Död pixel på ny bärbar, vad pysslar Webhallen med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Död pixel på ny bärbar, vad pysslar Webhallen med?

Var inne hos Webhallen imorse när dom öppnade kl 10.
Köpte mig en Compaq 615 då den passar mitt jobb perfekt.
Kommer till kontoret och ska börja använda den, dock så ser jag att en pixel är död och lyser grönt konstant. (i Win, DOS osv osv)

Åker in till butiken i Sundbyberg igen och väntar på min tur, när jag väl får hjälp och förklarar att det är en död pixel får jag som svar att HP´s garanti inte gäller för enbart EN pixel, utan MINST två måste vara döda för att jag ska kunna få en ny dator.

Min fråga är nu.

Vad pysslar dom med?...
Jag köper en vara som är defekt, har jag då inte rätt att lämna tillbaka den och få en som fungerar?
Vad är det för clownfasoner som körs om att minst två pixlar måste vara lost?

Vad anser ni om detta?

Pixeln för övrigt är mitt på skärmen lite ner åt höger. Riktigt störande då man alltid lägger märke till den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Big Mellosa
Registrerad
Jun 2008

Öppet köp..???

Antec Nine Hundred; Corsair HX 750W; Gigabyte GA-X58A-UD3R; I7 950; Corsair H70; Corsair 6GB; Samsung 850 evo 250GB; GTX980; Dell U3415W; W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västragötalands län
Registrerad
Jan 2008

Det är vad HP:s policy säger och det gäller.

Öppet köp gäller fortfarande så du kan använda dig utav denna.

Det är inte clownfasoner alls och jag skulle se dig som en sur kund..
Men tyvärr.. det är det som gäller och inget du kan göra förrutom att ta det på öppet köp...

Varan är ju inte defekt... den funkar som den skall... de står ingenstans att skärmen måste vara helt perfekt heller... en pixel kan dö hur lätt som hellst..

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007

Jag har 3 döda pixlar på min skärm (1 ljus och två mörka), man stör sig bara på det ett tag sedan så spelar det ingen roll. Nästan alla företag har någon slags gräns för hur många pixlar som måste vara sönder innan man kan få en ny.

Om du har en upplösning på 1680x1050 så har du 1764000 pixlar och att en utav dessa är sönder är inte så mycket. Sånt man får leva med. Om du inte visste om att detta gällde så är det tråkigt och man kan tycka att de borde informerat om detta innan du köpte varan.

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddtuss
Öppet köp..???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Det är vad HP:s policy säger och det gäller.

Öppet köp gäller fortfarande så du kan använda dig utav denna.

Det är inte clownfasoner alls och jag skulle se dig som en sur kund..
Men tyvärr.. det är det som gäller och inget du kan göra förrutom att ta det på öppet köp...

Varan är ju inte defekt... den funkar som den skall... de står ingenstans att skärmen måste vara helt perfekt heller... en pixel kan dö hur lätt som hellst..

Antar att ni har rätt när det gäller öppet köp.
Sen så är jag inte sur, det var killen i kassan som verkade sur om någon.
Sen så undrar jag vad du hade gjort om du köpte en 50" platt-tv och en pixel var död..

Du hade antagligen suttit kvar på soffan och tänkt:
-Ofan, det är sånt som händer, det stod inte att skärmen skulle vara helt perfekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Jag har 3 döda pixlar på min skärm (1 ljus och två mörka), man stör sig bara på det ett tag sedan så spelar det ingen roll. Nästan alla företag har någon slags gräns för hur många pixlar som måste vara sönder innan man kan få en ny.

Om du har en upplösning på 1680x1050 så har du 1764000 pixlar och att en utav dessa är sönder är inte så mycket. Sånt man får leva med. Om du inte visste om att detta gällde så är det tråkigt och man kan tycka att de borde informerat om detta innan du köpte varan.

Till saken hör att jag vet att pixlar kan dö.
Fine om det hade vart uppe i nåt hörn eller längst kanterna..
Men inte mitt i skärmen ffs. =/
Känns lite småtråkigt när man får ett svar som lyder "Tyvärr, HP´s regler. Thats it" liksom..

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Till saken hör att jag vet att pixlar kan dö.
Fine om det hade vart uppe i nåt hörn eller längst kanterna..
Men inte mitt i skärmen ffs. =/
Känns lite småtråkigt när man får ett svar som lyder "Tyvärr, HP´s regler. Thats it" liksom..

Japp HP suger. Tror Samsung har andra regler om det gäller pixlar mitt i skrämen, har för mig att de har massor med regler för pixlar på diverse ställen.

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västragötalands län
Registrerad
Jan 2008

Jag hade kollat vad som gäller och nöjt mig med det...

Det finns lägen då man får vara svensk och snäll och lägen då man får stå på sig.... när man inser hur många pixlar som finns på en skärm och hur jädra svårt det är att tillverka dessa, och sedan ser en av 17 miljoner som inte funkar..

Då väljer jag att titta bort...

Men om det skulle gälla något större antal pixlar så att det stör mycket.. kanske man skulle bli sur... eller snarare troligtvis.

Hur som hellst.. jag hoppas du kan lämna in den på Öppet Köp..
Jag förstår dig samtidigt som jag tycker det är lite att vara extrem när man klagar över 1 pixel

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Jag förstår dig samtidigt som jag tycker det är lite att vara extrem när man klagar över 1 pixel

Självklart att man ska göra det, det är som att köpa en TipTop, där hela glassen är underbar, för att sen märka att chockladbotten fattas.

Det blir öppet köp på datorn, precis som på glassen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Öppet köp gäller fortfarande så du kan använda dig utav denna.

webhallen kräver att produkter skall vara oöppnade för att ta tillbaks dem, tyvärr.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Har du provat att "motionera" skärmen? Ibland funkar det att få igång kristallen igen.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Det är HP-s policy som gäller så jag undrar vad har Webhallen med saken att göra ?
Vill du klaga så är det helt i sin ordning men se till att klaga på rätt ställe dvs i det här fallet ska du klaga hos HP och se vad dom säger.

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
webhallen kräver att produkter skall vara oöppnade för att ta tillbaks dem, tyvärr.

Aj då... lät fan inge vidare. =/ Då vet man till nästa gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Har du provat att "motionera" skärmen? Ibland funkar det att få igång kristallen igen.

Hur menar du nu? Förklara gärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det är HP-s policy som gäller så jag undrar vad har Webhallen med saken att göra ?
Vill du klaga så är det helt i sin ordning men se till att klaga på rätt ställe dvs i det här fallet ska du klaga hos HP och se vad dom säger.

Du har rätt, my bad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Yorgo, dom har inget rätt att kräva att den måste vara oöppnad, bara gå digt och säga att du ska lämna tillbaka den, och pengarna tillbaka.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2006

Gnugga lite lätt på den gröna pixeln så kan den bli normal igen om du har tur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Yorgo, dom har inget rätt att kräva att den måste vara oöppnad, bara gå digt och säga att du ska lämna tillbaka den, och pengarna tillbaka.

skriv gärna ett inlägg efter du gjort detta, hur de gick altså

mycket uppskattat!

MVH

INTEL says megahertz
AMD says performance
SO WHAT THA FUCK DO´YA CHOOSE

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Hur menar du nu? Förklara gärna.

http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Yorgo, dom har inget rätt att kräva att den måste vara oöppnad, bara gå digt och säga att du ska lämna tillbaka den, och pengarna tillbaka.

wat?
De behöver inte ha öppet köp alls om de inte känner för't, finns ingen lag som tvingar dem.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

öppet köp gäller vid obruten förpackning

tips:
ta reda på Pixelpolicy innan du handlar varor med LCD skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Aj då... lät fan inge vidare. =/ Då vet man till nästa gång.

Hur menar du nu? Förklara gärna.

Du har rätt, my bad.

Jag håller med dig, det ska inte finnas döda pixlar.

När man hör de andra säga saker som: Det är ju svårt att tillverka skärmar 1 pixel av 17miljoner då är det ok.

Jadu... tänker inte ens kommentera sånt.

EX1: I sågfall kan biltillverkare också börja ge mindre hästar än det står, för bygga motor är svårt.

Det var bara en grov exempel men det är exakt vad vissa säger.

Då kan man använda samma metodik på ja 10 pixlar av 17miljoner är ju inget. För det är fan inget i den storleksordningen.

Men köper du nått nytt så ska det vara 100%. Branschen har bara infört det där med 5pixlar, 2 pixlar etc för folk accepterar detta.

Låt mig fråga vilken annat bransch elelr produkt får du köpa varor där det får finnas ett visst antal fel?? Förutom Program som uppdateras hela tiden. Snackar om Hårdvara.

Yorgo, testa få lite rabatt eller packa tbx allt och försök lämna tbx på öppet köp. Sedan som annan nämnt, klaga hos HP med.
Men det är återförsäljaren som ska stå för servicen etc så egentligen ska man ej klaga hos HP bara efter 1år. Fram tills 1 år är det affären som ska ta ahnd om alla fel, misnöjda kunder, defekter etc.

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
webhallen kräver att produkter skall vara oöppnade för att ta tillbaks dem, tyvärr.

HAHA vad fan är det för jävla bullshit?!
ge tillbaka skiten o kräv pengarna tillbaka.
ta gärna med dig några biffiga mc killar som kan stå bakom dig o supportra om det skulle behövas! (:

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Jag som är trött, ångerrätt ska han givetvis använda sig av.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

sätt en magnet på skärmen då dör några fler pixlar....

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag som är trött, ångerrätt ska han givetvis använda sig av.

ångerrätt gäller bara vid distansköp.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
ångerrätt gäller bara vid distansköp.

Haha, får skylla på tröttheten ännu en gång, trodde han hade beställt den.
Jag hade helt enkelt tjatat tills jag fick pengarna tillbaka eller en annan laptop.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:/Windows/System32
Registrerad
Dec 2008

Tillbaka till trean!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda

Om du har en upplösning på 1680x1050 så har du 1764000 pixlar och att en utav dessa är sönder är inte så mycket..

Kan du inte räkna eller tänka alls, överhuvudtaget? Det är 1764000 pixlar per kvadrattum. Du har ingen aning om hur många pixlar skärmen har, men jag kan lova att de är betydligt fler en den ovan nämda siffran, herregud vilka människor dom släpper in i ett seriöst teknikforum.....

ASUS UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Re: Tillbaka till trean!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Kan du inte räkna eller tänka alls, överhuvudtaget? Det är 1764000 pixlar per kvadrattum. Du har ingen aning om hur många pixlar skärmen har, men jag kan lova att de är betydligt fler en den ovan nämda siffran, herregud vilka människor dom släpper in i ett seriöst teknikforum.....

Har vi inte på swec något pris för bäst attityd eller så, Douche of the Month eller dylikt?

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Re: Tillbaka till trean!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Kan du inte räkna eller tänka alls, överhuvudtaget? Det är 1764000 pixlar per kvadrattum. Du har ingen aning om hur många pixlar skärmen har, men jag kan lova att de är betydligt fler en den ovan nämda siffran, herregud vilka människor dom släpper in i ett seriöst teknikforum.....

Hur många får du det till då?

Jag får det iaf till 1764000.

1680 st pixlar vågrätt muliplicerat med 1050 rader lodrätt.

Finns det mer pixlar än det så vill jag gärna ha en informativ källa

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2004

Eftersom många blandar ihop ångerrätt och öppet köp och de regler/lagar som gäller för dessa postar jag här ett urdrag från Konsumentverket:

Citat:

Att köpa något på öppet köp betyder att du får lämna tillbaka det du köpt och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Varje säljare bestämmer själv om de ska ha öppet köp eller inte och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp utan att du behöver be om det. Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Bara lämna tillbaka den och be om att få en ny. Jag skulle aldrig nöjt mig med deras svar om att HP's garanti inte gäller. Ångerrätt eller öppet köp, skitsamma. Du har rätt att gå och lämna tillbaka den.

PC 1: i7 7700k / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / Define C
PC 2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC 3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Man får inte lust att köpa HP-skärmar iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Vissa skärmar har dom 0 döda pixel fel för.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

*EDIT* såg inte att du hade en bärbar dator.