Permalänk

Ljudet hackar (HP NX6125)

Hallå

Har precis tagit över en bärbar dator från min farsa efter att ha försökt fixa den ett otal gånger tidigare.

Det är en HP NX6125 med 1,8GHz AMD Sempron-processor, 2 GB minne och Win XP.

Jag formaterade nyligen hårddisken och installerade om WinXP samt aktiverade det. Har installerat alla drivrutiner från HP. Problemet är att ljudet hackar när man gör något mer än bara lyssna på musiken. Igår kunde jag köra Harpan, Kungen och andra windows-spel men annars är det "no go". Att kolla på ett klipp på youtube är uteslutet (i normal, låg kvalitet). Jag har kollat på CPU-användningen och den ligger fint runt 5% men ändå vill ljudet inte fungera ordentligt.

Vad kan vara problemet, ljudkortet, CPUn, minnet? Har kört lite Prime95 men det ska enligt min farsa ha gått bra.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur ditt ljud hackar, men.

Har en Dell m1330 där ljudet hackade till ungefär var 10e sekund. Efter ihärdigt googlande och ett 30 minuter långt samtal med dells supportgubbe i Indien kom han fram till att det var det trådlösa nätverkskortet som spökade. Ungefär som att inställningen den hade på något sätt störde ljudkortet.

Lösningen var iallafall att gå in i Enhetshanteraren -> Välja det trådlösa nätverkskortet, högerklicka egenskaper -> Avancerat -> Markera Ad hoc-kanal 802.11a och sätta värdet till AUTO.

Sedan reboot.

Hoppas d löser sig.