Död pixel på ny bärbar, vad pysslar Webhallen med?

Permalänk
Medlem

Död pixel på ny bärbar, vad pysslar Webhallen med?

Var inne hos Webhallen imorse när dom öppnade kl 10.
Köpte mig en Compaq 615 då den passar mitt jobb perfekt.
Kommer till kontoret och ska börja använda den, dock så ser jag att en pixel är död och lyser grönt konstant. (i Win, DOS osv osv)

Åker in till butiken i Sundbyberg igen och väntar på min tur, när jag väl får hjälp och förklarar att det är en död pixel får jag som svar att HP´s garanti inte gäller för enbart EN pixel, utan MINST två måste vara döda för att jag ska kunna få en ny dator.

Min fråga är nu.

Vad pysslar dom med?...
Jag köper en vara som är defekt, har jag då inte rätt att lämna tillbaka den och få en som fungerar?
Vad är det för clownfasoner som körs om att minst två pixlar måste vara lost?

Vad anser ni om detta?

Pixeln för övrigt är mitt på skärmen lite ner åt höger. Riktigt störande då man alltid lägger märke till den.

Permalänk
Medlem

Öppet köp..???

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk

Det är vad HP:s policy säger och det gäller.

Öppet köp gäller fortfarande så du kan använda dig utav denna.

Det är inte clownfasoner alls och jag skulle se dig som en sur kund..
Men tyvärr.. det är det som gäller och inget du kan göra förrutom att ta det på öppet köp...

Varan är ju inte defekt... den funkar som den skall... de står ingenstans att skärmen måste vara helt perfekt heller... en pixel kan dö hur lätt som hellst..

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Avstängd

Jag har 3 döda pixlar på min skärm (1 ljus och två mörka), man stör sig bara på det ett tag sedan så spelar det ingen roll. Nästan alla företag har någon slags gräns för hur många pixlar som måste vara sönder innan man kan få en ny.

Om du har en upplösning på 1680x1050 så har du 1764000 pixlar och att en utav dessa är sönder är inte så mycket. Sånt man får leva med. Om du inte visste om att detta gällde så är det tråkigt och man kan tycka att de borde informerat om detta innan du köpte varan.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddtuss
Öppet köp..???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Det är vad HP:s policy säger och det gäller.

Öppet köp gäller fortfarande så du kan använda dig utav denna.

Det är inte clownfasoner alls och jag skulle se dig som en sur kund..
Men tyvärr.. det är det som gäller och inget du kan göra förrutom att ta det på öppet köp...

Varan är ju inte defekt... den funkar som den skall... de står ingenstans att skärmen måste vara helt perfekt heller... en pixel kan dö hur lätt som hellst..

Antar att ni har rätt när det gäller öppet köp.
Sen så är jag inte sur, det var killen i kassan som verkade sur om någon.
Sen så undrar jag vad du hade gjort om du köpte en 50" platt-tv och en pixel var död..

Du hade antagligen suttit kvar på soffan och tänkt:
-Ofan, det är sånt som händer, det stod inte att skärmen skulle vara helt perfekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Jag har 3 döda pixlar på min skärm (1 ljus och två mörka), man stör sig bara på det ett tag sedan så spelar det ingen roll. Nästan alla företag har någon slags gräns för hur många pixlar som måste vara sönder innan man kan få en ny.

Om du har en upplösning på 1680x1050 så har du 1764000 pixlar och att en utav dessa är sönder är inte så mycket. Sånt man får leva med. Om du inte visste om att detta gällde så är det tråkigt och man kan tycka att de borde informerat om detta innan du köpte varan.

Till saken hör att jag vet att pixlar kan dö.
Fine om det hade vart uppe i nåt hörn eller längst kanterna..
Men inte mitt i skärmen ffs. =/
Känns lite småtråkigt när man får ett svar som lyder "Tyvärr, HP´s regler. Thats it" liksom..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Till saken hör att jag vet att pixlar kan dö.
Fine om det hade vart uppe i nåt hörn eller längst kanterna..
Men inte mitt i skärmen ffs. =/
Känns lite småtråkigt när man får ett svar som lyder "Tyvärr, HP´s regler. Thats it" liksom..

Japp HP suger. Tror Samsung har andra regler om det gäller pixlar mitt i skrämen, har för mig att de har massor med regler för pixlar på diverse ställen.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Jag hade kollat vad som gäller och nöjt mig med det...

Det finns lägen då man får vara svensk och snäll och lägen då man får stå på sig.... när man inser hur många pixlar som finns på en skärm och hur jädra svårt det är att tillverka dessa, och sedan ser en av 17 miljoner som inte funkar..

Då väljer jag att titta bort...

Men om det skulle gälla något större antal pixlar så att det stör mycket.. kanske man skulle bli sur... eller snarare troligtvis.

Hur som hellst.. jag hoppas du kan lämna in den på Öppet Köp..
Jag förstår dig samtidigt som jag tycker det är lite att vara extrem när man klagar över 1 pixel

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Jag förstår dig samtidigt som jag tycker det är lite att vara extrem när man klagar över 1 pixel

Självklart att man ska göra det, det är som att köpa en TipTop, där hela glassen är underbar, för att sen märka att chockladbotten fattas.

Det blir öppet köp på datorn, precis som på glassen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Öppet köp gäller fortfarande så du kan använda dig utav denna.

webhallen kräver att produkter skall vara oöppnade för att ta tillbaks dem, tyvärr.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har du provat att "motionera" skärmen? Ibland funkar det att få igång kristallen igen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Det är HP-s policy som gäller så jag undrar vad har Webhallen med saken att göra ?
Vill du klaga så är det helt i sin ordning men se till att klaga på rätt ställe dvs i det här fallet ska du klaga hos HP och se vad dom säger.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
webhallen kräver att produkter skall vara oöppnade för att ta tillbaks dem, tyvärr.

Aj då... lät fan inge vidare. =/ Då vet man till nästa gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Har du provat att "motionera" skärmen? Ibland funkar det att få igång kristallen igen.

Hur menar du nu? Förklara gärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det är HP-s policy som gäller så jag undrar vad har Webhallen med saken att göra ?
Vill du klaga så är det helt i sin ordning men se till att klaga på rätt ställe dvs i det här fallet ska du klaga hos HP och se vad dom säger.

Du har rätt, my bad.

Permalänk
Medlem

Yorgo, dom har inget rätt att kräva att den måste vara oöppnad, bara gå digt och säga att du ska lämna tillbaka den, och pengarna tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gnugga lite lätt på den gröna pixeln så kan den bli normal igen om du har tur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Yorgo, dom har inget rätt att kräva att den måste vara oöppnad, bara gå digt och säga att du ska lämna tillbaka den, och pengarna tillbaka.

skriv gärna ett inlägg efter du gjort detta, hur de gick altså

mycket uppskattat!

MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Hur menar du nu? Förklara gärna.

http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Yorgo, dom har inget rätt att kräva att den måste vara oöppnad, bara gå digt och säga att du ska lämna tillbaka den, och pengarna tillbaka.

wat?
De behöver inte ha öppet köp alls om de inte känner för't, finns ingen lag som tvingar dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

öppet köp gäller vid obruten förpackning

tips:
ta reda på Pixelpolicy innan du handlar varor med LCD skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Aj då... lät fan inge vidare. =/ Då vet man till nästa gång.

Hur menar du nu? Förklara gärna.

Du har rätt, my bad.

Jag håller med dig, det ska inte finnas döda pixlar.

När man hör de andra säga saker som: Det är ju svårt att tillverka skärmar 1 pixel av 17miljoner då är det ok.

Jadu... tänker inte ens kommentera sånt.

EX1: I sågfall kan biltillverkare också börja ge mindre hästar än det står, för bygga motor är svårt.

Det var bara en grov exempel men det är exakt vad vissa säger.

Då kan man använda samma metodik på ja 10 pixlar av 17miljoner är ju inget. För det är fan inget i den storleksordningen.

Men köper du nått nytt så ska det vara 100%. Branschen har bara infört det där med 5pixlar, 2 pixlar etc för folk accepterar detta.

Låt mig fråga vilken annat bransch elelr produkt får du köpa varor där det får finnas ett visst antal fel?? Förutom Program som uppdateras hela tiden. Snackar om Hårdvara.

Yorgo, testa få lite rabatt eller packa tbx allt och försök lämna tbx på öppet köp. Sedan som annan nämnt, klaga hos HP med.
Men det är återförsäljaren som ska stå för servicen etc så egentligen ska man ej klaga hos HP bara efter 1år. Fram tills 1 år är det affären som ska ta ahnd om alla fel, misnöjda kunder, defekter etc.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
webhallen kräver att produkter skall vara oöppnade för att ta tillbaks dem, tyvärr.

HAHA vad fan är det för jävla bullshit?!
ge tillbaka skiten o kräv pengarna tillbaka.
ta gärna med dig några biffiga mc killar som kan stå bakom dig o supportra om det skulle behövas! (:

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag som är trött, ångerrätt ska han givetvis använda sig av.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

sätt en magnet på skärmen då dör några fler pixlar....

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag som är trött, ångerrätt ska han givetvis använda sig av.

ångerrätt gäller bara vid distansköp.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
ångerrätt gäller bara vid distansköp.

Haha, får skylla på tröttheten ännu en gång, trodde han hade beställt den.
Jag hade helt enkelt tjatat tills jag fick pengarna tillbaka eller en annan laptop.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tillbaka till trean!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda

Om du har en upplösning på 1680x1050 så har du 1764000 pixlar och att en utav dessa är sönder är inte så mycket..

Kan du inte räkna eller tänka alls, överhuvudtaget? Det är 1764000 pixlar per kvadrattum. Du har ingen aning om hur många pixlar skärmen har, men jag kan lova att de är betydligt fler en den ovan nämda siffran, herregud vilka människor dom släpper in i ett seriöst teknikforum.....

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Re: Tillbaka till trean!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Kan du inte räkna eller tänka alls, överhuvudtaget? Det är 1764000 pixlar per kvadrattum. Du har ingen aning om hur många pixlar skärmen har, men jag kan lova att de är betydligt fler en den ovan nämda siffran, herregud vilka människor dom släpper in i ett seriöst teknikforum.....

Har vi inte på swec något pris för bäst attityd eller så, Douche of the Month eller dylikt?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Re: Tillbaka till trean!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Kan du inte räkna eller tänka alls, överhuvudtaget? Det är 1764000 pixlar per kvadrattum. Du har ingen aning om hur många pixlar skärmen har, men jag kan lova att de är betydligt fler en den ovan nämda siffran, herregud vilka människor dom släpper in i ett seriöst teknikforum.....

Hur många får du det till då?

Jag får det iaf till 1764000.

1680 st pixlar vågrätt muliplicerat med 1050 rader lodrätt.

Finns det mer pixlar än det så vill jag gärna ha en informativ källa

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk

Eftersom många blandar ihop ångerrätt och öppet köp och de regler/lagar som gäller för dessa postar jag här ett urdrag från Konsumentverket:

Citat:

Att köpa något på öppet köp betyder att du får lämna tillbaka det du köpt och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Varje säljare bestämmer själv om de ska ha öppet köp eller inte och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp utan att du behöver be om det. Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

Permalänk
Medlem

Bara lämna tillbaka den och be om att få en ny. Jag skulle aldrig nöjt mig med deras svar om att HP's garanti inte gäller. Ångerrätt eller öppet köp, skitsamma. Du har rätt att gå och lämna tillbaka den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Man får inte lust att köpa HP-skärmar iallafall.

Permalänk
Medlem

Vissa skärmar har dom 0 döda pixel fel för.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

*EDIT* såg inte att du hade en bärbar dator.