Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

802.11n som den saknar har dock längre räckvidd.

Om något räcker är jävligt svårt att säga, beror på väldigt många faktorer. Du får helt enkelt prova dig fram eller anlita nån som kan detta.

Som sagt, detta ska främst täcka hela min blivande lägenhet på 16 kvadratmeter, vilket jag antar vilken trådlös router som helst klarar av.

Kan prestandan hos lite billigare D-Link DIR-600 Wireless 150 som jag länkade mäta sig till Linksys WRT54GL Wireless-G Bredbandsrouter som arowe17 länkade till i hastighet?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Som sagt, detta ska främst täcka hela min blivande lägenhet på 16 kvadratmeter, vilket jag antar vilken trådlös router som helst klarar av.

Kan prestandan hos lite billigare D-Link DIR-600 Wireless 150 som jag länkade mäta sig till Linksys WRT54GL Wireless-G Bredbandsrouter som arowe17 länkade till i hastighet?

Mvh Daniel

Dumt att snåla imo, kommer troligen inte bli utan problem. Köp en av de som är dimensionerad för din lina i första posten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Dumt att snåla imo, kommer troligen inte bli utan problem. Köp en av de som är dimensionerad för din lina i första posten.

Hmm.. du kanske har rätt.. Jag får tänka på det! Pengar är det väldigt ont om, och man snålar helst där man snåla kan.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Hmm.. du kanske har rätt.. Jag får tänka på det! Pengar är det väldigt ont om, och man snålar helst där man snåla kan.

Mvh Daniel

För lätt att vara dumsnål :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en stabil router som klarar att ha 3 datorer via WAN varav 2 ibland tankar samtidigt samt överför filer mellan varandra och mellan extern hårddisk som kopplas till routern. Dessutom kommer en sattelitmottagare vara kopplad via LAN samt en extern hårddisk via USB. Vi har ~20 Mbit ner så det är inga extrema hastigheter.

Viktigast är:
Lång räckvidd (2våningshus)
Stabil uppkoppling nu (har en äldre Netgear som slänger ut någon av WAN datorerna då och då)
Bra snabbhet mellan datorerna över WAN
Samt att det skall gå att streama HD-material till både dator och sattelitmottagare utan lagg.
Smidigt att öppna portar m.m för ex onlinespel

Jag är extremt tacksam för snabba svar!

Permalänk

Hej!

Jag ska köpa mig en ny trådlös router hade jag tänkt.
Just nu har jag en trådad Netgear kombinerat med wall-plug.

Nu är jag sugen på att köpa en trådlös router. Och har kikat på:
Netgear WNDR3700 och D-Link DIR-655/E är det något att satsa på
om man bor i en två plans villa (ingen källare) och har ett PS3 och 2-3 datorer inkopplade på nätverket.

Hoppas ni kan hjälpa mig och tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasJason:

Jag är ute efter en stabil router som klarar att ha 3 datorer via WAN varav 2 ibland tankar samtidigt samt överför filer mellan varandra och mellan extern hårddisk som kopplas till routern....
Jag är extremt tacksam för snabba svar!

Skrivet av snowpatrol:

Hej!

Jag ska köpa mig en ny trådlös router hade jag tänkt.
...
Hoppas ni kan hjälpa mig och tack på förhand!

Vad är problemet med att läsa första posten vilket ger er tips på ~2 routrar och sen läsa lite tester? Ni anger i princip samma krav som alla andra och denna tråden ger er allt ni behöver för att slippa ställa sådana frågor...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Jag ber om ursäkt. Jag missuppfattade trådens syfte lite.
Jag har inga som helst "problem" med att läsa första posten.

Permalänk
Medlem

Jag brukar mestadels lurka gärnet, och jag har läst igenom tråden både en och två gånger och googlat friskt.
Det som gör mig obeslutsam i mitt val här är främst att jag inte förstår skillnaden på WNR3500 (v1 och v2 - förstår att v2 är bättre givetvis), men också vad WNR3500L är för något? Är det samma sak fast med USB port, och har den då v1 eller v2 standard?
Jag är mest intresserad av stabil throughput, och vill veta om man får ut något mer av att köpa WNDR3700 förutom dualband? Och är det isf värt kostnaden (jämför nu med WNR3500(L?))v2?

Jag har 100/10 fiberlan, och två datorer. Min egen med kabel - den andra trådlös - så det är inget komplicerat nätverk jag ska ha, vill bara försäkra mig om att jag får ut så bra throughput som möjligt utan att bara köra switch eller rentav direkt in i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Jag brukar mestadels lurka gärnet, och jag har läst igenom tråden både en och två gånger och googlat friskt.
Det som gör mig obeslutsam i mitt val här är främst att jag inte förstår skillnaden på WNR3500 (v1 och v2 - förstår att v2 är bättre givetvis), men också vad WNR3500L är för något? Är det samma sak fast med USB port, och har den då v1 eller v2 standard?
Jag är mest intresserad av stabil throughput, och vill veta om man får ut något mer av att köpa WNDR3700 förutom dualband? Och är det isf värt kostnaden (jämför nu med WNR3500(L?))v2?

Jag har 100/10 fiberlan, och två datorer. Min egen med kabel - den andra trådlös - så det är inget komplicerat nätverk jag ska ha, vill bara försäkra mig om att jag får ut så bra throughput som möjligt utan att bara köra switch eller rentav direkt in i väggen.

Forskjellen mellom trådet og trådløs overføring ligger hvor mye forstyrrelse i form av radio kommunikasjon (inkl mikrobølge ovner og annet som også avgir radio signaler). Kabler er ofte isolert både gjennom å tvinne motgående signaler i ulike grad og gjennom å bruke ytre material i form av folie (derfor UTP vs STP for ethernet kabel).

Ditt spørsmål om throughput kan gjelde to ting: den trådede delen (WAN-LAN) eller den trådløse delen. Normalt vil trådet gi en mye høyre throughput og det er vanskelig å måle trådløs throughput ettersom det helt enkelt varierer med både avstand, hvor mye "forurenset" omgivelsen er med konkurrerende radio signaler på 2.4 resp 5 MHz bandet og hvordan omgivelsen fysisk vil reflekterer eller forhindrer signalene til å nå frem gjennom vegger, tak eller berggrunn og høyden på skyene (været).

Når det gjelder hårdvaren må en gå inn å se hvilket type av radio sendere/mottakere og prosessor som er blitt brukt. L:et står for Linux basert styrsystem på 3500L. Du kan google så vil du finne ut mer om begge og hva forskjellen er på hardvare siden. Les testene med en nype salt ettersom både nye versjoner og oppdateringer i firmware (styr system) kan forandre resultatene for resp test.

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Tack för svaret.

Om jag säger att den trådlösa throughputen inte är direkt viktig för mig vad är vettigast att rikta in sig på, och som sagt, är det någon skillnad på WNDR3700 och WNR3500v2 i througput för Kabel?

Permalänk
Medlem

Behöver:
802.11n
usbport
hyfsat stabil
prisvärd

Permalänk
Skrivet av curl:

Behöver:
802.11n
usbport
hyfsat stabil
prisvärd

Har själv en D-Link DIR-825 som kör OpenWRT, sjukt värt.

Permalänk
Avstängd

hade själv lite routerproblem här om dagen. internetuppkopplingen bröts och sedan gick routern sönder när min lillebror tappade den på gatan från andra våningen.
vad jag bryr mig om är helt enkelt att den fungerar felfritt. Inga problem med att man inte hittar datorer på nätverket utan att starta om skiten 2 gånger och inga problem med att behöva öppna portar till olika onlinetjänster. Trådlöst eller ej bryr jag mig inte om. Ett plus om den har gott om nätverksanslutningar.

några tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

hade själv lite routerproblem här om dagen. internetuppkopplingen bröts och sedan gick routern sönder när min lillebror tappade den på gatan från andra våningen.
vad jag bryr mig om är helt enkelt att den fungerar felfritt. Inga problem med att man inte hittar datorer på nätverket utan att starta om skiten 2 gånger och inga problem med att behöva öppna portar till olika onlinetjänster. Trådlöst eller ej bryr jag mig inte om. Ett plus om den har gott om nätverksanslutningar.

några tips

Läs första inlägget?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Söker en ny router.

Sitter på en lina som ger ca 60/20 mbit i dagsläget men vill ha en som klarar 100/100.

Vilken router är det som klarar detta samt ger högst hastighet över det trådlösa. Vill kunna använda så mycket som möjligt av bandbredden även på min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

Söker en ny router.

Sitter på en lina som ger ca 60/20 mbit i dagsläget men vill ha en som klarar 100/100.

Vilken router är det som klarar detta samt ger högst hastighet över det trådlösa. Vill kunna använda så mycket som möjligt av bandbredden även på min laptop.

Dette er en FAQ tråd, så jeg sier som Maniak, les første innlegg i denne tråd!

En ting som er helt klart: du vil aldri kunne få 100% ut av noen som helst forbindelse ettersom all datakommunikasjon må også internt håndtere selve overføringen av informasjonen mellom hver punkt i nettverket (også Internet er bygget opp av noder) dvs overhead. På det beste av fiber/kopper nettverk med minimale forstyrrelser på veien, vil du kunne ligge nærmere 90 Mbit/s i selve overføring av datapakkene og resten av disse 10 Mbit/s er til for å korrigere feil i hver datapakket sendt mellom ulike punkter i nettverket; transport protokollet (TCP) i seg må jo også ha rom for å kunne arbeide mellom hver enhet på nettverket. Du må skille på det som kommer ut fra veggen (WAN) og det som er ditt eget lokale nettverk (LAN el. WLAN) for hvordan du måler hastighet på nettverket. Derfor er første innleggets inndeling i mindre enn 50 og mer enn 50 Mbit/s for å grovt kunne si hvilken router passer bedre til hvilket nettverk (LAN/WLAN).

Permalänk

Skulle behöva ett elller två tips på router köp för 100Mbit. Sitter idag på Router (Netgear WNR1100 Wireless-N 150 Bundle) som funka bra till mitt 10/10fiber, men har nu skaffat 100/10 men jag tappar sisådär 70-80Mbit på 6-7 Meter till min hall.. Med mitt inbyggda nätkort 802.11b, 802.11g, 802.11n samt med Usb nätkortet som följde med routern, vill ju såklart tappa minimal signal.. och vill slippa sladdar speciellt när man köpt trådlöst för just de.. så tips på en bra router som klarar av 100Mbit, på de avståndet vore najs, till ett bra pris max 1000kr helst mindre.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Skulle behöva ett elller två tips på router köp för 100Mbit. Sitter idag på Router (Netgear WNR1100 Wireless-N 150 Bundle) som funka bra till mitt 10/10fiber, men har nu skaffat 100/10 men jag tappar sisådär 70-80Mbit på 6-7 Meter till min hall.. Med mitt inbyggda nätkort 802.11b, 802.11g, 802.11n samt med Usb nätkortet som följde med routern, vill ju såklart tappa minimal signal.. och vill slippa sladdar speciellt när man köpt trådlöst för just de.. så tips på en bra router som klarar av 100Mbit, på de avståndet vore najs, till ett bra pris max 1000kr helst mindre.

Tonka, dette er en FAQ tråd! Les første post i denne tråd, så vil du få svar på ditt spørsmål!

Permalänk

Hej jag skulle behöva lite tips om en router. Jag har en macbook pro i ett studentrum på 40kvm. Räckvidden är ju inte det viktigaste men jag vill att den ska vara snabb och självfallet prisvärd. Om ni har några tips på en sådan router så är jag tacksam !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airprofile:

Hej jag skulle behöva lite tips om en router. Jag har en macbook pro i ett studentrum på 40kvm. Räckvidden är ju inte det viktigaste men jag vill att den ska vara snabb och självfallet prisvärd. Om ni har några tips på en sådan router så är jag tacksam !

Läs första inlägget?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

DD-WRT mjukvaran är fortfarande beta men funkar stabilt för mig. Det enda jag vet om som kan bugga är N-speed. Enligt forum ska dessa värden fungera för N:
Channel Width: Turbo 40MHz
Hitta ett ledigt spann, routern kommer använda 3 kanaler.
WPA Algorithms: AES
Security mode: WPA2 Personal
Edit: Fick låna en N-dongel av en kompis och testade speeden på N. Körde på min gamla D800 laptop så blev kanske inte optimal. Men på 1m från routern (som ligger i ett skåp) fick jag denna speed som bäst:
Ned Upp RTT Tidpunkt
39.27 Mbit 42.09 Mbit 5 ms 2010-06-14 19:01:13
Kan nämnas att jag höll i laptopen, verkade påverka hur jag höll den och om jag höll den tillräckligt stilla.

Allt man behöver göra för att hitta nyaste firmwaren är att gå hit Router Database | www.dd-wrt.com och söka på 1043. Själva filnamnen säger sigsjälvt men iaf, ska du uppgradera från TP-LINK standardmjukvara så använd bara factory-to-ddwrt.bin.
Finns en bra blog här (dock gammal mjukvara som han länkar till): Samiux's Blog: HOWTO : DD-WRT on TP-Link TL-WR1043ND

Tack för ett bra svar.

Är det inte dags att uppdatera första sidan lite nu då det kommit en del nytt på marknaden? Så som quadband routrar alla DIR-855 etc eller t.ex WNDR37AV (ej quadband men ny)

Kanske även ge tips för folk som flyttar mycket filer via nätverket / streamar HD filmer etc tycker det har dykt upp mycket den senaste tiden.

Tack till alla ni som lägger energi på tråden och är insatta det hjälper nått enormt och har säkert hjälpt många fler än mig.

Permalänk
Medlem

Ser att många efterfrågar budgetalternativ till studentrum och liknande, där räckvidden inte spelar någon större roll.

Kan rekommendera D-Link DIR-600, fungerar alldeles utmärkt i mitt studentrum. Kostar bara ~300.
[Quick review]D-Link DIR-600 Wireless 150Mbps router - www.hardwarezone.com.sg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findah:

Ser att många efterfrågar budgetalternativ till studentrum och liknande, där räckvidden inte spelar någon större roll.

Kan rekommendera D-Link DIR-600, fungerar alldeles utmärkt i mitt studentrum. Kostar bara ~300.
[Quick review]D-Link DIR-600 Wireless 150Mbps router - www.hardwarezone.com.sg

Sitter man på 100/100 kommer ju inte dir600 direkt orka med...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på DD-WRT´s site så stödjer dom numera WNDR3700 helt och hållet, vore bra om FAQ´n redigerades.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Vad jag kan se på DD-WRT´s site så stödjer dom numera WNDR3700 helt och hållet, vore bra om FAQ´n redigerades.

Trevligt, kanske dags att beställa en då.

Funderar på en sådan eller en mikrotik 450g/750g.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Kan göra en snabbrecension av Netgear WNR3500L som jag köpte för några veckor sedan. 651:-, fraktfritt, med studentrabatt hos Dustin Home.

Jag var inte intresserad av routerfunktionen i nuläget, bara Gb-switch+Draft N-accesspunkt. Jag installerade DD-WRT, följde instruktionerna på sidan sjukligt noga, spenderade en längre tid med att läsa rekommenderade inlägg där. Främst:
Installation - DD-WRT Wiki
DD-WRT Forum :: View topic - Peacock Thread-FAQ: EVERYTHING you NEED to know! Really!!
DD-WRT Forum :: View topic - Firmware Recommendations - Last update 08/07/10
för flashningen, och sedan följde jag
Wireless access point - DD-WRT Wiki
för inställningar (med vissa modifikationer efter mina behov).

Att man med DD-WRT kan förvandla WAN-porten till ytterligare en layer 2-port så att man i praktiken får en 5-portars Gb-switch var ett väldigt välkommet plus som jag inte ens hade räknat med i förväg.

Den går väldigt stabilt. Trodde först den trilskades, men det visade sig vara mina antika TP-kablar som inte ville leka Gb-LAN, vilket fick nätverkskorten att fethänga sig när överföringsfelen hopade sig. WNR3500L var helt oskyldig.

Jag har en Debian-gateway som agerar DHCP-server för nätverket. Allt leker tillsammans på ett ypperligt sätt, och jag är klart positivt överraskad över den reella hastigheten på den trådlösa uppkopplingen. Har inte mätt exakt (och är inte i rätt land för tillfället för att kunna mäta), men på minimala avstånd så är det inte långt från 100Mbps vid ren tankning. Det är så pass snabbt att jag och gäster vanligen inte bryr oss om att koppla in TP-kabel trots att det finns tillgängligt. Jag gör det när jag vet att jag måste överföra en större datamängd (mätdata på ~100GB och dylikt...) då det blir en märkbar tidsskillnad med gigabituppkoppling, men till vardagliga sysslor så upplever jag inget egentlig subjektiv hastighetsförlust via det trådlösa, trots att jag har 100/100 mot internet.

Jag har varit med om några underliga time-outs när jag SSH:at över det trådlösa på längre avstånd. Jag bor i ett studentboende där varenda jäkel har en trådlös router dock (säkert >20 synliga nätverk på mitt rum), så det är en extrem situation störningsmässigt här. Jag har upplevt SSH dö två gånger på detta sätt, men det är nog bara SSH som är extra känsligt i kombination med mycket störningar.

Enda störningsmoment (som jag sett andra lista som en fördel): jäklar vad dioderna lyser. Tror jag kommer fulmodda den med tejp vad det lider för min nattros skull, men till diskussionen kan läggas att jag är ganska kinkig när det gäller dioder. De flesta dioder på mitt rum är övertuschade eller eltejpade. Man kan kontrollera dioderna via DD-WRT till viss del, men det gick inte stänga av alla mjukvarumässigt.

Hade gärna sett enkel möjlighet till väggfäste. Som det är nu så kanske det också blir en fulmodd i framtiden (har t ex kardborretejp liggande.

Jag valde L-versionen för att försöka ekonomiskt visa mitt stöd för Netgears open source-initiativ. Hur mycket initiativet egentligen betyder vet jag inte, det är inte som att WNR3500L har häpnadsväckande bättre stöd för tredjepartsfirmware än vissa andra routrar, men jag gillar ändå tanken om att jag visar med mina pengar vad jag gillar ideologiskt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat på att anslutningen hela tiden bryts, så jag tänkte investera i en ny router

Det är ett hus med 4 våningar(källarvåning och vind de platserna jag hänger på mest)
i familjen används oftast 4 datorer, kan bli så att det är fler, men alla har telefoner med wifi som är uppkopplade.

vad ska jag köpa?

p.s. har en dir-300 för tillfället

Permalänk
Medlem

Det är dags för mig att köpa en ny router då den jag har nu inte klarar av mitt nya 100mbit fiber.
Jag har kollat på de 4 på första sidan men jag vet inte vilken jag ska ta...

Routern ska klara av många samtidiga anslutningar minst 100000 men gärna upp mot 200000..
Den behöver inte ha en mängd olika "specialfunktioner", då jag helst vill ha en som det i stort sett bara är att koppla in och köra, och självklart så ska den vara stabil...

Vilka av de 4 gigabit-routrarna är bäst? Spelar det någon roll vilken jag väljer?
Skälet till att jag frågar är för att jag inte vill lägga ut hundralappar i onödan på olika funktioner som jag inte har några som helst behov av.

Edit: Det blev en Netgear WNR3500 v.2 som jag hoppas ska klara av mina krav...

Permalänk
Medlem

Jag har kört med DIR-655 i över ett halvår nu och är grymt nöjd! Hur stabil som helst och behöver aldrig starta om den eller nåt. Sitter på 100mbit BBB och kan utan problem maxa linan

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]