Intel Pine Trail officiell

Permalänk
Melding Plague

Intel Pine Trail officiell

Nästa generation plattform för Intel Atom kallas Pine Trail och bjuder på 20 procent strömsnålare drift än tidigare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt

trevligt, intressesant hur en kompakt stationär ska se ut, om dem har tänkt ut designen.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Intel Atom D510: Pine Trail Boosts Performance, Cuts Power

Känns lite meh men nåja. En liten förbättring iaf.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

...Men den ska fortfarande inte klara av 1080p-dekodning. Bara att vänta på nvidias ION2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
...Men den ska fortfarande inte klara av 1080p-dekodning. Bara att vänta på nvidias ION2.

Jo, tycker det är väldigt synd att Intel GMA 3150 inte klarar av hårdvarudekodning av H.264.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
...Men den ska fortfarande inte klara av 1080p-dekodning. Bara att vänta på nvidias ION2.

Med ion funkar det ju utmärkt.

Permalänk

Trevligt! Och jag som fyller år i februari, kanske blir en netbook med smaskigt innehåll då

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Ja strömförbrukningen ör förbättrad. Dessvärre tycker jag att prestandan är fortfarande ganska så dålig speciellt utan Nvidia Ion. Nä Intel kan få det riktigt tufft mot Via:s nya Nano processorer som kommer nu första kvartalet 2010.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas på att Via smiskar Intel

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Nä Intel kan få det riktigt tufft mot Via:s nya Nano processorer som kommer nu första kvartalet 2010.

[spekulation] Min gissning är att Intel framför allt kämpar för att hålla undan icke x86 utmanare, som ARM. På sätt och viss kan Atom-framgången bli till en pyrrhusseger. Snubben som spekulerar tror att Wintel ångrar Netbook + Atom konceptet. Att Intel lite snyggt drog sig ur, officiellt överlämnade, Moblin kan indikera att de helst såg att projektet tappade fart, för hur roligt skulle det vara för Intel om deras lilla skapelse dök upp på helt Intel oberoende ARM enheter? Det skulle vara intressant att få en bakom kulisserna insyn i hur dialogerna mellan Intel och Microsoft på det här temat går.[/spekulation]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Intel Atom D510: Pine Trail Boosts Performance, Cuts Power

Känns lite meh men nåja. En liten förbättring iaf.

Ja, jag är faktiskt riktigt besviken.
Jag trodde Atom skulle ta ett stort kliv uppåt med det här.
På sätt och vis har det ju gjort det, framförallt när det gäller strömförbrukningen nu när man slipper GMA940 eller vad uråldriga chipset hette dom använde är borta.

Men det verkar som Intel mest konstgjord väg håller Atom tillbaka! Processorn har mer potential än så här, inte minst visar Nvidias ION-plattform det.

Hoppas minskningen till 32nm bjuder på det jag hoppas på, klara av accelererad flashvideo bland annat.