Installera Windows från USB-minne

Permalänk

Installera Windows från USB-minne

Installera Windows från USB-minne!

Det finns olika uppfattningar om varför det är användbart att installera Windows (XP och Vista/7) från USB-minne. En del finner det händigare att slippa använda optiska lagringsmedium som DVD/CD, men den största anledningen är de allt mer populära minidatorerna, netbooks, som ju i regel saknar optisk läsare. Vill man byta operativsystem på sin Netbook (till exempel har ju Asus EEE 900 ett Linux som många inte finner så behändigt, så de flesta byter till ett bättre Linux, såsom Ubuntu, eller till ett Windows).

Jag kommer ge steg-för-steg-instruktioner för hur du installerar Windows Vista/7 (de får samma guide, då installationssättet är identiskt) och XP. Jag tar XP sist, då det är lite mer avancerat.

Windows Vista/7:

Vad du behöver:
1. En installationsskiva (fysisk eller .iso) av Windows Vista eller 7 (Hur du får tag i den beblandar jag mig inte i, men givetvis är det mest moraliskt riktiga att köpa ett exemplar. Hrm.)

2. En Windows-baserad stationär eller bärbar dator med optisk enhet (sistnämnda behövs inte om du använder en .iso-fil istället för fysisk skiva).

3. Ett USB-minne på rimlig storlek (jag rekommenderar 4GB)

4. Tålamod.

Börja med att kopiera all data du redan har på USB-minnet om du vill ha kvar den. Minnet kommer formateras, och all data kommer raderas.

Öppna sedan kommandotolken. Tryck Win+R, och skriv CMD för att göra det (kommandotolken bör köras med administratörsprivilegier, jösses jag gillar att skriva det ordet, så tryck inte bara Enter för att starta, utan Ctrl+Shift+Enter). Väl inne ska vi formatera och förbereda USB-minnet för användning och skapa en boot-sektor. Det kan låta avancerad om du är ny med det här, men det är inte speciellt skrämmande så länge du bara följer instruktionerna noga.

I kommandotolken skriver du in:

DISKPART

Då kommer din kommandorad se ut ungefär: ”DISKPART>”. Eventuellt kommer ett nytt fönster öppnas. Det vi ska göra nu är att kolla upp lite information om ditt USB-minne som vi kommer behöva under formateringen. Skriv:

LIST DISK

Nu kommer du se en lista över anslutna enheter. Leta rätt på ditt USB-minne (se efter vilken storlek det har, det borde inte vara så svårt om du inte har en väldig massa enheter inkopplade) och notera dess siffra, till exempel ”DISK 1”. Så här ser det ut för min del i listan:

Notera disknumret. Jag kommer referera till din disk som Disk X, byt givetvis ut variabeln mot ditt disknummer. Var noga med att ta rätt disk!

Skriv nu in följande, i ordning:

SELECT DISK X

CLEAN

CREATE PARTITION PRIMARY

SELECT PARTITION 1

ACTIVE

FORMAT FS=NTFS

ASSIGN

Notera att det kan ta några sekunder/minuter att formatera när du skrivit kommandot FORMAT FS=NTFS. När det är klart, skriv:

EXIT

Nu ska du sätta in din Windows-skiva, eller mounta .iso-filen i Daemon Tools eller liknande emuleringsprogram. Öppna Den Här Datorn och notera två saker: Enhetsbokstaven för Windows-skivan, och enhetsbokstaven för USB-minnet.

Jag kommer här förutsätta att bokstaven för Windows-skivan är D:\ och att bokstaven för USB-minnet är F:\. Har du annorlunda bokstäver, byt självklart ut dessa till motsvarande när du skriver in de kommandon jag kommer lista.

I kommandotolken, skriv nu in:

D: CD BOOT

(D: är Windows-skivans enhetsbokstav, byt ut om din är annorlunda)

CD BOOT

Det du sedan ska göra är att göra enheten kompatibel med BOOTMGR-kod, så att den kan bootas ifrån.

BOOTSECT.EXE /NT60 F:

(Åter igen, har du en annan bokstav för ditt USB-minne, skriver du in det istället)

EXIT

Nu går du till Den Här Datorn, öppnar Windows-skivan, och kopierar hela innehållet till USB-minnet.

Klart! Nu kan du installera från minnet! Anslut det bara till netbooken (eller annan dator) och boota från det (kan ändras i BIOS, varierar mellan modeller och moderkort) och installera precis som om du använt en skiva.

Windows XP:

Att installera XP är lite mer komplicerat än Vista och 7. Här är vad du behöver:

1. En installationsskiva (fysisk eller .iso) av Windows XP (Som innan beblandar jag mig inte i hur du får tag i sistnämnda, men givetvis är det mest moraliskt riktiga att köpa ett exemplar. Hrm.)

2. En Windows-baserad stationär eller bärbar dator med optisk enhet (sistnämnda behövs som sagt inte om du använder en .iso-fil istället för fysisk skiva).

3. Ett USB-minne på rimlig storlek (jag rekommenderar 2GB, gärna mer)

4. Ett program för att skapa boot-sektor för XP: http://wiki.eeeuser.com/_media/usb_multiboot_10.zip

5. Ännu mer tålamod.

Börja med att kopiera alla filer du är rädd om från USB-minnet, som kommer formateras. När du gjort det, packa upp programmet jag länkade till. Lägg det på en enkel sökväg, gärna direkt på C:\-disken (till exempel, ”c:\usb_multiboot_10”).

Nu ska du köra programmet. Börja med filen usb_multiboot_10.cmd. Gör du det här från Vista eller Windows 7 hjälper det att stänga av UAC innan du gör det, för sistnämnda tenderar att blockera programmet så att det inte fungerar som det ska. Välj sedan filsystem. Jag rekommenderar NTFS eller FAT32, eller FAT16 om minnet är på under 4GB.

Du kommer sedan komma till en inställningssida, ställ där in nummer 1 och 2 i listan, och lämna resten. Välj sedan 3 för att gå vidare. Svara Yes på alla frågor guiden ställer. När allt är klart, ja då är allt klart. Du kan då koppla in minnet i din netbook eller annan dator och installera Windows.

Notera dock att det inte är riktigt lika lätt som att installera med skiva här. Första gången du bootar från USB-minnet kommer du se en meny, med olika alternativ. FÖRSTA gången du bootar, ska du välja alternativ nummer 1, Text Installation. Du formaterar och väljer installationsväg som vanligt, och när datorn startar om så ska du INTE boota från hårddisken, som man brukar annars. Istället ska du boota från minnet igen, och nu manuellt välja alternativ 2, GUI Installation. Följ instruktionerna, och datorn kommer sedan starta om. Tredje gången du startar ska du välja GUI Installation igen. Efter det ska du kunna boota från hårddisken.

Det är säkert att ta ut USB-minnet från datorn när installationen är helt klar och du kan logga in i Windows. Glöm inte drivrutiner!

KLART!

Och med de stegen kan du nu installera Windows från USB-minne. Ett tips är att om datorn du installerar på har SD-kortläsare, så gör likadant som ovan, fast på ett SD-minneskort av samma storlek. Anledningen är att minneskortsläsaren alltid körs i USB 2.0-läge, medan USB-portarna behöver drivrutiner i OS för att göra det. Med andra ord kommer installationen gå mycket fortare om du använder SD-kort!

Så här ser det ut när jag installerade Windows XP på en Asus EEE 900:

(I en kompis stökiga lägenhet, ursäkta röran och den suddiga bilden

Utöver installationen är det rekommenderat att du använder programmen nLite eller vLite för att krympa ditt Windows innan du installerar det. De kan hämtas här:

NLite (För Windows XP): http://www.nliteos.com/

VLite (För Windows Vista och till viss mån 7): http://www.vlite.net/

Välj vilket program du tänker använda och ladda ner det. NLite är bara att installera, det ska fungera direkt. Däremot för vLite behöver du troligen trixa lite grann runt om. Du behöver Windows Automated Installation Kit (WAIK), som du får ladda ner från Microsoft. När det är installerat kan det hända att vLite klagar på att du inte installerat wimgapi.dll, om så är fallet så öppnar du sökvägen där du installerat WAIK, söker reda på just den filen, och kopierar till vLites rotmapp.

När du väl startat programmet är det olika steg du ska följa, men de är ganska lika för både nLite och vLite.

Välj vilka steg du vill använda. Har du en Windows-nyckel kan jag rekommendera att använda Unattended Setup, då kan du skriva in nyckeln innan installationen, och slippa den biten sen.

Du bör sedan välja Components, Tweaks och Create Bootable .Iso.

När du gjort dina val fyller du i det du vill ändra. Det är även det ganska lika mellan nLite och vLite. På Components får du välja noga vad du vill ta bort och ha kvar. Läs noga vad alla komponenter gör, och fundera över om du kommer använda dem. Några självklara saker för borttagning finns dock. Alla språk utom det du tänker använda (Svenska eller engelska exempelvis), Windows Media Center, exempelbilder, exempelvideos, Windows inbyggda spel (om du inte faktiskt vill spela harpan), Windows Messenger och liknande funktioner du tror kommer vara onödiga.

När du valt dina funktioner, är det dags att ta itu med Tweaks. Här kan du skräddarsy ditt Windows redan innan du installerar. Ett tips är att stänga av alla onödiga visuella effekter (Intels GMA-krets är inget monster direkt). I övrigt gör du som du vill i den här sektionen, anpassa ditt Windows som du vill ha det.

När du är klar, gör en .iso-fil och följ instruktionerna ovan för att installera!

OBS! Windwos 7 är inte helt kompatibelt med vLite, och kommer med stor sannolikhet inte kunna installeras om du tar bort samma komponenter som i Vista. Kolla upp noga vilka komponenter du kan ta bort, det finns folk som undersökt det grundligare än vad jag har. Men alla fyra Windows 7-installationer jag kört genom vLite har misslyckats under installation.

(Slutgiltig version)

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Jag har nog tid att lägga in en guide för hur man bantar med nLite/vLite också, men vet inte om det blir för mycket.

Tips?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Så, klar för bedömning.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide!

Har förövrigt utfört en liknande installation tidigare av win 7 på EEE900 med hyfsat gott resultat. Det var 200 meg kvar på SSD efter installation
Det var ett tag sen jag gjorde det men jag har för mig att vlite fungerade bra med Win7.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk

Man skulle annars kunna använda sig av Windows 7 USB download tool för att enklare skapa ett Boot-bart USB-minne.

http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000...

Permalänk
Hedersmedlem

Steget med bootsect.exe kan visa sig vara lite lurigt.
Om man har ett 32-bits OS så kan man inte använda sig av bootsect.exe från en 64-bits image/skiva. Man måste då ha tillgång till en 32-bits image.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
Man skulle annars kunna använda sig av Windows 7 USB download tool för att enklare skapa ett Boot-bart USB-minne.

http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000...

Hade jag också föreslagit, bra mycket smidigare.
Körde med det senast igår..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide. Förvisso använde jag mig själv utav Windows 7 USB download tool när jag skulle installera W7 nyligen. Men här lärde man sig något nytt. Alltid bra att veta.

Tack.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kolalt runt på Microsofts hemsida i tjugo minuter och börjar bli ruggigt frustrerad.

Jag hittar givetvis USB Download tool, men lik förbannat behöver jag ju isofilen. VAR hittar jag den? Ja, VAR loggar jag in (eller vad man måste göra) med min licensnyckel för att hämta ISO-filen? Den rackaren ska ju bläddras fram med Download tool...

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Precis, skulle uppskattas om du gjorde en guide hur man bantar det med Vlite . Men annars en väldigt bra guide !

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spleen:

Nu har jag kolalt runt på Microsofts hemsida i tjugo minuter och börjar bli ruggigt frustrerad.

Jag hittar givetvis USB Download tool, men lik förbannat behöver jag ju isofilen. VAR hittar jag den? Ja, VAR loggar jag in (eller vad man måste göra) med min licensnyckel för att hämta ISO-filen? Den rackaren ska ju bläddras fram med Download tool...

Vilken ISOfil då?

Skrivet av knezovic:

Precis, skulle uppskattas om du gjorde en guide hur man bantar det med Vlite . Men annars en väldigt bra guide !

Använd inte vLite på windows 7, använd hellre RT 7Lite..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grym guide! Tack!
Jag sparade texten till ett text-dokument, hoppas det inte gör något

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

KKay: tror inte det gör nåt då man hittar det här lätt på google

Ta gärna en titt på min guide också..

Permalänk
Medlem

När jag skriver list disk så syns inte mitt usb-minne. Vad ska jag för att det ska synas?

Gissar att det är för att jag kör xp och inte vista. Stämmer det?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man gör ett usb-minne bootbart i xp? Jag kan nämligen inte se minnet i list disk och därför fungerar inte ovanstående.

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av angantyr:

Någon som vet hur man gör ett usb-minne bootbart i xp? Jag kan nämligen inte se minnet i list disk och därför fungerar inte ovanstående.

Wintoflash funkar.... Om folk bara skulle leta lite.. Kan lägga till frågan i min FAQ.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och användbar tutorial, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hmm, man måste ha vista/w7 för din metod. Använder man XP så måste man ha både 32bitars&64bitars DVD'n.

Permalänk

En sak jag undrar, när jag kör det sista commandot står det "Could not map drive partitions to the associated volume device objects:
Access is denied."

Ska jag köra vidare och kopiera över filerna trotts det?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av malte:

Hmm, man måste ha vista/w7 för din metod. Använder man XP så måste man ha både 32bitars&64bitars DVD'n.

Varför måste man ha båda 32bit och 64Bit dvd'n? :s

Nåt jag missat?

Permalänk
Medlem

Um får jag fråga varför man ska krångla till det? Har man en ISO fil på Windows 7 så har ju Microsoft släppt Windows 7 USB/DVD Download Tool som är busenkel att använda och går snabbt som tusan.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Um får jag fråga varför man ska krångla till det?

Microsoft har ju släppt Windows 7 USB/DVD Download tool som är busenkel att använda och går snabbt som tusan.

Om man inte har ison

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Om man inte har ison

Yep men i guiden nämdes ISO, så tänkte tipsa om det här sättet ifall man har en iso fil

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Yep men i guiden nämdes ISO, så tänkte tipsa om det här sättet ifall man har en iso fil

Aha, inte läst guiden. Jag har använt detta då jag bara har haft en skiva

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Bra guide men funkade inte för mig. När jag skulle installera Windows 7 och kom till delen när man ska välja disk sa den att det inte fanns några drivrutiner och listan med diskar var tom. Försökte stoppa in skivan och söka på den men det hjälpte inte. Jag fick vackert installera från DVDn istället. Nån mer som haft det problemet?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wolfclaw:

Bra guide men funkade inte för mig. När jag skulle installera Windows 7 och kom till delen när man ska välja disk sa den att det inte fanns några drivrutiner och listan med diskar var tom. Försökte stoppa in skivan och söka på den men det hjälpte inte. Jag fick vackert installera från DVDn istället. Nån mer som haft det problemet?

Det kan bero på att disken/enheten är kopplade på fel/olika kontroller antar jag..

Permalänk
Medlem

Har kommit så långt att den står å väntar vid typ 90% av "Windows is loading files".. Nån som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Slänger bara in ett litet snabbt tips om UNetbootin, ett mycket händigt, enkelt, snabbt och gratis program som i första hand vänder sig till att skapa bootbara USB med olika linuxdistributioner men har även ISO-mode där man kan välja valfri ISO-fil. Bara att stoppa i en tom USB-sticka, välja din nyskapade ISO-fil av Windows DVDn och låta programmet sköta sitt. Efter en 5-10 minuter har du en bootbar sticka med Windows på, tada

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

När jag skriver list disk dyker enbart min HDD upp. Inte USB-minnet. Datorn känner igen det och jag kan flytta filer osv så inget problem där.

Förresten, när du menare att guiden är för w7/Vista så menar du att det är det OS man ska installera va? Det kvittar väl vilket Windows OS man skapar ISO-filen från? (Och kopierar den till minnet osv.)