Kantkompensering för Eyefinity nästa år

Permalänk
Melding Plague

Kantkompensering för Eyefinity nästa år

Att kunna kompensera bildinställningarna efter skärmkanterna är en efterlängtad finess bland användare av flerskärmstekniken Eyefinity. Mjukvara för detta kan dyka upp under 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska testas

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, verkar ju fungera till alla spel då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Undra när multi gpu och eyefinity ska funka.

Permalänk

Måste gnälla lite, tycker fortfarande att det verkar helt värdelöst med eyefinity i spel......tacka vet jag en bra projektor

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
Måste gnälla lite, tycker fortfarande att det verkar helt värdelöst med eyefinity i spel......tacka vet jag en bra projektor

Eller tre bra projektorer med eyefinity?

Permalänk
Medlem

Verkar ju stendumt, eftersom de TAR BORT pixlar, även om det gör bilden erm samanhängande, man missar ju saker som bör synas...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Verkar ju stendumt, eftersom de TAR BORT pixlar, även om det gör bilden erm samanhängande, man missar ju saker som bör synas...

Är det inte så att dom skär bort pixlar som redan visas på mittenskärmen?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Verkar ju stendumt, eftersom de TAR BORT pixlar, även om det gör bilden erm samanhängande, man missar ju saker som bör synas...

De klipper bort pixlar ja, men vi får väl hoppas att spelan anpassas därefter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Är det inte så att dom skär bort pixlar som redan visas på mittenskärmen?

Nej, De visas inte på två ställen. Tjockleken av ramen påverkar det hela och det framstår som om bilden blir förvrängd.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Nej, De visas inte på två ställen. Tjockleken av ramen påverkar det hela och det framstår som om bilden blir förvrängd.

Ah på det viset.

Tyckte det såg ut på DH där dom visade eyefinity på en burk med L4D2 att det visades dubbelt upp i kanterna ^^;
My bad

Som du sa så hoppas jag att dom lägger till stöd för detta i spelen framöver.
Som något i stil med 21:9 fördelat på 3 skärmar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Verkar ju stendumt, eftersom de TAR BORT pixlar, även om det gör bilden erm samanhängande, man missar ju saker som bör synas...

Det spelar ju roll vad man håller på med eller vilket spel man spelar. Jag tycker att i bil spel borde det inte göra så mycket.
Sen får väll varje individ göra som dom vill och passar en bäst:)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Just kantkompensering är ett _måste_, oavsett spel. Det blir helt onaturligt när bilden "hoppar över" kanten så att säga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Och speciellt i bil- och flygspel blir det ju nästan mer realistiskt, eftersom skärmkanterna då motsvarar kanten av vindrutan på en bil eller kanterna runt vindrutan på cockpit. Dock får man hoppas att dessa inte färdigt finns i spele, så att de inte finns kanter precis överallt.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att det bara blir ett projektionsplan i renderingen. Det skulle vara så mycket trevligare med 3 vinklade, vilket skulle eliminera det extremt skevade bilden man får på sidorna

Permalänk
Medlem

Najs! Har väntat lite på det här faktiskt ^^

Permalänk
Medlem

Jag är ingen användare av eyefinity och tycker det verkar onödigt med fler än 1 skärm, hellre 1 stor isf.

MEN! Istället för att använda program som skär bort bild borde man inte kunna ställa sidoskärmarna halvt bakom mittenskärmen så att
||bild||||bild|||bild||
blir
||bild||bild||bild|| dvs bara mittenskärmens kanter syns och inte mittenskärmen + skärmen på sidan.
uppifrån sett (fast lite vidare vinkel)
./____\
/........\

Sedan höjdkompensera för att få linjerna i ordning, mittenskärmen får stå på ett par tidningar eller så. Dom verkar ju göra en höna av en fjäder med det här problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Jag är ingen användare av eyefinity och tycker det verkar onödigt med fler än 1 skärm, hellre 1 stor isf.

MEN! Istället för att använda program som skär bort bild borde man inte kunna ställa sidoskärmarna halvt bakom mittenskärmen så att
||bild||||bild|||bild||
blir
||bild||bild||bild|| dvs bara mittenskärmens kanter syns och inte mittenskärmen + skärmen på sidan.
uppifrån sett (fast lite vidare vinkel)
./____\
/........\

Sedan höjdkompensera för att få linjerna i ordning, mittenskärmen får stå på ett par tidningar eller så. Dom verkar ju göra en höna av en fjäder med det här problemet.

Gibbon fails at logic and good ideas.

Permalänk
Avstängd

Personligen skulle jag heller se skärmar utan kanter eller med minimala sådana, efterfrågan måste ju finnas så varför finns inte produkten?

Permalänk
Medlem

Japp, mindre ramar tack. 1mm stålplåt i mattsvart blir bra...

Nått för en moddare kanske...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Japp, mindre ramar tack. 1mm stålplåt i mattsvart blir bra...

Nått för en moddare kanske...

Det har gjorts många gånger redan här är en guide även om den inte innehåller några bilder på den färdiga prylen.

Permalänk

VART ÄR DOM NYA SKÄRMARNA SOM SKULLE SLÄPPAS DÅ ?????

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
VART ÄR DOM NYA SKÄRMARNA SOM SKULLE SLÄPPAS DÅ ?????

capslock spammers är värre än nazis

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Jag är ingen användare av eyefinity och tycker det verkar onödigt med fler än 1 skärm, hellre 1 stor isf.

MEN! Istället för att använda program som skär bort bild borde man inte kunna ställa sidoskärmarna halvt bakom mittenskärmen så att
||bild||||bild|||bild||
blir
||bild||bild||bild|| dvs bara mittenskärmens kanter syns och inte mittenskärmen + skärmen på sidan.
uppifrån sett (fast lite vidare vinkel)
./____\
/........\

Sedan höjdkompensera för att få linjerna i ordning, mittenskärmen får stå på ett par tidningar eller så. Dom verkar ju göra en höna av en fjäder med det här problemet.

Enkla svaret: Nej

Du har ju fortfarande minst en kantbredd kvar mellan skärmarna, och du kan inte höjdkompensera för att få mer än _en_ linje rätt. Har du flera linjer som inte är parallella kommer minst en alltid vara fel. Dessutom om du vrider kameran i spelet måste du "kompensera" om

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Personligen skulle jag heller se skärmar utan kanter eller med minimala sådana, efterfrågan måste ju finnas så varför finns inte produkten?

Vänta tills OLED-Skärmar blir standard! Då ska du få se massor av sådana!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
capslock spammers är värre än nazis

kunde inte låta bli, samsung lova att släppa skärmar men vart är dom då ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Vänta tills OLED-Skärmar blir standard! Då ska du få se massor av sådana!

Det är ju lite tråkigt att det mesta vi sett av OLED är en 11-tummare som kostade en halv förmögenhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Verkar ju stendumt, eftersom de TAR BORT pixlar, även om det gör bilden erm samanhängande, man missar ju saker som bör synas...

Vad sägs om att vrida på huvudet eller att flytta på dig? I spelet alltså. Det är ju på så sett du får se alla andra "pixlar" i spelet som inte visas på skärmen för tillfället. I ett spel är en skärm bara ett fönster som du ser in i datavärlden med. Därför måste man alltid kompensera för vart skärmen står i förhållande till vart betraktaren sitter för att få det realistiskt. Så länge man bara har en skärm så är det enkelt men så fort man får fler fönster att "kika" in igenom så måste det kompenseras. En dome projektion är ju annars att föredra men sist jag kollade så var min skärm både platt och hade en ram runt om den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag stör mig på att det bara blir ett projektionsplan i renderingen. Det skulle vara så mycket trevligare med 3 vinklade, vilket skulle eliminera det extremt skevade bilden man får på sidorna

Precis. Som det är nu så finns det ju ingen mening i att vinkla skärmarna innåt mot betraktaren. Det är ju bara lönt att sätta upp dem plant på en vägg eller dylikt. Och då är det ju bättre om man bara gjorde den platta skärmen större så man slipper ramar. Kan man dock vinkla skärmarna runt omkring sig så blir man ju mycket mer innesluten i spelet och kan se så mycket mer utan att behöva vrida på huvudet. Det ska bli spännande att se vad de hittar på i framtiden nu när det inte är vidare lönt att göra pixelstorleken mindre utan ytan måste bli större för att behöva bättre grafikkort vid samma kvalitet.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk

År 2009 och man har lyckats kompensera kanterna xD Känns ju som en ganska gammal och självklar teknik