Permalänk

Har dells support rätt här?

Tycker mig upplevt att min XPS M1530 blivit varmare, dock kan jag ej veta för har aldrig kollat tempen förut. Iaf körde jag stress test och GPU gick upp 96 C och Cores i 85+ innan jag stängde av.

Om jag surfar vanligt ligger cores på 55-60 C och GPU på 66-74 C, när jag tex ser på aftonbladet tv så flyger det upp mot 80-85+ på GPUn och 70-75+ på Cores.

Jag frågade dell om detta och fick svar:

Regarding your issue description and performed steps your motherboard and heatsink have to be replaced

I'm sorry to inform you there no certain level of temperatures
But my opinion from general experience is GPU temps shouldn't go over 80-82C and CPU 70-72C. But these numbers are just really teoretic cause every CPU and GPU can handle with difference max levels

Jag har öppnat upp men hittade inget större damm, tog ut det som fanns. Inte testat att blåsa med luft men man kanske skulle testa det? Dock ser jag inte vart det skulle finnas, inga intag är täppta eller så.
Vad tror ni, låter det som det behövs att repareras?

Permalänk
Vive la liberté!

Att GPUn går upp emot 100C är allmänt sett illa. På laptops ligger man högre i temp jämfört med stationär, men att det går mot 100C är ovanligt om det inte är fel någonstans i kylsystemet eller i fläktregulatorn på moderkortet. Av svaret från Dell tycker jag mig kunna utläsa att supporten vill byta moderkort och kylsystem.

Kort sagt, något är fel, och är det inte damm eller dålig kontakt med kylningen pga till exempel torkad kylpasta så behövs nog en reparation.

Permalänk

Jag ska köpa en burk luft och testa blåsa ordentligt även om jag inte ser något mer damm, vart sitter kylpastan och hur ser den ut, lätt att byta?

Får testa detta, annars är det nog bara att byta, måste skaffa ett next business day avtal först innan, annars kan det ta lång tid, ingen lust att vänta 4+ veckor.

Just nu ligger GPU på 68 C när jag surfar med 3 flikar, är även det normalt sett för högt?