju ihop med PCB'n. Så den borde vara lätt att byta om det är den som är trasig och inte pcb'n.
Tackar också för en bra guide och kan verkligen rekommendera GetDataBack. Jag har räddat några HDD's som av någon konstig anledning bytt filsystem till RAW och inte gick att komma åt på något annat sätt. Har även hjälpt andra, och då använt det programmet, där de har lyckas radera mycket värdefull information och det gick mycket snabbt och enkelt att rädda det åt dem.
En gav mig 1000:- för något som bara tog några minuter att fixa i det fallet, dock med ett annat liknande program som han dessutom redan hade installerat men inte visste om.
Väldigt bra timmpenning vill jag säja. För honom var det väldigt billigt, det hade kostat honom några tusen kronor mer att att lämna in den sa han.

Vill dessutom tillägga. Det finns 3 versioner av Runtimes GetDataBack.
GetDataBack for NTFS
GetDataBack for FAT
GetDataBack for Linux.
Dessutom finns det ett tilläggsprogram som gör att man kan läsa ut filer från en image man gjort med GetDataBack. Man kan också läsa filerna direkt och se koden i hex mm om det nu skulle vara intressant.
Det programmet heter DiskExplorer och finns i 2 versioner vad jag vet. En för NTFS och en för FAT.
Således DiskExplorer for NTFS och DiskExplorer for FAT.

Annan fråga som kanske någon kan ge svar på.
Går det att få tag på nya lösa pcb? För jag förmodar att jag måste byta hela den.
Har 2 diskar där jag lyckats bryta av SATA kontaktens L-formade styrskena.
Har dock kvar plastbiten och den får ligga i SATA sladdens kontakt som också har en klämma så att kontakten sitter kvar. På den ena disken hjälpte inte det riktigt så där fick jag använda lite tejp också.
Men det är lite retande att ha det så där. Sedan är det inte så snyggt samt det kan ju ge lite sämre luftflöde också.
Plastbitarna kanske går att limma tillbaka, men sån tur skall ju inta jag ha.

Har även en 3:e disk som djävlas mycket mer då.
Om jag kopplar in den så kan jag inte starta diskhanteraren.
Datorn går överhuvudtaget väldigt trögt.
Många program går inte starta osv. Hela system blir tokigt.
Disken snurrar i alla fall men det går inte att accessa den på något sätt. Inte som jag försökt med iaf.
Har provat att flytta den till andra kontrollerkort men med samma resultat, åtminstone än så länge.

Någon som har något förslag vad som kan vara fel och vad jag skall göra.
Kan det vara pcb'n? och som jag frågade lite högre upp, går det att få tag på lösa pcb'n och i så fall var får jag tag på en sån?
Har en massa inspelad film från min dreambox på den så jag vill ju försöka rädda alla filmer och serier som jag samlar på.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

hej.

Nu har jag fått min första krasch lr nått.
Har en Spinpoint F3. Jag kunde starta datorn idag när ja kom hem, fast jag fick ett meddelande innan jag kunde boota, som var något i stil med: "I/O disk... change to a working and press any key... " något. Gjorde ingen ändring utan tryckte bara valfri tangent och kunde komma in på windwos. Jag tänkte göra en diskontroll och behövde starta om för det och det sluta med att jag inte kan komma in på windows igen, den gjorde inte heller kontrollen.

Hör inget klickande ljud utan mer ett skrapande, ungefär ett sånt ljud som var i äldre datorer när datorn "tänker" fast väldigt lågt och inte konstant.

Tar för givet att disken är pajj, går det fixa dokument osv. om jag sätter in den i annan dator å kör nån HDD recovery?

Kan tillägga att disken syns i bios.

EDIT: vafan, kan komma åt hela hårddisken när jag bootade på en annan disk.... vad kan problemet vara?
Kan inte se boot bilden på den som strular då jag tog bort det för att boota snabbare men skärmen förblir svart en lång tid, alltså ingen login screen. Måste kunna fixas på ett sätt grabbar, hjälp mig nu!

Permalänk
Medlem

Det kan vara skadade sektorer där bootloadern finns. Kolla med tillverkarens diagnosprogram.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag kan inte boota från den fungerande disken som jag har windows och linux på utan att datorn startar om sig direkt, utan jag fick boota in på linux partitionen och därifrån kolla den felande disken, så de blir svårt att använda diagnosprogrammet.
Annars hur kommer jag in på windows?

EDIT: brännde ut cdrom versionen, håller på å testar just nu.

Permalänk
Medlem

Fick inget fel på testen. Men dock andra fel som den inte visade utan de stod bara andra fel. Kolla igenom med antivirus program typ. Weird... Körde testet i dos. Kommer ju fan inte in på Windows.

Har ni fler förslag på vad jag kan göra härnäst? :/

EDIT: Nämen... Lät datorn stå på vid loading screen (tror jag då jag har boot logo avstängt) imorse när jag drog till jobbet och när ja kom hem hade syrran dragit ur kontakten till datorn då det åskade. När jag sedan testade starta datorn igen så fick jag välja att starta i felsäkert läge, det gjorde jag och kom in på win, återställde boot logo och valde normal start. Resulterade i att datorn fungerar som den ska igen!!!!!!

Jag antar att den tillslut loggade in till desktop under dagen, kan ha varit att den gjorde det schemalagda diskkontrollen jag hade valt att göra och jag trodde att de va nått fel på disken då det bara var svart skärm efter bios bilden.

Kan det ha berott på att jag hade stängt av boot logo så att det även vart avstängt när den visar diskkontrollen?

Permalänk
Medlem

PCB till Samsung Spinpoint F3, 500GB/7200rp/16M, sökes. Model: HD502HJ.

PM, tack. :/