Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Har man vant sig med nymalda bönor kan man inte dricka pulverkaffe.
Kvarnen köpte jag på ICA för 300kr.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---kaffe.jpg

Annika Lanz (heter hon så?) sa idag att det är mellanklass om man maler själv

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Annika Lanz (heter hon så?) sa idag att det är mellanklass om man maler själv

Det kan nog stämma eftersom jag tillhör medelklassen, eller åtminstone högre underklassen. Vad gör överklassen då, odlar egna bönor?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

ett plantage

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Annika Lanz (heter hon så?) sa idag att det är mellanklass om man maler själv

Lantz borde kastas i en mörkt håla utan FM-mottagning.
Äckligare människa får man leta efter.
Ingen humor, en röst som får mig att rysa, åsikter som får mig att spy och TOK-sosse.

Permalänk
Medlem

Jag tar inte illa upp på något sätt men det skulle vara intressant att veta vad hon egentligen menade, varför det skulle vara typiskt för en specifik samhällsklass att göra gott kaffe hemma.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar jag också. Kan för övrigt rekommendera Johan & Nyströms kaffe. Dyrt (250 kr/kg+), men once you start pop ... Jobbar just nu igenom mig en Rwanda Gatsinga Sun Dried och det är nog det bästa jag provat i presskannan.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

*Bump*
Jag har testat mig fram nu och lyckas göra lika gott kaffe som på McDonald's; jag maler bönorna på halva malningsläget och använder ganska mycket pulver, fem kaffemått till 4DL färdigt kaffe.
Bönorna är Gevalia, samma som McDonald's använder fast jag kör med de icke-ekologiska.
Maler man på finaste läget blir pulvret fint som mjöl och varmvattnet skapar ett hål rakt igenom pulvret och rinner direkt igenom filtret när man brygger.
För er som gillar McDonald's kaffe kan jag "varmt" (:)) rekommendera dessa apparater:

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas

Jag har testat mig fram nu och lyckas göra lika gott kaffe som på McDonald's

McDonalds, gott kaffe?

Vad är ditt problem?
Psykiskt eller fysiskt?

Permalänk
Hedersmedlem

Själv köpte jag mig en aeropress härom dagen och jag måste säga att det blir riktigt riktigt bra kaffe. Naturligtvis inte espresso som tillverkaren påstår, men det blir faktiskt mer smak än med presskannan utan att man får någon sump. Kan varmt rekommenderas!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
McDonalds, gott kaffe?

Vad är ditt problem?
Psykiskt eller fysiskt?

Jadu, McDonald's har satsat stort på sitt kaffe och prisats för det, sen om du har dålig smak får det stå för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Själv köpte jag mig en aeropress härom dagen och jag måste säga att det blir riktigt riktigt bra kaffe. Naturligtvis inte espresso som tillverkaren påstår, men det blir faktiskt mer smak än med presskannan utan att man får någon sump. Kan varmt rekommenderas!

Intressant, var köpte du den? Jag hittar bara numret till distributören som säljer till butiker. Sen måste man ju kunna köpa nya specialfilter nånstans.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Intressant, var köpte du den? Jag hittar bara numret till distributören som säljer till butiker. Sen måste man ju kunna köpa nya specialfilter nånstans.

Köpte min på Te & Kaffehuset i Malmö. Finns hos de flesta välsorterade kaffebutiker. Man får med 350 filter så de lär räcka ett tag, men det är nog bara att knata ner på stan igen när de tar slut!

Finns även på nätet, t.ex http://www.baristashopen.se/ Dock är den ganska dyr där (445), jag betalade 349 i butik ...

Här är en video på hur det kan gå till, använder samma metod själv med att vända mackapären upp-och-ned för att låta kaffet dra innan det pressas ner i koppen http://www.youtube.com/watch?v=Rp_bN8T7jUk

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Själv köpte jag mig en aeropress härom dagen och jag måste säga att det blir riktigt riktigt bra kaffe. Naturligtvis inte espresso som tillverkaren påstår, men det blir faktiskt mer smak än med presskannan utan att man får någon sump. Kan varmt rekommenderas!

Aeropress är helt fantastisk. Har lånat kollegans nu i drygt ett halvår (använt den på jobbet). Fungerar kanon.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Köpte min på Te & Kaffehuset i Malmö. Finns hos de flesta välsorterade kaffebutiker. Man får med 350 filter så de lär räcka ett tag, men det är nog bara att knata ner på stan igen när de tar slut!

Finns även på nätet, t.ex http://www.baristashopen.se/ Dock är den ganska dyr där (445), jag betalade 349 i butik ...

Här är en video på hur det kan gå till, använder samma metod själv med att vända mackapären upp-och-ned för att låta kaffet dra innan det pressas ner i koppen http://www.youtube.com/watch?v=Rp_bN8T7jUk

Ok, det ska finnas ett par renodlade kaffebutiker uppe på stan så jag får väl kolla med dem.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Earl gray med lite socker

Visa signatur

Citera så får du svar :)