Permalänk

Operation system not found.

Hejsan! Datorn har på sistonde betett sig märkligt; den är iofs mer än 3 år gammal men har inte varit några problem innan.

Ibland (långt ifrån alltid) står det "Operation system not found" när jag startar upp datorn, ifall jag startar om datorn några gånger så hittar den slutligen operativsystemet och datorn fungerar (Windows XP).

Vet inte ifall detta har med det föregående problemet; men ett par gånger i veckan får jag blue-screen där det står "KERNEL DATA INPAGE ERROR" och datorn startas om, ibland i samband med detta får jag även "Operation system not found" då datorn startats om, vet dock inte ifall dessa två incidenter är relaterade till varandra.

Vore trevligt ifall någon kunde ge sig bedömning på vad som kan vara fel!

mvh Andreas

PS: Jag läste någonstans att jag kunde testa byta plats på ram-minnena för att se ifall något av dem är trasigt, efter bytet har dock inte förändrat någonting. Vet dock inte ifall detta betyder att minnena utesluts ur ekvationen eller inte...

Permalänk

Installerat något på sistone? ex nån ny hårdvara eller prgram?

Testa Ram minnet med ett diagnostik program ex memtest. googla, kör den över natten, får inte finnas något fel alls.

Hämta hem ett diagnostik program för hårdisken, ex från tillverkarens hemsida & kör hela testet (tar tid)

Testa även att reparera Windows alt ominstallation.