Installera windows utan varken CD, diskett eller usb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Installera windows utan varken CD, diskett eller usb?

Hej!

Börjar bli desperat nu. Jag har sökt på egen hand och prövat mig fram på alla sätt jag kunnat tänka mig men jag lyckas verkligen inte.

Jag kom över en billig gammal 10" Fujitsu lifebook B utan vare sig CD, diskett eller stöd för att boota via USB. Hur ska jag få in windows i den? (Hårddisken är helt tom nu).

Jag har provat att koppla in hårddisken i en annan dator via usb-kabinett och skrivit a:\sys c: (från startdiskett). Detta gjorde inte disken bootbar. Kan någon berätta vad jag gör fel. Jag tror att mitt enda alternativ förutom detta är att installera via nätverk. Har dock ingen aning om hur sådant fungerar.

Tacksam för hjälp!

Zoman

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Mar 2003

Re: Installera windows utan varken CD, diskett eller usb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman
Hej!

Börjar bli desperat nu. Jag har sökt på egen hand och prövat mig fram på alla sätt jag kunnat tänka mig men jag lyckas verkligen inte.

Jag kom över en billig gammal 10" Fujitsu lifebook B utan vare sig CD, diskett eller stöd för att boota via USB. Hur ska jag få in windows i den? (Hårddisken är helt tom nu).

Jag har provat att koppla in hårddisken i en annan dator via usb-kabinett och skrivit a:\sys c: (från startdiskett). Detta gjorde inte disken bootbar. Kan någon berätta vad jag gör fel. Jag tror att mitt enda alternativ förutom detta är att installera via nätverk. Har dock ingen aning om hur sådant fungerar.

Tacksam för hjälp!

Zoman

Varför inte helt enkelt installera ett os via usb-kabinettet och slänga över hårddisken färdiginstallerad?

Asus Gryphon Z87 | i5 4670K | 16 GB Vengeance| MSI 390 Gaming 8 GB | Newton R2 650 W | W10 | BF4: Livhusar
Asus VivoTab 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Varför inte helt enkelt installera ett os via usb-kabinettet och slänga över hårddisken färdiginstallerad?

Kommer inte fungera, bluescreen då det är helt olika drivrutiner mm.
Har du verkligen testat att installera via USB?
På min måste man gå in och ändra bland "Harddrives", och välja att USB-minnet ska vara första disken.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 1800X @4Ghz ] [ Asus 1070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill RipJawsV 3200Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 17.260p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Kommer inte fungera, bluescreen då det är helt olika drivrutiner mm.

Man kan dock lägga installationsfilerna på disken och sedan installera från den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Har kollat runt i bios och googlat och den saknar stöd för boota från usb.

Att lägga in installationsskivan på hårddisken har jag provat men den kan ändå inte boota från det. Behövs en bootsektor.. jag provade att installera Ms-Dos 7.10 på hårddisken. flyttade den sen till en annan stationär (alltså provade i 2 andra datorer) och det startade utmärkt, men väl tillbaka i laptopen vägrar det starta.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman
Att lägga in installationsskivan på hårddisken har jag provat men den kan ändå inte boota från det. Behövs en bootsektor..

Det räcker inte att bara kopiera; man får göra ungefär som när man vill installera från ett usb-minne.