Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Problem med drivrutiner

Hej!

Mitt problem började igår efter jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet på datorn. Grafikkortet är ett Geforce 9650M GT och jag tog hem de senaste drivrutinerna. Direkt uppstod problem då det verkade som vissa(kanske 70%) av helt slumpmässiga pixlar valde en egen färg. Men jag startade om och alla färger var rätt. Men efter inte så lång stund så frös istället datorn helt och är det problem jag har nu.

Jag har försökt byta drivrutiner men utan resultat. Problemet försvinner om jag stänger av Windows Aero(datorn kör Windows 7 Ultimate). Jag har försökt stresstesta CPU, minne och GPU och inte fått några fel. GPUn blir varm vid load men Aero är ju knappast att loada GPUn. Jag har även gått från Vista till färskt Windows 7 under dagen med kvarstående problem. Om datorn inte har frysit fast så har det antingen flimmrat vilt eller så slutar grafikdrivrutinen svara och återställs rätt ofta.

Windows 7 är färskt och Windows Update laddade själv hem drivrutinen som jag antar då är certifierad. Jag har gjort alla uppdateringar.

Tack!

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Senast drivrutinen via Windows Update brukar vara ca tre månader gammal. Bäst är att ta en WHQL från nvidia.com där senaste för ditt kort är 195.62 från 2009-12-04

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

mm den har jag också testat.

Upptäckte även ibland att en del pixlar blinkar vitt ibland.

EDIT: nu när Aero är avstängt så händer det att drivrutinen slutar svara och återställs.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Tänkte uppdatera lite. Var inne och läste lite hos Asus. Lösningen verkar vara att uppdatera BIOS. Jag har inte testat det än, det är en icke-officiell version som ska lösa det. Jag ska försöka med andra drivrutiner istället tills det kommer en officiell version.