Permalänk
Medlem

Kan inte tömma papperskorgen

Precis som rubriken antyder har jag problem med att tömma papperskorgen. Har sökt en hel del för att komma tillrätta med detta något märkliga men uppenbarligen inte helt ovanliga problem men tyvärr aldrig hittat någon lösning som fungerar i mitt fall. Faktum är att jag faktiskt inte ens har hittat någon som har haft ett identiskt problem. Hoppas nu kunna få hjälp härifrån.

Jag kör Windows XP SP3. Sedan en tid visar symbolen för papperskorgen alltid att denna inte är tom, även om jag precis har tömt den. Klickar jag på papperskorgen syns dock inga filer. När jag försöker tömma den på nytt kommer frågan om jag vill radera dessa 13 filer (som alltså inte syns och inte heller låter sig raderas).

Har testat felsäkert läge, shredder, olika visningsalternativ samt diverse DOS-manövrar men dessa 13 filer ligger alltjämt kvar och skräpar. Har ni några idéer om vad jag kan göra för att komma till rätta med mitt lilla problem?

Tacksam för alla tips...

/Kineto

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

Tydligen ska man kunna plocka bort mappen "Recycled" or "Recycler", eller vad det kan tänkas heta på svenska i XP. Den ska sen återskapas vid omstart. Jag har inte provat detta själv så jag vet inte om det funkar.

Edit: kanske ska tillägga att filen ska ligger under roten på C:.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om inte ovan nämnda tips fungerar, så kanske Unlocker kan fixa det, prova

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

skaffa cc-cleaner, den tömmer åt dig

Permalänk
Medlem

Hmmm, att radera mappen i C: lät som en enkel och jättebra idé, men funkade tyvärr inte, varken som vanligt eller som admin i felsäkert läge. Istället kom felmeddelandet "The Recycle Bin on C:\ is corrupt" när jag på nytt försökte tömma papperskorgen.

CCleaner har jag redan provat upprepade gånger, tyvärr också det utan framgång.

Unlocker måste jag prova, men efter att ha läst beskrivningen förstår jag det som att man med detta program låser upp filer som man inte kommer åt. Problemet är ju att filerna inte ens syns i papperskorgen, oavsett inställning. Således finns inga filer att låsa upp...

Fler idéer?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kineto
Hmmm, att radera mappen i C: lät som en enkel och jättebra idé, men funkade tyvärr inte, varken som vanligt eller som admin i felsäkert läge. Istället kom felmeddelandet "The Recycle Bin on C:\ is corrupt" när jag på nytt försökte tömma papperskorgen.

Har du startar om datorn efter du plockat bort mappen?

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Japp, funkade ändå inte. Däremot provade jag med ett nytt DOS-kommando och vips, nu verkar den vara tömd. Skumt, men huvudsaken är ju att det löste sig. Men som vanligt gäller väl att inte ropa hej förrän man har startat om datorn igen, hehe...

Tack för alla tips!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |