Intel pensionerar processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel pensionerar processorer

Processorjätten Intel passar på att skicka en rad äldre processorer till de sälla jaktmarkerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fattar inte hur 775 fortfarande kan sälja...

Jag menar...finns bättre för alla 775's prisklasser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Fattar inte hur 775 fortfarande kan sälja...

Jag menar...finns bättre för alla 775's prisklasser.

men tillexempel i e HTPC så kan det ju vara ganska smidigt med ett mini-ATX kort och en billig processor ibland behöver man ju helt enkelt inte prestandan i en i5 / i7 och då kan det ju va vettigt med en billig 775a istället!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
men tillexempel i e HTPC så kan det ju vara ganska smidigt med ett mini-ATX kort och en billig processor ibland behöver man ju helt enkelt inte prestandan i en i5 / i7 och då kan det ju va vettigt med en billig 775a istället!

Det finns fler märken än Intel. AMD passar minst lika bra om man vill ha Micro-ATX och en billig cpu.

Visa signatur

g++

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Fattar inte hur 775 fortfarande kan sälja...

Jag menar...finns bättre för alla 775's prisklasser.

Ja eller hur... oj vad många billiga dualcores det har funnits att köpa för socket 1156/1366 om man vill ha intel!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Det finns fler märken än Intel. AMD passar minst lika bra om man vill ha Micro-ATX och en billig cpu.

Nej, inte för Mini-ATX format. Där är det bara Intel (LGA775 o i5) som gäller med mobo från Zotac och DFI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Fattar inte hur 775 fortfarande kan sälja...

Jag menar...finns bättre för alla 775's prisklasser.

alla prisklasser? Den billigaste socket 1156 kostar 855kr och den billigaste socket 775 kostar 316kr. Intel saknar något vidare utbud av budgetprocessorer, de har bara mellanklass och uppåt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nej, inte för Mini-ATX format. Där är det bara Intel (LGA775 o i5) som gäller med mobo från Zotac och DFI.

för am3 finns det visst en hel drös med micro atx mobon. däremot om man måste ha en intel processor (varför vet jag inte) så är det ju s775 som gäller om man inte vill betala 1.5 k för prollen. dock så spöar amds billigare grejjer skiten ur intels s775 så det finns ju ingen anledning att köpa nånting av det

Permalänk

Nu tror jag att du blandar ihop Mini-ATX och Micro-ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Fattar inte hur 775 fortfarande kan sälja...

Jag menar...finns bättre för alla 775's prisklasser.

Ta en E5400 för drygt 600kr + ett 700kr moderkort och klocka upp det till närmare 4GHz. Finns det verkligen någonting i den prisklassen som kommer ens nära?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Det har blivit missförstånd med format här. När jag skrev mini-ATX så menade jag mini-ITX.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
för am3 finns det visst en hel drös med micro atx mobon. däremot om man måste ha en intel processor (varför vet jag inte) så är det ju s775 som gäller om man inte vill betala 1.5 k för prollen. dock så spöar amds billigare grejjer skiten ur intels s775 så det finns ju ingen anledning att köpa nånting av det

Det spöar skiten ur dem om man inte klockar. Som jag skrev ovanför så är det svårt att knäcka pris/prestanda förhållandet på en överklockad E5*00

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Är dock ganska förvånad över att E2200 fortfarande finns kvar och kommer finnas kvar några månader till. Vad har den processorn egentligen som t.ex. E5*00 serien inte har? Det enda jag kan komma på är att den är till för de (få) som sitter på s775-moderkort som inte stödjer 45nm.

EDIT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=252464 verkar dock inte finnas på lager nånstans så den kanske ända dragits tillbaka redan.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

E5200 går lätt att klocka till 4 GHz, och då spöar den nästan alla processorer på marknaden i de flesta spel.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Avstängd

Asch, skitsnack att en E5200 på 4Ghz för det första kan klockas lätt, och för det andra slår de andra processorerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Asch, skitsnack att en E5200 på 4Ghz för det första kan klockas lätt, och för det andra slår de andra processorerna.

4Ghz kan man nog inte förvänta sig varje gång, men över 3.6Ghz får man nog ut med de flesta E5*00:or. Sen finns det självklart en hel del processorer som spöar den ändå, men väger man in priset så blir det helt klart det bästa köpet så länge man inte behöver fler än 2 kärnor.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
4Ghz kan man nog inte förvänta sig varje gång, men över 3.6Ghz får man nog ut med de flesta E5*00:or. Sen finns det självklart en hel del processorer som spöar den ändå, men väger man in priset så blir det helt klart det bästa köpet så länge man inte behöver fler än 2 kärnor.

För det första så skall man ha kylning som klarar av att klocka den där E5*00an och gärna en bra och dom kostar ju en del så hur blir det då med pris/prestanda xD

Gillar förövrigt eran roliga diskussion.. Märker att ni är bra pålästa xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
För det första så skall man ha kylning som klarar av att klocka den där E5*00an och gärna en bra och dom kostar ju en del så hur blir det då med pris/prestanda xD

Gillar förövrigt eran roliga diskussion.. Märker att ni är bra pålästa xD

Jag klockade upp en E5400 i julas till dryga 3.7GHz med mindre än 1.3v i spänning (kommer inte ihåg exakt) och med temperatur under 70 grader med den medföljande kylaren. Hade nog kunnat gå lite högre också, och säkert en hel del högre med mer kylning.
Visst kan man ha otur, men tror de flesta klarar sig upp till kring 3.6GHz med stock-kylaren. Ska man dock upp till 4GHz bör man nog ha bättre kylning och/eller lite tur.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Och efter det så byte du till en E6600 som du kör i 3.2Ghz på 1.35v? Bra val!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Och efter det så byte du till en E6600 som du kör i 3.2Ghz på 1.35v? Bra val!

haha, nej, E5400 var inte min. Jag köpte den som present till lillebror. Har själv funderat på att skaffa en också men har inte orkat ta tag i det med allt vad det innebär att skruva isär datorn, plocka av kylaren (moderkortet måste av först) osv.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.