GUIDE: Hur du skapar din egen filserver/NAS

Permalänk

GUIDE: Hur du skapar din egen filserver/NAS

Slutgiltig version

Hur du skapar din egen filserver

Har du ett nätverk hemma och är trött på att bära USB minnen mellan dina datorer med alla dina filer på, i denna guide lär du dig att lätt sätta upp en egen filserver hemma. Kanske du har en dator gammal liggande hemma som du inte använder, en dator från tidigt 2000-tal som verkar ganska värdelös kan vara mer än nog för en egen filserver.

Innehållsförteckning:

  • Krav för att klara guiden

  • Förberedelser

  • Grundinstallation

  • Konfiguration

  • Dela ut hårddisken

  • Inbyggda funktioner i FreeNAS
    - FTP
    - NFS
    - RSYNCD
    - SSHD
    - UNISON
    - AFP
    - BitTorrent
    - Webbserver
    - Skrivardelning

  • Bra länkar

Krav för att klara guiden

  • Kunna förstå sig på engelska någorlunda

  • En dator att köra FreeNAS på
    - 128MB RAM
    - En eller flera lagringsenheter på minst 64MB

  • Lite tid det kan ta upp emot 2-3 timmar att göra detta men det kan också gå på 20-30min

  • Internet uppkoppling för att ladda ner nödvändiga filer, länkar finns sist.

  • En tom CD-R/RW, DVD-/+R/RW eller ett USB minne att bränna FreeNAS till.

Förberedelse

Innan du börjar guide se till att du har bränt en skiva med FreeNAS på eller lagt in det på att USB minne att installera från, länkar finns längst nere på sidan. Se också till att du har datorn du vill installera FreeNAS på, detta behöver knappast vara någon monster maskin men den behöver fungera och måste ha minst en hårddisk. Sätt i skivan eller USB minnet i datorn du vill använda som NAS/Filserver. Om datorn inte automatisk startar från skivan/minnet så kan det vara så att du måste gå in i bios och ändra boot ordningen, detta kan se olika ut beroende på vilket bios du har men oftast står det något i stil med "Boot sequence" på den inställningen, om datorn är lite äldre som den antagligen är så kan det vara att den inte klarar av att starta från ett USB minne och då kan du behöva bränna FreeNAS till en skiva och på vissa kan det finnas speciella inställningar för att aktivera USB boot.

Grundinstallation

Skriv in 1 eller vänta på första menyn för att välja ”Boot default”. När du det kommer upp en lista med 9 olika alternativ skriv in 9 för att börja installera FreeNAS. Har du gjort rätt så ska du nu ha en blå bakgrund och det ska visas en lista med 6 olika alternativ, välj det första alternativet för en ”embed installation” genom att tryck på enter på din dator, på nästa ruta kan du välja ”Cancel” eller ”OK”, se till att du har ”OK” makerat och tryck sedan enter.

Nu kommer du till en ruta där du ska välja enhet att installera från antagligen kommer det bara finnas ett alternativ här om det finns flera välj den enheten som du har din FreeNAS skiva i och tryck sedan enter, på nästa sida så ska du välja vilken hårddisk du vill installera FreeNAS på, om du har flera hårddiskar så rekommenderar jag att installera FreeNAS på den minsta hårddisken och dela ut de andra hårdiskarna. När det står ”FreeNAS has been installed” ta ut din FreeNAS skiva och starta om datorn.

När du har startat om datorn och den har kommit till menyn som tidigare hade 9 alternativ så ska där bara finnas 8 alternativ om du har gjort rätt. Välj alternativ 1 (Assign Interfaces), välj ditt nätverkskort, för mig var det em0, om du inte har flera nätverkskort på samma server så ska där bara finnas ett alternativ. Nu kommer du till nästa ruta där du kan välja ett sekundärt nätverkskort om du har två, här valde jag ”none” och tryckte enter eftersom att jag bara har ett nätverkskort men om du har flera så kan du välja dina andra nätverkskort här. I nästa ruta kommer den fråga dig om du vill använda ”em0”(eller vilket ditt nätverkskort nu var, antagligen et0) som nätverkskort tryck ok här. Vänta under tiden nätverksinställningarna installeras.

När du kommer tillbaka till menyn med de 8 olika alternativen välj nummer 7 genom att trycka 7 och sedan enter, Välj sedan ”Yes”. Vänta medan servern startar om. När du kommer tillbaka till listan välj alternativ 2. Om du har en router och kan koppla in datorer till nätverket utan extra inställningar så har du antagligen DHCP i sådant fall välj YES annars NO och ställ in dina IP-inställningar manuellt, det bör du veta själv hur man gör om du inte har DHCP eftersom att du alltid måste göra det med varje dator i ditt nätverk.

FreeNAS kommer nu fråga dig om du vill ställa in IPv6 jag valde nej till detta eftersom att detta är en ny standard som fortfarande är väldigt ovanlig. När detta är färdigt kommer det stå en IP-adress som du kan nå servern på från din webbläsare på en annan pc, i mitt fall 172.16.0.219:80, skriv ner denna adress.

Konfiguration

Gå till den IP-adress det säger för dig i en webbläsare på en annan dator i ditt nätverk. Logga in med användarnamn admin och lösenord freenas. Nu kommer du till en sida som kanske påminner om din routers inställnings sida, börja med att ändra standard lösenordet genom att klicka på ”General” i undermenyn till ”System” och klicka sedan på password.

Skriv in ditt gamla lösenord (freenas) och sedan det nya du vill ha. Om du har gjort rätt ska det stå ”The changes have been applied successfully”. Nu har du bytt lösenord för att försäkra dig att det funkar kan du testa att logga ut (System > Logout) och sedan att logga in igen så du vet att det funkar.

Dela ut hårddisken

Nu ska du dela ut din hårddisk på nätverket för att göra detta börja med att gå till ”Services > CIFS/SMB”. Tryck på enable som ligger på höger sida. På denna sida ställer du in olika inställningar, Authentication är hur datorer ska logga in på server, den är just nu satt på Anonymous vilket gör att alla i nätverket kan använda nätverksdisken men det här kan du ställa annorlunda om du vill så att man inte har tillgång till filservern utan lösenord eller vara med i en domän NetBIOS name är datornamnet, Workgroup är arbetsgruppen som datorn är i.

När du har ställt in ovan så trycker du på ”Shares” här så trycker du på det blåa pluset, välj ett lämpligt namn och en lämplig kommentar till din delnings mapp tryck sedan på […] knappen i path kolumnen här väljer du om vilken mapp du vill dela ut. Under finns det lite inställningar där du kan ställa in lite om vem som får ha tillgång till servern och vilka rättigheter de har på servern.

Grattis nu har du lyckats skapat din egen filserver för ditt lokala nätverk. Det var inte svårare än så men FreeNAS kan göra mycket mer än bara det här. Jag kommer skriva lite kort om lite av de olika inbyggd funktionerna som finns i FreeNAS, sist i artikeln finns det lite mer länkar där du bland annat kan läsa om hur du kan göra mycket mer med FreeNAS hur lätt som helst. FreeNAS är antagligen den lättaste vägen in a BSD världen (BSD är en familj av POSTIX baserade operativsystem, om du inte vet vad det är kan man säga att det är Linux liknande operativsystem).

[size="4"]Inbyggda funktioner i FreeNAS[/size]

I denna del kommer jag att skriva lite om de några av de populäraste inbyggda funktionerna som finns i FreeNAS

FTP
FTP står för ”File Transfer Protocol” och är ett protokoll för att föra över filer precis som samba men är mer lämpat för att kunna använda mellan olika system, mellan olika nätverk och på internet.

NFS
Tidigare så visade jag dig hur du gör en delad nätverksplats med SMB, det är protokollet som Windows använder, detta funkar även bra för Mac och de flesta Linuxsystem men om du inte planerar att ha några Windows datorer på nätverket så är kan NFS vara ett bättre alternativ.

RSYNCD
RYNCD är ett protokoll som används för att ta backups/säkerhetskopiera över nätverket. Väldigt smidigt att använda.

SSHD
SSHD kan användas som en väldigt säker form av FTP (SFTP) men även för att kontrollera server via en annan dator genom något som kallas SSH, då får du tillgång till en terminal som du kan göra i stort sätt allt från som du kan göra på servern.

UNISON
UNISON är ett filsynkroniseringssystem, med UNISON så finns det inte en enda källa att synkronisera med utan alla ”medlemmarna” är källor och UNISON ser till så att alla medlemmarna alltid har samma filer sen kvittar det var filen kom först.

AFP
Kort och lätt så är AFP som Samba och NFS vilka jag har nämnt tidigare, skillnaden är att AFP är för Macintosh.

BitTorrent
BitTorrent är ett populärt fildelningsprotokoll för att snabbt kunna dela ut vissa filer mellan många användare, FreeNAS fungerar utmärkt som torrent server.

Webbserver
FreeNAS fungerar utmärkt att använda som en webbserver, alltså en server som du kan ha en hemsida på.

Skrivardelning
Är ett utmärkt exempel på en funktion som FreeNAS inte har inbyggt men det stoppar inte oss att installera mjukvara på FreeNAS för att använda den som skrivarserver. Precis som på Windows kan du installera program på FreeBSD, operativsystemet som FreeNAS är byggt på. Bland länkarna finns där en länk med en guide som visar ett sätt som man kan installera skrivarserver mjukvara på en FreeNAS server men det finns många andra sätt också att göra det på.

[size="4"]Bra länkar[/size]

Hoppas ni har nytta av min guide och kom gärna med förslag på förbättringar om ni har några eller om ni hittar något fel. Lycka till med din nya filserver.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jättebra! Ska pröva nu direkt!

Visa signatur

Intel i5 750 @ 3,5 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | PowerColor HD 4890 @ 1000 MHz / 1050 MHz | Corsair XMS3 4gb @1600 MHz | Corsair TX 650 W | CM HAF 922

WTB s.1156 kylare och +100gb VelociRaptor!

Permalänk

Kul att någon har användning av guiden, om någon behöver hjälp med något eller om något är oklart så bara fråga.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

kommer absolut testa guiden när NAS ska inskaffas.

Tumme upp!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Härlig guide, såg den först nu när jag läste att du var en av vinnarna, Måste bara hitta riktigt lågförbrukande hårdvara nu...

Permalänk
Medlem

Funkar detta med ett Ps3? (:

Permalänk

hkq8: Jag har ingen PS3 så jag vet inte om det fungerar, kan vara att man måste compila om FreeBSD/FreeNAS för att det ska funka med processorn i PS3, kan ju finnas färdigt men är inte säker.

The Door: Jag kan rekommendera ett Intel Atom system, drar lite ström och du kan lätt slänga in 2x2TB diskar plus att det knappt tar någon plats.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vad finns det för möjligheter till mjukvaru RAID i freeNAS?

Permalänk

JBOD och RAID 0,1,5 och olika kombinationer av dessa. Finns även RAID-Z och RAID-Z2 genom zfs. I grund och botten ligger ett FreeBSD system.

Mer info om det och hur du gör: http://freenas.org/documentation:setup_and_user_guide:softwar...

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

grym guide, kommer troligtvis testa detta!

Permalänk

Fint guide Jag undrar hur man lägger in Freenas på ett usb minne. Använder win 7 btw. Tack

Permalänk

Antar att du vill använda usbminnet som skiva. Extrahera iso-filen och kopiera filerna till usbminnet. Borde räcka.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Tack, dock fungerade inte detta... Jag antar att man ska göra så att man kan boota från minnet? menar inte i BIOS nu utan formatera med boot sector eller så? ganska dålig på detta så jag uppskattar verkligen hjälpen.

Permalänk

Antar att du använder windows. Använde du ett FAT32 formaterat usb-minne. Testa att snabbformatera USB-minnet med FAT32 och kopiera allt innehåll från iso filen till usb-minnet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

kan jag köra både windows och freeNAS (dual boot) på datorn eller måste man formatera hela HDD?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

NAS får härmed tillhöra lagring då huvudsyftet är att lagra filer, men över nätverket.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Går det inte att utöka sin nuvarande raid 5 med en ny hårddisk på något sätt?

Permalänk

Super bra guide!
men funkar den också att kunna dra backuper på som ex: .pst filer (outlook mail) automatik?

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk

Du borde göra en Frågor/svar del!

Permalänk
Medlem

Hur jag än gör så kommer ja inte åt datorn från något annat än hem-nätverket. Vad kan jag göra för fel?

Permalänk
Medlem

Hej! Bra guide.

Vi har en gammal burk jag tänkte använda med freeNAS för torrenter och jag undrar om man kan få den att ansluta till internet via PPTP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azero
Går det inte att utöka sin nuvarande raid 5 med en ny hårddisk på något sätt?

antar att det är mjukvaruraid det handlar om.

http://scotgate.org/2006/07/03/growing-a-raid5-array-mdadm/

labba lite i en testmiljö först så du vet hur det funkar.

Permalänk

Hej
jag har installerat freenas men när jag ska välja nätverkskort så hittas det inte.
har ett asus M2A-MX moderkort med inbyggt nätverkskort.

Vilken version bör jag välja, 32 eller 64 bitars versionen?

tacksam för svar

edit: jag fick igång nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte installera efter att jag har lagt på filerna via unetbootin på en usb-sticka säger att det är fel på cd0 har tagit bort U3 från den också. Hur gör jag utan att ha en cd installerad?

Visa signatur

Q-tec 350W || Abit Is7 - e || P4 2,4 || Radeon 9600 128Mb || 60gb || Microsoft Bluetooth Desktop || UNDER KONSTRUKTION !!!

Permalänk
Medlem

Bara jag som finner guiden bristfällig? Är totalt ny i Freenas och lyckas inte dela ut min hårddisk. Jag kör FreeNas från ett USB minne och har en WDGreen ansluten. Det är då inte enbart att gå in på "Shares" och välja […] knappen för då dyker enbart USB minnet upp och ingen hårddisk. Hur löser man detta? Gissar på att problemet uppstår när FreenNas inte är installerat på hårdisken jag försöker dela.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska kunna dela ut intern disk även om inte os ligger på den. Men är disken formaterad i det filsystem som freenas läser? (har inte kört freenas själv).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

ja det ska den vara. man kan formatera diskarna direkt i Freenas så det ska inte vara några pproblem

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Bara jag som finner guiden bristfällig? Är totalt ny i Freenas och lyckas inte dela ut min hårddisk. Jag kör FreeNas från ett USB minne och har en WDGreen ansluten. Det är då inte enbart att gå in på "Shares" och välja […] knappen för då dyker enbart USB minnet upp och ingen hårddisk. Hur löser man detta? Gissar på att problemet uppstår när FreenNas inte är installerat på hårdisken jag försöker dela.

Hur lyckades du köra från minnet? Min NAS vill bara att jag skall uppge cdrom hela tiden. fail to detect cdrom står det när jag kör från USB-minnet

Visa signatur

Q-tec 350W || Abit Is7 - e || P4 2,4 || Radeon 9600 128Mb || 60gb || Microsoft Bluetooth Desktop || UNDER KONSTRUKTION !!!

Permalänk
Medlem

ptja... Du kanske inte har valt usb som första boot-enhet? antar att du har valt att installera det på ett USB minne? Se bara till att det är formaterat i FAT.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.