Permalänk

USB 3.0 och SATA 6 Gb/s

Tjena!

Jag funderar på att bygga en ny dator inför det kommande året. När det gäller moderkortet så vill jag gärna se att det har fullt stöd för USB 3.0 och SATA 6 Gb/s. Jag tycker att det är så pass viktig ny teknik att mitt nya moderkort bara måste ha stöd för det.

1. Finns det något moderkort på marknaden än som har stöd för USB 3.0 på alla anslutningar?

De moderkort jag sett hittills som har stöd för USB 3.0 använder ett USB 3.0 chip från japanska NEC. Det sägs vara det första chippet på marknaden som stödjer USB 3.0. Det är ju fint det, ett steg i rätt riktning, men nackdelen som jag ser det med de här nya moderkorten som använder det här chippet är att endast 2 stycken USB anslutningar på baksidan har stöd för den nya standarden. Jag vill ha full drös med USB 3.0 överalt. När lär det finnas såna moderkort? Något nytt chipp på gång från NEC?

2. Finns det något moderkort på marknaden som har stöd för SATA 6 Gb/s på alla anslutningar?

Det är samma problem här som med USB 3.0 moderkorten, endast en bråkdel av alla anslutningar stödjer den nya standarden. Alla moderkort jag sett som stödjer SATA 6 Gb/s standarden använder ett Marvell 9128 chip.

3. Finns det några kända kompatibilitetsproblem mellan de nya standarderna och de gamla?

Jag försöker förstå varför moderkortstillverkarna använder en sån här lösning. Jag vill ha SATA 6 Gb/s på alla SATA portar, och 3.0 USB på alla anslutningar. Jag vill inte ha någon kombinerad lösning med både det ena och det andra.

Som jag kommer ihåg det så var det senast när man övergick från DDR2 till DDR3 som tillverkarna kom med såna här "kreativa" lösningar som kombinerade både ny och gammal teknik. Man hade moderkort som kunde använda både DDR2 och DDR3 på samma gång. Men då var det motiverat eftersom DDR3 inte är bakåtkompatibelt med DDR2.

4. När kommer moderkortstillverkarna att plocka bort flatkabel-anslutningar för gamla PATA (EIDE) hårddiskar och diskettstationer?

Det känns som att tiden är inne för att plocka bort dessa. För mig känns det mest bara som att de står i vägen för mig, de är väldigt bökiga och det går inte att göra en snygg kabeldragning med såna där flatkablar i vanliga PC chassin. Jag använder båda än idag faktiskt, men jag är redo att anpassa mig till de nya gränssnitten, då tänker jag främst på SATA. Det enda jag kan komma att sakna är diskettstationen, men det kanske går att tillverka diskettstationer som använder SATA gränssnittet istället, det vore trevligt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Re: USB 3.0 och SATA 6 Gb/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
. Det enda jag kan komma att sakna är diskettstationen, men det kanske går att tillverka diskettstationer som använder SATA gränssnittet istället, det vore trevligt.

Jag har för mig att det finns diskettstationer som använder USB.

Permalänk
Medlem

Är 99% säker på att de nya standarderna är helt kompatibla med de gamla.

Det finns antagligen inget moderkort som har SATA3 eller USB 3 på alla portar, helt enkelt för att det inte finns några sydbryggor som stöder det. Man kan ju använda extra kretsar för det som vissa gör, men det kostar såklart pengar.

Dessutom är det inte så många enheter som kan ha nytta av de högre hastigheterna. För att ha nytta av SATA 3 behöver du en SSD (av nästa generation eftersom dagens inte stöder SATA3). USB 3 skulle ju ge betydligt högre prestanda för USB-hårddiskar, men hur ofta använder man mer är två externa diskar samtidigt?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Jag har för mig att det finns diskettstationer som använder USB.

Du tycker inte att en diskettstation är värd att offra en SATA port för?

Jo, jag vet, och då är de externa. Jag vill gärna ha min internt placerad i datorn istället för att springa och leta efter den varje gång jag behöver använda en sån.

Tro mig, jag har fått använda disketter rätt ofta faktiskt det senaste året, relativt sett till hur ofta (hur sällan) jag använder andra flyttbara medier så som CD och DVD. Det uppstår lätt något problem med datorn (eller så har jag bara haft mycket otur) och då tvingas man oftast köra olika diagnostikprogram under DOS och måste skapa en startdiskett. Enklast är alltid en gammal god diskettstation, det är oftast enklare än att få en USB hårddisk eller UFD att fungera som diskettstation.

Sedan så misstänker jag att flera riktigt gamla diagnostikprogram har bättre stöd för det gamla gränssnittet och gamla diskettstationer än moderna dagens externa USB diskettstationer. Den enda direkta fördelen med de USB styrda diskettstationerna som jag ser det är att de i regel är snabbare än vanliga gamla diskettstationer.

Jag försökte leta efter diskettstationer på Prisjakt men de har tydligen inte lagt in den som produktkategori. Det är inte bra.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111