Nya Lenovo Thinkpad x100e,Edge,T410,T410s,T510 och W510

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Det man blir lite besviken på är att T410 har i7 som option, men sämt byggkvalitet. T410s verkar ha i5 som max och den verkar ha prismatiskt 6-cells batteri, det verkar inte gå att ha 9 cell till den.

Precis, t410s har samma batterilösning som tex 301:an dvs på undersidan och inget som sticker ut baktill. Du kan förvisso byta ut DVDn mot ett ultrabay-batteri men batteritidsmässigt står den sig inte alls lika bra som tex x200 modellerna med större batterier.

Det verkar som x201:an får i3, T410 får i5, T510 i5/i7 dual core och W510 i7 quad core.

Permalänk
Medlem

Hoppasbara dom inte snålar in på kolfibret på x201:an! Vet man när den kommer?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Hoppasbara dom inte snålar in på kolfibret på x201:an! Vet man när den kommer?

Lite olika bud antingen i slutet av denna månad eller början av Mars så den är inte långt bort :). Den ska komma med i3 och i5, 5700MHD, Intels 6300 wifi och nytt schassi med touchpad. Den ska enligt rykten heta x201 eftersom det är en minor upgrade i motsats till modellerna som slutar på 10 som har större modifieringar.

Vissa säger tom att den ska ha i7 men jag är tveksam:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=449687

Permalänk
Medlem

Tråkigt om datorerna inte har lika hållbarhet, kvalite som förut så livsländen förkortas så det blir datorer som liknar skrot från acer, toshiba, asus osv. som går sönder efter 1-3 år. Känns värdelöst

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rh4sta
Tråkigt om datorerna inte har lika hållbarhet, kvalite som förut så livsländen förkortas så det blir datorer som liknar skrot från acer, toshiba, asus osv. som går sönder efter 1-3 år. Känns värdelöst

Vi får hoppas att den nya serien blir lika stabil och driftsäker som tidigare, i annat fall ligger Lenovo illa till hos alla kräsna företagsanvändare. HPs nya Elitebook-serie har en rollcage i skärmlocket som klarar tryck på 135 kg (!). Tyvärr är är trenden att det är ett stort kostnadsfokus, en 14 år gammal IBM Thinkpad kostade en bra bit över 35kkr, nu kostar en snitt-padda en tredjedel... Om man råkar skada en älg i en viltolycka hade jag lätt kunnat göra slut på lidandet med en 760 i högsta hugg och sen bootat Windows, är rätt säker på att älgen hade överlevt men inte datorn om jag varit beväpnad med en SL300 med 9 cells batteri

Permalänk
Medlem

För att inflika i T410ans lock-debatt har jag läst att ABS-plasten i locket skall vara tjockare än "normalt", för att på så sätt uppnå samma hållfasthet som tidigare.

Överlag verkar det dock som om Lenovos ekonomer är vassare i tungan än deras ingenjörer, trenden går från "överingenjörat" till prispressat gällande ThinkPads.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
För att inflika i T410ans lock-debatt har jag läst att ABS-plasten i locket skall vara tjockare än "normalt", för att på så sätt uppnå samma hållfasthet som tidigare.

Överlag verkar det dock som om Lenovos ekonomer är vassare i tungan än deras ingenjörer, trenden går från "överingenjörat" till prispressat gällande ThinkPads.

Dden måste vara typ 5-6 gånger tjockare om den ska vara lika stark och det går ut över vikten.

Alltså man kan uppnå samma hållfasthet men på bekostnad av något. ABS är skit. Kolfiber är många gånger styvare så man behöver mindre för samma styvhet, kolfiber är mycket starkare så man behöver mindre för samma styrka.

Kolfiber är plast och abs är plast men mycket sämre plast dvs det blir mångdubbelt tyngre och svagare hur man än gör. Och inte blir det lika styvt heller.

Sen är abs en skör plast.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Tack för uppdatering Zzzandman - alltid bra info från dig.
Tycker att det verkar vara att läge att vänta på x210 istället

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokeidel
Tack för uppdatering Zzzandman - alltid bra info från dig.
Tycker att det verkar vara att läge att vänta på x210 istället

Ja, håller med jag trivs bra med min x200s och uppgradering till x201s blir inte så stor jag väntar nog tills dom fått in usb3 och displayport/HDMI. Sen verkar det som om frånvaron av webcam+3g i kombination med den högupplösta skärmen (1440x900) kvarstår, surt...

Permalänk
Medlem

Måste slinka in med en annan fråga här. Är byggkvaliten den samma på modellerna X61 och X61s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Ja, håller med jag trivs bra med min x200s och uppgradering till x201s blir inte så stor jag väntar nog tills dom fått in usb3 och displayport/HDMI. Sen verkar det som om frånvaron av webcam+3g i kombination med den högupplösta skärmen (1440x900) kvarstår, surt...

Jag hade förväntat mig vga+hdmi eller dvi på dom nya.

Det verkar vara magnesiumskal (gjutet troligtvis) över och under på x201/x201s och en "second generation rollcage" (vad nu det kan tänkas vara) som gäller, vet inte om rollcagen är standard eller option på båda. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var option.

Det jag skulle vilja veta är varför x201s väger mindre.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rh4sta
Måste slinka in med en annan fråga här. Är byggkvaliten den samma på modellerna X61 och X61s?

Ja de skulle jag säga, de delar många delar men "s"-modellen är lättare och har strömsnålare CPU.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Jag hade förväntat mig vga+hdmi eller dvi på dom nya.

Det verkar vara magnesiumskal (gjutet troligtvis) över och under på x201/x201s och en "second generation rollcage" (vad nu det kan tänkas vara) som gäller, vet inte om rollcagen är standard eller option på båda. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var option.

Det jag skulle vilja veta är varför x201s väger mindre.

"s"-modellerna är alltid aningen lättare (150-200 gram), har rollcage i skärmen och har strömsnålare (och långsammare) proppar. Jag har för mig att jag läst nånstans att det främst är skärmen som gör att "s" väger mindre.

Permalänk
Medlem

Vad ska man köpa? jag alltid haft Thinkpads och den senaste T400 från Lenovo var min första Lenovo och förmodligen den sista.

Kvaliten är usel om man jämför med mina gamla riktiga IBM paddor.

6 månader orkade T400:an, sen blev det garantireparation, moderkortet pajade, ska sälja den nu.

Funderat starkt på Elitebook 8440w men den finns inte i Sverige ännu, är Elitebook det enda man kan köpa idag om man vill ha en kvalitetslaptop?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Vad ska man köpa? jag alltid haft Thinkpads och den senaste T400 från Lenovo var min första Lenovo och förmodligen den sista.

Kvaliten är usel om man jämför med mina gamla riktiga IBM paddor.

6 månader orkade T400:an, sen blev det garantireparation, moderkortet pajade, ska sälja den nu.

Funderat starkt på Elitebook 8440w men den finns inte i Sverige ännu, är Elitebook det enda man kan köpa idag om man vill ha en kvalitetslaptop?

Tråkigt att du inte gillar din T400 Jag hade lätt valt en 8440w precis som du är inne på, har inte kört den själv men har mycket högt förtroende för HPs Elitebooks och efter att ha läst den här review för nån vecka sedan ska jag absolut provköra en 8440w så man får en uppfattning hur den känns, dessvärre är jag rädd den kostar en bra bit mer än T400 men då verkar den å andra sidan extremt välbyggd...

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5453

NBR har bra och djupa recensioner och att den fick "editors choice" säger ju en del, hård konkurrens bland affärs-laptopparna.

Permalänk
Medlem

Vet du var man kolla på Elitebooks i sthlm? man vill ju inte köpa en sån dyr laptop helt osedd.

Permalänk
Medlem

Kolla prisjakt.nu, knappa in rätt dator och klicka på betafunktionen "Butiker nära X-stad" så kan du nog hitta en butik där du kan få klämma på din drömdator.

Permalänk
Medlem

@Zzzandman

Tänkte sälja min T400 nu efter moderkortsbytet, vad tror du man kan begära för den idag?

Permalänk
Medlem

R400 eller t400?

Jag är lite sugen på att köpa mig en ny burk, egentligen ville jag ha en 12-tummare helt i kolfiber, men endast x200s är helt i kolfiber, och nu finns det nyare cpuer som är mycket vassare, men det verkar som att x201/s är gjorda helt i Mg, vilket för mig är ett stort steg ner i mekanisk kvalitet. Tror jag väntar en generation där.

Så nu har jag siktat in mig på 14-tum istället, för runt 10000 får man en t400 eller en r400 med p8xxx cpu. Jag har inte förstått skillnaden mellan dessa modeller.

Vad skiljer? Har läst att r400 är helt i kolfiber och det gillar jag, t400 verkar vara lite sämre rent mekaniskt (polykarbonattopp), är det nåt mer som skiljer?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

R400:an har billigare material i chassi, enda skillnaden.

Permalänk
Medlem

Är du säker på det? För av det jag läst så har r400 top och botten i kolfiber och rollcage i magnasium i skärmen, medans t400 har botten av kolfiber och topp i polykarbonatplast (sämre). Men eftersom jaf inte jobbar på lenovo så vet jag inte detta med säkerhet.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv

R400 är större och tyngre, har integrerad grafik (mot T400 med switchable), större optisk enhet (högre), annan finish på skärmlock men den största skillnaden tycker jag är garantilängden: R-serien=1 år, T-serien=3 år. Båda modellerna har rollcage.

T-serie är mer riktad mot större företag medan R-serien är småföretag eller hem-användare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
@Zzzandman

Tänkte sälja min T400 nu efter moderkortsbytet, vad tror du man kan begära för den idag?

Var har du för spec på din T400?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
R400 är större och tyngre, har integrerad grafik (mot T400 med switchable), större optisk enhet (högre), annan finish på skärmlock men den största skillnaden tycker jag är garantilängden: R-serien=1 år, T-serien=3 år. Båda modellerna har rollcage.

T-serie är mer riktad mot större företag medan R-serien är småföretag eller hem-användare.

Ja ok där der man, enligt prisjakt så skiljer det 20 gram :), de modellerna jag kollat på (budget-skit) verkar inte ha mer än intel 4500 graffe. Det verkar dock skilja 3mm på höjden till r400:s nackdel (r400 35mm). Hmm garanti, finns det anledning att tro att r400 på något sätt skulle vara ihopskruvad på ett sämre sätt eller med sämre komponenter tror ni?

ja det här är vad jag väljer på

r400
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=509959
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=508168

t400
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=519042
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579304

billigare t400:or
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435409
http://www.dustinhome.se/pd_5010383168.aspx?csref=Prisjamfore...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435413
http://www.dustinhome.se/pd_5010317286.aspx?csref=Prisjamfore...

Vetifan vad som skiljer mellan dom 2 sista, enligt specsen så skiljer det på att den ena bara har stöd för 4 gig minne och den andra 8, det skiljer en tusing typ.

En sak som skiljer mellan r och t är att r har sämre batteritid, och det har jag även läst i reviews. 5 vs 6,6 timmar med 6cell.

Ja jag vet inte mer nu än förra veckan om vilket som är det bästa köpet här.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror orsaken till att de skiljer i batteri-tid är att T400 som sagt har switable (vissa modeller) och LED skärm. Alla T400/R400 har stöd för 8GB minne.

Dom sista 2 modellerna är helt identiska enligt Lenovo, skumt att dustin har båda med olika pris...

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quick...

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quick...

Själv hade jag valt den billigaste T400 från Dustin om du klarar dig utan 3g-modem, då kan du känna dig trygg med 3 års garantiockså, de skiljer för lite för att de ska vara intressant att välja en R400. Generellt sett får du bättre betalt för en T400 när du kanske ska sälja den om 3-4 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Var har du för spec på din T400?

Intel® Core 2 Duo Processor P8600 2.40GHz 3MB
2GB/ 4GB/PC3-8500 DDR3 SDRAM
250GB (Serial ATA) 5400RPM
DVD Recordable (Dual Layer)
14.1'' 1440x900WXGA+ TFT
ATI Mobility Radeon 3470 power optimized
Integrated Intel 82567LM Gigabit Network Adapter
V.90 and K56 Flex (voice)
Intel WiFi Link 5300AGN
Intel iTPM
Integrated Ericsson F3507 WWLAN 3G/UMTS

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Intel® Core 2 Duo Processor P8600 2.40GHz 3MB
2GB/ 4GB/PC3-8500 DDR3 SDRAM
250GB (Serial ATA) 5400RPM
DVD Recordable (Dual Layer)
14.1'' 1440x900WXGA+ TFT
ATI Mobility Radeon 3470 power optimized
Integrated Intel 82567LM Gigabit Network Adapter
V.90 and K56 Flex (voice)
Intel WiFi Link 5300AGN
Intel iTPM
Integrated Ericsson F3507 WWLAN 3G/UMTS

En standardspecad T400 gissar jag du får ungefär 5500kr för men du hade en mycket smaklig spec med den högupplösta skärmen (som jag gillar betydligt bättre), 5300-kortet och 3G-modemet som var betydligt dyrare i inköp så jag tror nog du kan få 7500-8500 om du säljer den på Blocket. Prova sätta ut den för typ 9000 och var villig att pruta ner den för 8000 vid snabb affär. Sen beror de ju på skick, inköpsdatum (=återstående garanti), tillbehör,batteri-skick osv men nånstans där i krokarna.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en ny Thinkpad X100e istället för en begagnad X61, X61s men har ingen aning hur byggkvaliten är och livslängden? Har läst att X100e också ska ha ett bra tangentbord trots att den så liten att den känns stabil men det behöver inte betyda att den har en lika bra livslängd.

Eftersom en X100e som är en ny modell och ändå är så pass billig jämfört med tidigare x-modeller så verkar det skumt.

Vad tror ni? Jag vet att minne, cpu, hårddisk, prestanda osv är olika men pratar bara om byggkvaliten nu och livslängden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rh4sta
Jag funderar på att köpa en ny Thinkpad X100e istället för en begagnad X61, X61s men har ingen aning hur byggkvaliten är och livslängden? Har läst att X100e också ska ha ett bra tangentbord trots att den så liten att den känns stabil men det behöver inte betyda att den har en lika bra livslängd.

Eftersom en X100e som är en ny modell och ändå är så pass billig jämfört med tidigare x-modeller så verkar det skumt.

Vad tror ni? Jag vet att minne, cpu, hårddisk, prestanda osv är olika men pratar bara om byggkvaliten nu och livslängden.

Nu har jag förvisso inte provkört en X100e än men jag skulle gissa att x61/x61s har rejält mycket högre kvalitet. När X61an kom kostade den en bra bit över 20kkr och kom med 3 års garanti, en x100e kostar en fjärdedel och har 1 års garanti. Skärmen saknar rollcage, schassiet är helt i plast, gångjärnen ser bräckligare ut och jag är fortfarande lite tveksam hur bra termal designen är, tester jag läst säger att den ska bli varm (=kortare livslängd på komponenter). X61/X61s är också rejält snabbare med dual core än AMDs singel core i x100e.

Därmed inte sagt att x100e är en dålig dator, är också nyfiken på den men tvivlar på att den kan matcha en X61:a som riktar sig den kräsna företagsmarknaden, x100e är mer lite instegsultraportabel för hemmabruk/priskänsla småföretag.

Med tanke på att en begagnad x61 och en ny x100e kostar ungefär lika mycket känns X61an som ett säkrare kort om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Vad gör man när licenslappen för Windows med nyckel har suddats ut under datorn?

Går det få en ny klisterlapp sätta dit?