Permalänk

"Åtkomst nekad"

Jag har gjort en backup på min dator hos en datorbutik.
Fått allt som var på min gamla, trasiga, laptop in i en USBkabinett.

När jag försöker klicka in mig på min gamla användare
alltså Lokal disk (D: ) -> Documents and Settings -> denise
så får jag upp ett felmeddelande som säger
"D:\Documents and Settings\denise är inte tillgänglig.

Åtkomst nekad"

Jag ringde butiken och killen som svara säger att jag måste "ta över ägarskapet".

Jag som inte hajar någonting undrar ju då förstås, HUR gör man?
(Windows XP)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Detta först:

1. Klicka på Start och sedan på Den här datorn.
2. Klicka på Mappalternativ på Verktyg-menyn.
3. Klicka på fliken Visning.
4. Avmarkera kryssrutan Använd förenklad fildelning (rekommenderas) i avdelningen Avancerade inställningar.
5. Klicka på OK.

Sedan:

1. Högerklicka på mappen du vill bli ägare till och klicka sedan på Egenskaper.
2. Klicka på fliken Säkerhet och sedan på OK i säkerhetsmeddelandet (om något sådant visas).
3. Klicka på Avancerat och sedan på fliken Ägare.
4. Klicka på ditt användarnamn i listan Namn, på Administratör om du är inloggad som administratör, eller på gruppen Administratörer. Om du vill bli ägare till innehållet i mappen markerar du kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt.
5. Klicka på OK och sedan på Ja vid följande meddelande:
" Du har inte behörighet att läsa innehållet i katalogen mappnamn. Vill du ersätta katalogbehörigheterna med Fullständig behörighet?"

Alla behörigheter kommer att ersättas om du klickar på Ja.
Obs! mappnamn är namnet på mappen du vill bli ägare till.
6. Klicka på OK och ange sedan önskade behörigheter och säkerhetsinställningar för mappen och dess innehåll.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om han säger "Ta över ägarskapet" så tänker han förmodligen på Vista/Windows 7. Detta är inget man pratar om i Windows XP, som du kör.

Troligen är killen lite förvirrad
Men är det datorbutiken som satt upp datorn för dig igen? Det verkar nämligen som att det konto du är inloggad med inte är administratör.

Gör följande.

Högerklicka på "Den här dator" och välj "Hantera"
Klicka på "Lokala användare och grupper" i root-trädet.
Klicka på mappen "Grupper"
Dubbelklicka på gruppen som heter "Administratörer"
Klicka på knappen "Lägg till..."
I sökrutan skriver du ditt kontonamn som du använder på din dator.
(säg att ditt konto heter SweetMedlodies på din dator, så skriver du detta här)
Klicka på "Kontrollera namn" och ditt konto bör hittas. Det ska då synas DATORNAMN\KONTONAMN
Klicka på OK och försök sedan komma åt mappen "denise" igen.

Fungerar inte detta och du får ett fel som säger att du inte har behörighet. Då måste du logga in med själva administratörskontot på datorn och göra exakt samma sak. Hojta till om du får detta felet så kan jag förklara mer grundligt om du inte vet hur man loggar in med administratörs-kontot.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Man kan ta över ägarskap i Windows XP också, så ovanstående är nog förvirrad ;).

Dock så vad jag vet är det endast XP Pro som klarar av det, och inte XP Home, så det beror nog på vilken version du sitter på, har du Home får du nog lösa det på annat sätt.

Edit: Det har inget med att vara administratör att göra, jag har själv haft det här problemet när jag installerat om en dator för många år sen, det har med rättigheter till hårddisken, som måste föras över till det nya användarkontot på datorn.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Man kan ta över ägarskap i Windows XP också, så ovanstående är nog förvirrad ;).

Dock så vad jag vet är det endast XP Pro som klarar av det, och inte XP Home, så det beror nog på vilken version du sitter på, har du Home får du nog lösa det på annat sätt.

Edit: Det har inget med att vara administratör att göra, jag har själv haft det här problemet när jag installerat om en dator för många år sen, det har med rättigheter till hårddisken, som måste föras över till det nya användarkontot på datorn.

Visserligen, men hur har du eller någon du känner använt frasen "Ta över ägarskap" i WinXP? Funktionen heter inte ens så i Windows XP.

Men absolut, detta är kopplat till fildelningen och rättigheterna för en mapp. Men om han kör WinXP och han är medlem i gruppen administratör behöver han aldrig "ta över ägarskap" med denna hantering.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Kolla min förklaring, taget direkt från pyttemjuk.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Nej..

@SirMacke: Nix, det här funkade tyvärr inte heller. Sen har ju de benämningar du använder dig av ingen existens i just windows 7, men det var snarlika så jag antar att det var dom du avsåg. Det fanns heller inga andra alternativ.

Permalänk
Medlem

@stofesexpandyl: Detta var för WinXp och 7 år sedan..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]