Ölfylld laptop - Vart lämnar man lämpligast in?

Permalänk

Ölfylld laptop - Vart lämnar man lämpligast in?

Hallou.

Min bror lyckades rejält igår när han spillde ut en halv 50cl rätt ner i tangentbordet på sin asus x50sl. Lite halvdragen som han var så tänkte han aldrig så långt att han skulle rycka batteri o strömkabel utan datorn stod bara tills den självslocknade..

Har skruvat isär så mycket som möjligt i plastväg nu och har låtit den stå öppen emot ugnen på låg värme hela natten. Men trots detta så verkar den heldöd nu idag när jag prövade den. Inget händer öht när man försöker få igång den så ja gissar lite snabbt på att åtminstone mobot e väck..

Jag har ingen lust att beställa hem egna delar och chansa på att jag lyckas få igång den dock eftersom det skulle kunna vara vad som helst.
Därför ställer jag frågan, vart har ni erfarenhet av att man får ett vettigt jobb gjort för pengarna när man lämnar in den för ev rep?
Bor i västernorrland så har inte tillgång till alla lokala butiker söderöver men alla stora elkedjor mm finns ju här.

Hemskt tacksam för svar.
Mvh
Daniel

Permalänk

Jag skulle inte bli förvånad om den aldrig startar mer. Ett kortslutet moderkort är inte bra...

Permalänk
Medlem

Tja, processorn och minnen kan vara hela, då återstår moderkort och eventuellt grafikkort.

Garanti eller försäkring?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Nope, varken garanti eller försäkring..
Det jag tänkte var ju isf att man kunde byta ut moderkort och ev komponenter som pajjat om det inte blir för dyrt.. Datorn är trots allt helt ok för att både spela och surfa på och blir inte kostnaden allt för stor så bär det sig att fixa den. Men av erfarenhet så vet jag ju att vissa tar hutlösa priser bara för att konstatera att dom inte vet vad felet är.

Därför tänkte jag höra om någon har lämnat in sin dator tidigare och blivit nöjd och därmed kan tipsa om någon bra reparatör?

Permalänk

Försök att få en deal med någon verkstad och säg att du vill att dem ska kunna säga vad som är fel så att du slipper betala tusen kronor och de inte kommer fram till något. Kanske inte funkar men det kan nog vara värt ett försök:)

Permalänk
Medlem

Det är kört. Plocka Processor, minne och HDD och sälj.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

moderkort till laptopar brukar vara svindyra så var de inte nån bra laptop hade jag kastat den om den inte e värd 1000kr+ för ett moderkort...

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Att försöka göra en deal hade jag redan tänkt.. Dock vill man ju gärna veta vad det är för folk man gör en deal med så att man inte står där med lång näsa i slutändan.

Sen kan jag förstå att det anses ovärt att repa en dator som inte ligger bland topmodellerna o slåss. Men om datorn har ett begagnatvärde på, låt oss säga 3-4000kr i fungerande skick så anser ju iaf jag att det är värt att lägga ut allt i värdeväg under 3000kr. Kort sagt, man reparerar den för 2800kr och säljer för 3000kr så har man trots allt tjänat 200kr eller hur? Ett extremt exempel men ni förstår principen.

Då jag inte har användning för lösa delar själv mer än hdd så skulle man ju isf sälja alla delarna för sig, men jag har ju ist inte en susning om det fungerar. Kan ju knappast tjäna många kronor på att sälja något sådant?

Permalänk
Medlem

felsök moderkortet, minnen, grafikkort, cpu.
Kolla om det är lönt att köpa nya delar för att ersätta dom trasiga.
Jag skulle gissa på att en datorbutik skulle ta 500-1000 endast för felsökniingen.
Känns som att kasta pengarna i sjön om delarna kostar mer än en nyare laptop.

Permalänk
Medlem

Kolla upp om hemförsäkringen täcker det och köp en ny istället.

Vid reperation skulle jag tippa på att bland annat moderkortet lär behövas bytas och det är nog ingen billig historia.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Blir svårt att felsöka utan möjlighet att testa det i något.. Kan ju bara mäta eg om man får någon ström ut till vissa delar och så långt sträcker sig inte min kunskap att jag ska kunna mäta upp ett moderkort med multimeter..

Ang felsökningspris så är det väl mer eller mindre anledningen till att jag ställde frågan i från första början. Tänkte om någon hade erfarenhet från någon kedja som repar datorer eller likn.

Någon hemförsäkring tvivlar jag på men kan ju alltid kolla. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Låt den vila ett par dagar till. Fungerade här när min flickvän gjorde en liknande fadäs. Både första och andra gången.. vin var det den andra.

Permalänk

Du borde kunna få den på hemförsäkring, fick det när jag tappade digitalkameran i sjön men dock självrisk 1000kr
den funkande inte efter det

Permalänk

Jo det vart likadant när ja druttade mobilen ner i toan åsså. Dock var jag ju lite snabbare med att rycka batteriet vilket inte han gjorde utan lät den självslockna.. Men hoppet är inte ute än. Tänkte låta den stå isärskruvad ett par dagar till och sedan pröva. Ström får den ju iom att en lampa lyser åtminstone..

Ska pröva o se vad försäkringsbolaget säger till veckan.

Permalänk