Linux i 32 procent av netbook-datorerna

Permalänk
Melding Plague

Linux i 32 procent av netbook-datorerna

Enligt ABI Research säljs nästan en tredjedel av alla netbook-datorer med Linux installerat i förväg.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undrar hur många som köper med linux då det är billigare för att sen installera en piratkopia av xp?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Undrar hur många som köper med linux då det är billigare för att sen installera en piratkopia av xp?

Tänkte samma sak när jag läste artikeln.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Det gjorde jag. Eller jag tycker inte det känns som en piratkopia då jag har i princip obegränsat med originallicenser. Grejen är att "piratkopian" är optimerad för den långsamma ssd-enheten. När jag gjorde en originalinstallation av xp och ägnade timmar åt att tweaka så fick jag den aldrig att känans lika rapp som med ron's tiny xp.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Undrar hur många som köper med linux då det är billigare för att sen installera en piratkopia av xp?

I grunden tjänar väll inte microsoft på det i alla fall då.

Permalänk

jag fick aldrig välja så jag blev påtvingad ett XP

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Ubuntu Netbook Remix, Jollycloud och Moblin blir ju bättre...

Snart så bootar de väl på 5 sekunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Undrar hur många som köper med linux då det är billigare för att sen installera en piratkopia av xp?

Det är ju ändå positivt att kunna köpa datorn utan att betala för ett operativsystem som man inte vill ha. Dessa är ju som gjorda för att köra Linux på så varför skulle man vilja nedgradera med Windows XP? Jag skulle hellre installera någon annan Linuxdistribution.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig stött på en netbook med Linux förinstallerad :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det är ju ändå positivt att kunna köpa datorn utan att betala för ett operativsystem som man inte vill ha. Dessa är ju som gjorda för att köra Linux på så varför skulle man vilja nedgradera med Windows XP? Jag skulle hellre installera någon annan Linuxdistribution.

Billigare hårdvara är alltid positivt. Om XP är en nedgradering är inget man kan säga rakt av. Jag kan inte Linux för fem öre så vänder man på det blir XP en uppgradering. Det är helt individuellt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Får man i dagsläget, i Sverige, inte i princip betala mer för en Netbook med Linux förinstallerat än med XP?

Det man borde tjäna på att inte betala XP licensen, antagligen någon hundring eller två då OEM tillverkarna har stora rabatter, får man betala extra för att man köper en "special produkt" med Linux installerat.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag hade fördragit om man fick välja mellan linux och Windows på samma modell.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara de procenttalen i det här windowsfierade landet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Lär ju inte vara de procenttalen i det här windowsfierade landet.

Nej, här är kanalen effektivt strypt. Några få modeller säljs med Linux, och mig veterligen ingen med bättre specifikationer, och i princip inga alls där vanligt folk skulle stöta på dem.

Men som sagt det här är ju landet som utåt skryter med att vara en föregångare inom IT.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt. Väntar bara på att tillverkarna ska hitta dom distar som faktiskt är bra. Vad jag vet, bara Dell och System76 som har fattat Moblin, ChromeOS, UNR, kanske Android. Höjdare jämfört med Xandros, även om det kanske bara är UNR som är moget än så länge.

Permalänk
Medlem

Köpte min eee 901 med linux. Tyvärr var den vit, hade gärna haft den svarta. Fast på den positiva sidan var det större disk(ar) än på den svarta. Att det var linux på den hjälpte inte då xandros(eller vad det nu var) som fanns från början var det sunkigaste OS jag stött på sen tidigt 90-tal.
Efter ett nytt *nix os så har den skött sig bra.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Jag har bytt operativsystem på min netbook... och vet många andra som gjort de också. Men inte fan har de installerat Windows. Fördelen med windows är att man kan spela spel och använda vissa kraftfulla program som inte finns till Linux. Men dessa kommer du inte använda på en netbook ändå så varför skulle man välja Windows?

Några har köpt Linux version och bytt typ av Linux... andra har köpt Windows version och ersatt den med Linux (bara för att de tvingas välja Microsoft... för att få de komponenter de vill i netbooken). Själv kör jag Ubuntu Netbook Remix som är väldigt trevligt att använda = ).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Citat:

Jeff Orr tror inte heller att Linux är på tillbakagång.

Citat:

Orr går till och med så långt att han förutspår att Linux kommer att ha en större andel än Windows på netbookmarknaden år 2013.

Hmm, jag förstår inte. Är Linux på tillbakagång eller är denna större andel än Windows en tillbakagång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Köpte min eee 901 med linux. Tyvärr var den vit, hade gärna haft den svarta. Fast på den positiva sidan var det större disk(ar) än på den svarta. Att det var linux på den hjälpte inte då xandros(eller vad det nu var) som fanns från början var det sunkigaste OS jag stött på sen tidigt 90-tal.
Efter ett nytt *nix os så har den skött sig bra.

Ha jag fick min i svart köpte från Finland linux + stora disken.

Men du har rätt om xandros, sånt piss ubuntu hadde vatt mkt bättre att skicka med.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTin
Ha jag fick min i svart köpte från Finland linux + stora disken.

Men du har rätt om xandros, sånt piss ubuntu hadde vatt mkt bättre att skicka med.

Som jag förstått det är problemet inte bara/egentligen distron utan att Asus av någon anledning fått för sig att skicka med eee701-mjukvaran till 901. Vilket självklart inte alls funkar då de skiljer sig i hårdvara ganska mycket.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Köpte mig en med xp, formaterade o drog in ubuntu remix.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Har faktiskt aldrig stött på en netbook med Linux förinstallerad :S

Inte jag heller, så jag undrar vart mer exakt dom siffrorna är hämtade.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ konstigt nog är inte Sverige universums mitt, inte ens jordens mitt. Än hur frekvent vi sliter ut vår gamla slagdänga "i Sverige gör vi så här", underförstått så ska det göras, har märkligt nog omvärlden inte accepterat detta som ett axiom.

Världen är då allt konstig. Det är nåt fel på den.

Permalänk

Jag köpte min EEE med Windows, mest för att då fic jag den i svart... Har aldrig bottat win på den dock, blev Ubuntu direkt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Statistik... Svårt sånt där.

Jag köppte en med XP och började köra Linux (CrunchBang) ganska omgående.

Personligen tror jag Linux kommer finnas på en stor del av de ARM-baserade netbookárna, men i övrigt, t ex desktop, kommer nog linux fortsätta vara en minoritet ett tag till.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Min kusins köppte acer aspire on när dem kostade 1600 med Linux, han verkar nöjd, själv tycker jag den är ren dynga, t.o.m windows xp är bättre.

Min kompis köppte en begagnad för 1800 med det stora 6 cells batteriet, och bytte ut orginal linux vad den nu vad med Ubuntu netbook remix direkt, mycket bättre.

Men nu är dem så dyra så dem är inte värda att köpa alls, när dem kostade 1600 var det verkligen värt det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

För mig så kändes det linux som det som passade min eeepc 1005ha bäst :), dock så har jag också xp på den som dualboot man använder det aldrig.

Där emot så skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att använda skräp distarna som dem säljs med, dem borde sälja dem med ubuntu netbook remix direkt istället.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Har faktiskt aldrig stött på en netbook med Linux förinstallerad :S

Inte jag heller. Det är bara för bra för att vara sant. Mätningarna måste komma från Brasilien eller något liknande

Permalänk

Det finns stora återförsäljare här i Sverige som sålt/säljer netbooks med Linux förinstallerat. De har däremot inte ställt fram datorerna på hyllorna för visning utan dessa Linux-datorer har stått undangömda på lagret bakom kartonger med andra prylar som man inte vill sälja. Man har helt enkelt fått fråga om dem.

Men som tidigare nämnt så är det inte den svenska marknaden som står som mall utan det är nog siffror från tillverkarna (typ Asus, HP o.s.v).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Inte jag heller. Det är bara för bra för att vara sant. Mätningarna måste komma från Brasilien eller något liknande

De allra första Asus Eee med 7 tums skärm hade någon underlig variant av Linux installerat och fanns i en hel del butiker i Sverige. Däremot blev de inte så populära så de försvann rätt så snabbt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit