Permalänk
Medlem

Bygga ihop IBM-laptops

Efter att ha fått dödsdomen för min T40p pga trasig skärm så funderar jag på om jag kan kombinera mina två halvtaskiga IBM-laptops till en fungerande.

Jag har:

En X30 med förmodat kraschad hårddisk

En T40p med trasig skärm

Idén är nu att flytta hårddisken från T40p till X30, är det möjligt?

När jag ändå håller på, fungerar det att flytta exempelvis RAM-minne? Som är betydligt större på T40p:n än på X30:n?

Hur är det med processor? Gissar att det är väl optimistiskt, men det är ju värt att fråga...

Tack så mycket på förhand, fantastisk kunskap det finns på det här forumet måste jag säga!!

Permalänk
Inaktiv

Hårddisken är inga problem att flytta över, vanlig 2,5 tums IDE i båda fallen, dock måste du ominstallera Windows men har du recovery skivorna kvar så är det ju enkelt.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-44101.html

Minnet går tyvärr inte, de är SDRAM i X30:n och DDR i T40p:n, försök hitta begagnat minne, SDRAM är apdyrt och kan lätt kosta >600 för en halv gig...

Prollen kan du tyvärr inte heller flytta dessvärre då de är av en senare generation i T40p:n.

Även om din T40p är trasig så kan du nog göra dig en hacka på att tex sälja den på Tradera, tangentbord, DVD-spelare, moderkort osv är attraktiva prylar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för bra svar, jag får väl helt enkelt fundera på om det är värt att lägga någon energi på det, eller om jag ska försöka kränga det och köpa en ny enklare laptop. T40p:n funkar utmärkt förutom skärmen, det är för övrigt den jag använder just nu... fast med extern skärm