Permalänk
Medlem

Dator stängs efter 1-2 sekunder

Hej,

Jag har en Fujitsu Siemens dator där skärmen är helt död. Datorn går igång låter det som iaf.

Jag beställde hem ett nytt uppgraderat grafikkort från Kina som jag läst mig till ska fungera på denna dator.

Efter att jag monterat dit nya grafikkortet så får jag bild på datorn, men nu stängs den av efter 1-2 sekunder.

Jag har provat att ta ut minnena och köra ett i taget, men datorn fungerar ändå inte som den ska.

Vad kan det vara för fel? Moderkortet, processorn?

Kan man starta upp datorn utan processor för att bara se om det kan vara det som är felet?

En annan sak jag märkt är att fläkten till kylen inte fungerar alls. Det går fram ström men den snurrar inte.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!

Visa signatur

/ Fredde

Permalänk
Keeper of the Bamse

Datorn stänger kanske av sig om den inte känner av att fläkten till cpu-kylaren inte snurrar.

Alternativt (långsökt kanske) så har din powerknapp "hängt sig", alltså att den fastnar i intryckt läge. Då är det som att du håller in strömknappen och datorn stänger av sig direkt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter snarare som nätdelen som inte är frisk. Kolla så alla kontakter sitter i ordentligt. plocka bort onödiga saker, som resetknapp och led belysning.

Det är itne så troligt, men det kan även vara som printscreen skriver, att det är knappen som är kass, isåfall kan du testa byta mot resetknappen - om det är enkelt, lite olika på olika fujitsu burkar.

Permalänk

låter precis som när mitt förra nätaggregat lade av.

Permalänk

Är dessa två som oftast orsakar detta:

1. Nätagget är dåligt, defekt eller sönder.

2. Datorn blir kortsluten av något (t.ex en tappad skruv??)

Välj själv

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Problemet med att datorn stängs av verkar ju inte finnas när jag använder det gamla grafikkortet. Då ser det ut som att datorn går in i windows o allt.
Den kan då stå länge utan att den stängs av.

Kan det vara så att det nya grafikkortet dra mer ström så att det då beror på nätdelen?

Har bytat från Radeon Mobility X700 128mb
till Radeon Mobility HD3650 512mb

Visa signatur

/ Fredde