Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bor
Registrerad
Nov 2008

Uppgradera laptop??

Har funderat på att skaffa en laptop för att spela på, tänkte att det är likabra att slå på stort så att man klarar sig ett tag. Men jag undrar ändå om man kan uppgradera den lite som man känner för till exempel annan cpu & grafikkort osv..?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Nej, man uppgraderar inte laptops.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
la-la-land
Registrerad
Jan 2008

http://se.ts.fujitsu.com/home/products/notebooks/amilo_graphi...

Ett exempel på laptop där man kan uppgradera grafikkort, har inte sett några nya kort på gång dock...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bor
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thaa
http://se.ts.fujitsu.com/home/products/notebooks/amilo_graphi...

Ett exempel på laptop där man kan uppgradera grafikkort, har inte sett några nya kort på gång dock...

Ok tack för svaret, men är det värt att lägga pengarna på tex msi gt740 som jag kikat på eller är det bättre att lägga samma pengar på en stationär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2003

Clevo datorer är möjliga att uppgradera med, CPUn sitter i sockel och grafikkort kan i vissa ändras från ett till 2 i SLI.

Stationära burkar leder alltid utvecklingen och ger mer prestanda pen krona, men så är de just stationära med.

Personligen har jag ledsnat på min gamla stora tower, visst det finns mindre men de blir stekheta de med och låter som reaplan.

Man får väga fördelar och nackdelar helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bor
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Clevo datorer är möjliga att uppgradera med, CPUn sitter i sockel och grafikkort kan i vissa ändras från ett till 2 i SLI.

Stationära burkar leder alltid utvecklingen och ger mer prestanda pen krona, men så är de just stationära med.

Personligen har jag ledsnat på min gamla stora tower, visst det finns mindre men de blir stekheta de med och låter som reaplan.

Man får väga fördelar och nackdelar helt enkelt.

Hmm får nog fundera lite mera =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

I ditt fall är bra grafikkort viktigast eftersom den kommer att kännas gammal långt före allt annat i en bärbar.

Bruka blir dyrt med bärbar som har bra grafikkort inbyggt. För samma pris kan man säkert skaffa 1 stationär för spel och 1 billigare bärbar för andra (mindre krävande) saker när du är ute och reser. Har den bärbara DVI eller HDMI också kan den enkelt kopplas till en platt TV när du är hos någon etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bor
Registrerad
Nov 2008

Ok, tror det får bli som panpo sa, en till att lira på & en till skolarbete/arbets laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Asus G50V kan uppgraderas, Från "9700M GT" till "9800M GS".

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone 6 64GB SG | iPad Air 32GB 3G/4G | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Asus PCE-AC68U | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Okt 2009

Ram och HDD brukar gå bra att uppgradera på bärbara...men allt annat nja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2003

Jo det beror som sagt på modell, de flesta märkes burkar vi ser på el-giganten mm är ju inte värst uppgraderabara, men vissa andar är faktiskt bygda som jag skrev, de går att bättra på med ny CPU och så, men det är ju inet som en stationär burk.