AMD förbereder mobil plattform med Phenom II

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder mobil plattform med Phenom II

Med en lukurativabärbara marknaden i sikte förbereder AMD en ny plattform. Bland nyheterna är färska processorer och stöd för SATA 6,0 Gbps.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fräckt med en Black Edition i laptop:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
fräckt med en Black Edition i laptop:P

Ja men vad är det nödvändiga med det då?

Permalänk
Medlem

undra hur dem kommer prestera, prisnivå? hur håller dem sig mot intel?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur den presterar!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

AMD Turion II P520 2 2,3 GHz 5 MB 25 W
Står det verkligen rätt mängd cache där?

Permalänk
Avstängd

GO AMD !!! Ska bli kul om x4orna är billiga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Mycket intressant! Bra jobbat av AMD ska bli spännande att se dessa sen. Kul med trippelkärniga i laptops det kan nog bli en sweetspot pris/prestanda mässigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Ja men vad är det nödvändiga med det då?

kan ju vara bra om man ska ha sin laptop till spel och lan, då kan man ju dra upp multipliern lite ...

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II P820 var intressant, 25W processorer gillar vi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
AMD Phenom II P820 var intressant, 25W processorer gillar vi

Vad ligger Intels på då?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Det var på tiden AMD, undrade när ni skulle byta ut eran netbookarkitektur

kul med 3 och 4-kärniga netbook-proppar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
kan ju vara bra om man ska ha sin laptop till spel och lan, då kan man ju dra upp multipliern lite ...

lär ju knappast behövas, ja vet inte vad de vanligas mexfrekvens brukar vara, men det är väll 4 ghz som lägst. lyckas du på nått sätt få upp den laptop i det börjar den nog brinna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Vad ligger Intels på då?

Claksfield (4-kärniga) 45W inklusive PCIe-kontroller.

Arrandale (2 kärniga) 18, 25 eller 35W inklusive grafikkort och PCIe-kontroller.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Danube = da noob?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
lär ju knappast behövas, ja vet inte vad de vanligas mexfrekvens brukar vara, men det är väll 4 ghz som lägst. lyckas du på nått sätt få upp den laptop i det börjar den nog brinna

Jag har inte hört någonting om att Intels motsvarighet (mobila eXtreme processorer) brukar brinna? Det är inget för vanligt folk och prestandaskillnaden mellan klockad och oklockad processor i en bärbar är inte så stor, hela systemet är optimerat för låg strömförbrukning så det tenderar att finnas flaskhalsar överallt.

För övrigt är detta en välkommen nyhet för mig, även om Phenom II inte är lika snabba som Intels processorer kan detta bara leda till bättre priser för oss konsumenter. Jag hoppas kunna köpa en bärbar med Phenom II och 58xx-baserad grafik snart

REALIN:
55W för Core i7 920QM. Jag har inte följt med riktigt efter att AMD reviderade sin TDP-definition men har för mig att Intels TDP är teoretiskt maxförbrukning minus en viss procensats(25-30%?!?) medan AMD använder en uppmätt förbrukning med ett s.k. power-virus. Förut angav AMD TDP som ett teoretiskt max som aldrig skulle gå att uppnå, d.v.s. att alla enheter i processorn användes fullt ut samtidigt.
Det jag menar är att om AMD och Intel har en processor med samma TDP har Intel i realiteten högre maxförbrukning. Medelförbrukning är en annan femma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Claksfield (4-kärniga) 45W inklusive PCIe-kontroller.

Arrandale (2 kärniga) 18, 25 eller 35W inklusive grafikkort och PCIe-kontroller.

Eftersom de mäter på olika sätt går det inte att jämföra

Permalänk
Medlem

Kanske värt nu om Intel inte gör som vanligt och sätter käppar i hjulen för AMD.

Permalänk

hmm...
vad är det för skillnad mellan AMD Phenom II X920 BE och AMD Athlon II X4 605E?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
AMD Turion II P520 2 2,3 GHz 5 MB 25 W
Står det verkligen rätt mängd cache där?

Jag misstänker också typo men det skulle gå att förklara om de kör L3 cache på 4MB.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Vad ligger Intels på då?

10-45 W

Snålaste 4-kärniga tror jag är på 35W..
Snabbaste intel dualcore på 25W tror jag har 2.67ghz

3 lägre klockade kärnor kan vara bättre i mångtrådade program..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle sitta fint med en Phenom II P920 i laptopen

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
REALIN:
55W för Core i7 920QM. Jag har inte följt med riktigt efter att AMD reviderade sin TDP-definition men har för mig att Intels TDP är teoretiskt maxförbrukning minus en viss procensats(25-30%?!?) medan AMD använder en uppmätt förbrukning med ett s.k. power-virus. Förut angav AMD TDP som ett teoretiskt max som aldrig skulle gå att uppnå, d.v.s. att alla enheter i processorn användes fullt ut samtidigt.
Det jag menar är att om AMD och Intel har en processor med samma TDP har Intel i realiteten högre maxförbrukning. Medelförbrukning är en annan femma...

Nu är ju TDP inte lika med strömförbrukning. TDP=thermal design power, vilket är ett värde på hur mycket värme kylningen måste klara av att leda bort (alltså den maximala mängden värme en procesor kan utveckla).

Nu mäter ju AMD och Intel mäter TDP på olika sätt men om vi ponerar att deras mätvärden är någotsånär jämförbara och Intels processorer förbrukar mer ström i förhållande till sitt TDP än vad AMDs gör så betyder det att Intels processorer är tillverkade med en effektivare process.

Detta alltså då en mindre andel av den totala strömförbrukningen blir till värmeenergi.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Nu är ju TDP inte lika med strömförbrukning. TDP=thermal design power, vilket är ett värde på hur mycket värme kylningen måste klara av att leda bort (alltså den maximala mängden värme en procesor kan utveckla).

Nu mäter ju AMD och Intel mäter TDP på olika sätt men om vi ponerar att deras mätvärden är någotsånär jämförbara och Intels processorer förbrukar mer ström i förhållande till sitt TDP än vad AMDs gör så betyder det att Intels processorer är tillverkade med en effektivare process.

Detta alltså då en mindre andel av den totala strömförbrukningen blir till värmeenergi.

Det som inte blir värmeenergi är i stort sett ignorerbart. Det är det som omvandlas till elektromagnetisk strålning (vilket i sin tur kommer värma upp omgivningen).
En effektivare process gör bara att en processor har mindre förbrukning vilket sänker TDP (hur den än räknas), det ändrar inte de fysiska lagarna.

TDP är inte detsamma som maximal förbrukning vilket jag försökte förklara men följer det mer eller mindre linjärt för en given processorfamilj. TDP är som du skriver en designspecifikation och maximal förbrukning kan beräknas ungefär som V1*I1max+V2*I2max+... där spänningarna och maxförbrukning är angivna i databladet för en viss processor.

Det jag ville ha sagt är att även om Intels Core i7 920QM har en 55W TDP så innebär det inte att den kommer att ligga vid det behovet, det innebär bara att strömförsörjningen och kylningssystemet måste vara designat för att klara av det. I teorin kan processorn förbruka mer men en sådan peak klarar både försörjningen och kylsystemet av.
I praktiken drar processorn mindre och TDP i sig självt indikerar inte normal värmeutveckling/strömförbrukning vid normal användning, för att veta vad en processor normal använder krävs något liknande AMDs ACP (för serverprocessorer) som anger normal förbrukning vid vissa (enligt AMD) normala arbetssituationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Danube = da noob?

You got there first!