reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2009

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and

Hej, idag när jag skulle in på min bärbara Asus så fick jag upp detta felmeddelande: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key Vad ska jag göra??? Jag är ingen datorexpert och allt har funkat fint förut! Snälla hjälp!!!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Har du varit inne i BIOS och grejat? Antingen så har du eller någon annat varit inne i BIOS och valt fel boot device, eller också så har din hårddisk gått sönder. Gå in i BIOS och återställ alla inställningar till fabriksinställningar.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2009

Vad är BIOS för något??

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Jag vill inte verka otrevlig eller nedlåtande, men om du inte vet vad BIOS är så tycker jag att det vore smartast om du lät någon som är bra på datorer ta en titt, alternativt lämna in den på stället du köpte den. Troligen så har din hårddisk gått sönder. Felmeddelandet du får betyder i praktiken att datorn inte kan hitta hårddisken, och ber dig sätta i en annan enhet att starta från.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke