Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nacka
Registrerad
Sep 2007

Laga mig hp (hårddisk och fläkt)

Hej.
Min hp är lite över två år gammal och nu skramlar hårddisken som bara den, går knappt att lyssna på musik när det är som värst. För att göra det värre så är datorn som många andra Hp-datorer rysligt varm och fläkten låter som bara den.
Första frågan är kan jag lämna in den trots att garantin är ute för länge sen?

Andra frågan är om inte går det att byta dessa saker själv på något enkelt sätt?

Om så är fallet var kan jag få tag på dessa delar och hur mycket skulle det kosta?

Finns det någon alternativ lösning som inte är att köpa ny dator?

(Btw är det en Hp pavilion dv6000)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004

Fläkt kan man hitta på Ebay för drygt 100-200kr, HDD är standard 2,5 SATA så det är bara att leta fram en på Prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=406&o=eg_1198&rev=1

HP skulle nog laga den åt dig men det skulle nog kosta en hel del.
HDD är enkelt att byta men fläkten är dock svårare för att HPs konsumentmodeller är byggda så att man måste ta ut moderkortet för att byta fläkt. På företagsmodellerna behöver man bara ta bort tangentbordet för att komma åt samma saker.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Du kan inte lämna in en dator som inte har garantitid kvar utan att behöva betala en väsentlig summa pengar.
En ska du bör göra är att rensa kylflänsen från damm. Bara att plocka isär och dra ut dammet med lämpligt verktyg. Har inte koll på hur just din dator är uppbyggd... på en del datorer är det lätt att komma åt och på en del ganska knepigt. Men gratis är det och fläkten blir tystare och datorn blir svalare.
Att byta fläkt kommer knappast hjälpa om fläkten inte är defekt. Komponenterna blir varma på grunda av att de är energislukande och detta kommer inte att förändras av att byta fläkt. Dessutom är dessa fläktar till bärbara lite speciella i design. Finns inte universalfläktar för dessa som i stationära. Om fläkten nu är halvtrasig så finns det såklart en likadan fläkt att köpa. Men som sagt, ta bort dammet i flänsen först.
Att byta hårddisk är inte särskilt lurgit. Finns määängder med guider för detta. Sök på forumet eller på google.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nacka
Registrerad
Sep 2007

Oki thx blir nog till att öppna burken imorgon och se vad som kan göras