Nvidia visar Geforce GF100 bakom stängda dörrar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar Geforce GF100 bakom stängda dörrar

Inför ett fåtal journalister visade Nvidia upp konsumentversionen av Fermi under söndagen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men... *tårar* jaja.

Permalänk
Medlem

Var det inte massor med sånt här hemlighetstjofräs och hypande innan HD2000 serien från ATi släpptes? Det talades så bra om de korten, men oj så dåliga dom var. Jag blir påmind av den perioden nu inför fermis ankomst

Prisras på ATis kort behövs, så jag längtar tills Nvidia lanserar sina nya kort.

Permalänk
Medlem

En vecka? Tråkigt värre...

Permalänk

Ser fram emot detta!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Var det inte massor med sånt här hemlighetstjofräs och hypande innan HD2000 serien från ATi släpptes?

Nej. AMD/ATI var knäpp tyst fram tills de lanserade kortet. Hypande kom från skvalersidor och AMD/ATI tomtar.

nVIDIA har redan presenterat kortet, både Geforce och Tesla, dock bakom stängda dörrar. Man har kunnat se en/flerar fungerande GeForce Fermi i CES i nVIDIA's hörna dock utan någon information om kortets spec.

Så nej ännu finns det inga liknelser med AMD när de släppte HD2000-serien.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Happ, gissar att någon kommer "råka" läcka ut info. relativt snart.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Gissar snarare på att någon gissar lite information, och att det sprider sig så långt att alla som postar rykten tror det är sant.

Permalänk
Medlem

vad håller dem på med vad är problemet? zzzzz

edit

"- March 2nd release Date
- Crysis (ambiguous whether its Warhead or not) gets
73fps
at 1920x1200, 4x SSAA, 16AF
- 148fps in Dirt 2 (I'm assuming max settings)
- Will feature 32x AA
- New SLI rendering method
- GF100 (single gpu) to outperform GTX 295 (dual gpu) by 40%, for less money
- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well
- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)
- GF104's max load temp is 55 degress C (which is insanely cool for a dual gpu card)
"

blir intressant och se om det stämmer, vilket jag inte tror

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
vad håller dem på med vad är problemet? zzzzz

edit

"- March 2nd release Date
- Crysis (ambiguous whether its Warhead or not) gets
73fps
at 1920x1200, 4x SSAA, 16AF
- 148fps in Dirt 2 (I'm assuming max settings)
- Will feature 32x AA
- New SLI rendering method
- GF100 (single gpu) to outperform GTX 295 (dual gpu) by 40%, for less money
- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well
- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)
- GF104's max load temp is 55 degress C (which is insanely cool for a dual gpu card)
"

blir intressant och se om det stämmer, vilket jag inte tror

Ungefär vad man kan förvänta sig av dubbelmackan antagligen

40% bättre än GTX295 vilket borde betyda att GTX295 får runt 50fps i crysis maxat, tror nog jag tar o beställer ett sådant kort i sådant fall

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Lika bra å vänta på rätt info men stämmer den så är det dags att öppna plånboken... Väntat med grafikkorts uppdateringar tills fermi finns på marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser fram emot 17:e nu då.

Blir intressant. Desto mer de tisslar och tasslar, desto mer hype blir det. Om de inte uppfyller hypen så blir det en besvikelse.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
vad håller dem på med vad är problemet? zzzzz

edit

"- March 2nd release Date
- Crysis (ambiguous whether its Warhead or not) gets
73fps
at 1920x1200, 4x SSAA, 16AF
- 148fps in Dirt 2 (I'm assuming max settings)
- Will feature 32x AA
- New SLI rendering method
- GF100 (single gpu) to outperform GTX 295 (dual gpu) by 40%, for less money
- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well
- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)
- GF104's max load temp is 55 degress C (which is insanely cool for a dual gpu card)
"

blir intressant och se om det stämmer, vilket jag inte tror

Låter nästan lite för bra, och dessa stycken låter väldigt fel

- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well

40% mer prestanda en ett 5870 skulle jag gissa dom menar då 295 inte spelar i samma liga som 5970.

- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)

5970 är väll ~80% snabbare än ett gtx295 så får inte riktigt ihop detta heller.

Gissningsvis väldigt fejkat, gissat eller bara någon som vill trollla lite helt enkelt.

och sist har vi något som inte kommer hända.
"and cost less as well"
"for less money"

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
vad håller dem på med vad är problemet? zzzzz

edit

"- March 2nd release Date
- Crysis (ambiguous whether its Warhead or not) gets
73fps
at 1920x1200, 4x SSAA, 16AF
- 148fps in Dirt 2 (I'm assuming max settings)
- Will feature 32x AA
- New SLI rendering method
- GF100 (single gpu) to outperform GTX 295 (dual gpu) by 40%, for less money
- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well
- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)
- GF104's max load temp is 55 degress C (which is insanely cool for a dual gpu card)
"

blir intressant och se om det stämmer, vilket jag inte tror

Om detta skulle stämma, måste nog AMD ge upp, då de bara skulle gå med förlust om de sänkte priserna så mycket. Så tror knappast att det är så att Nvidias teknik är SÅ mycket före. Om det vore så, är det väl bra för oss, dåligt för AMD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
vad håller dem på med vad är problemet? zzzzz

edit

"- March 2nd release Date
- Crysis (ambiguous whether its Warhead or not) gets
73fps
at 1920x1200, 4x SSAA, 16AF
- 148fps in Dirt 2 (I'm assuming max settings)
- Will feature 32x AA
- New SLI rendering method
- GF100 (single gpu) to outperform GTX 295 (dual gpu) by 40%, for less money
- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well
- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)
- GF104's max load temp is 55 degress C (which is insanely cool for a dual gpu card)
"

blir intressant och se om det stämmer, vilket jag inte tror

Man kan ju sprida vilka rykten som helst nu när det fortf. inte finns nått officiellt så det är ju ingen omöjlighet att detta är sant, men att nVidia skulle ta mindre betalt för ett bättre kort tror jag aldrig kommer hända.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Prestandan på 380 lär hamna mellan GTX295 och HD5970, dock närmare 5970.

Och en dubbel-gpu 395 kommer eventuellt i maj.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nej. AMD/ATI var knäpp tyst fram tills de lanserade kortet. Hypande kom från skvalersidor och AMD/ATI tomtar.

nVIDIA har redan presenterat kortet, både Geforce och Tesla, dock bakom stängda dörrar. Man har kunnat se en/flerar fungerande GeForce Fermi i CES i nVIDIA's hörna dock utan någon information om kortets spec.

Så nej ännu finns det inga liknelser med AMD när de släppte HD2000-serien.

Specen är ju 512 cores, 384 bit GDDR5, 40 nm, DirectX 11.
Det är väl bara clock och hur den nya arkitekturen presterar som inte är kända än

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Givetvis vill ju nvidia hypa sitt kort så alla väntar med att uppgradera till nytt grafikkort just nu då nvidida inte finns på spelplanen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Givetvis vill ju nvidia hypa sitt kort så alla väntar med att uppgradera till nytt grafikkort just nu då nvidida inte finns på spelplanen.

Det är ju dock just vad de inte gör nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Prestandan på 380 lär hamna mellan GTX295 och HD5970, dock närmare 5970.

Och en dubbel-gpu 395 kommer eventuellt i maj.

Låter rimligt. Dock återstår strömförbrukning, temps och ffa prissättning. En personlig gissning är att bästa enkel-gpun kommer att landa runt 4-4,5k och dubbel-gpun på 5,5-6k vid lansering.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

De där specsen, kommer nog aldrig uppfyllas. Inte blir en singelkort bättre än 5970 som samtidigt är mycket billigare.

Dessutom ska deras 2xpu bli max 55 grader? Med vattenkylning då eller?

Som sagt fantasin och ryktena har startat nu då

Jag hoppas bara den presterar bättre än 5870 så är jag glad.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Tååår i ögat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Om detta skulle stämma, måste nog AMD ge upp, då de bara skulle gå med förlust om de sänkte priserna så mycket. Så tror knappast att det är så att Nvidias teknik är SÅ mycket före. Om det vore så, är det väl bra för oss, dåligt för AMD.

Det är nVidia som är pressat och de kommer bli tvugna att sälja sina kort dyrt med tanke på dålig yeald, ganska logiskt. Korten måste prestera rejält mycket bättre än AMDs för det är vad alla förväntar sig. Annars kommer nvidia gå i förlust på dessa kort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Låter rimligt. Dock återstår strömförbrukning, temps och ffa prissättning. En personlig gissning är att bästa enkel-gpun kommer att landa runt 4-4,5k och dubbel-gpun på 5,5-6k vid lansering.

Låter rimligt, TDP är väl omöjligt att säga just nu eftersom dom inte är på det slutgiltiga silikonet.
Men 240-260w kanske?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag fattar egentligen inte varför man ska visa upp kortet för journalister som ändå inte får säga något än. Varför ens säga något i sånt fall? Helt meningslöst enlig mig. Det skapar inte några mer vill ha kortet-känslor. Bara mer irritation. Jag menar, vad är det dom inte kan säga/göra nu som de kan göra om en vecka?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

antar att det är för att få ytterligare några att inte köpa ati-kort denna vecka...

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag fattar egentligen inte varför man ska visa upp kortet för journalister som ändå inte får säga något än. Varför ens säga något i sånt fall? Helt meningslöst enlig mig. Det skapar inte några mer vill ha kortet-känslor. Bara mer irritation. Jag menar, vad är det dom inte kan säga/göra nu som de kan göra om en vecka?!

Man ger ju illusionen av att något faktiskt händer. Nu kanske folk som står i köptankar tänker "äh, bara en vecka till sen vet jag". Och journalister och redaktörer som varit där kanske släpper ifrån sig kommentarer som "vänta, det det kommer vara värt det" (eller motsatsen as the case may be) även om dom har tystnadsplikt. Håller med dig om att det är irriterande men jag tror ändå att nvidia på det stora hela lyckats ganska väl med att hålla uppe chimären att korten "snart" kommer. Sen fattar jag inte heller vad som kommer att inträffa den närmaste veckan som förändrar så särskilt mycket.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
vad håller dem på med vad är problemet? zzzzz

edit

"- March 2nd release Date
- Crysis (ambiguous whether its Warhead or not) gets
73fps
at 1920x1200, 4x SSAA, 16AF
- 148fps in Dirt 2 (I'm assuming max settings)
- Will feature 32x AA
- New SLI rendering method
- GF100 (single gpu) to outperform GTX 295 (dual gpu) by 40%, for less money
- GF100 will outperform HD 5970 (dual GPU) and cost less as well
- GF104 (supposedly the dual GPU card) will be twice as powerful (ambiguous as to twice as powerful as GF100 or GTX 295 or HD 5970)
- GF104's max load temp is 55 degress C (which is insanely cool for a dual gpu card)
"

blir intressant och se om det stämmer, vilket jag inte tror

Ganska uppenbart ren spekulation.

De mesta pekar på att GF104 kommer vara den krets som har alla SP (CC) aktivarede medan GF100 percis som den kommande Tesla kortet kommer ha två CC (64 SP) avlsagna.

Att en krets som är ~30% större än ATI:s skulle dra mindre ström ser jag som högt tveksamt. Och av samma anledning skulle jag vilja se någon göra ett dubbel kort av en krets som ser ut att dra mer ström än 58xx gör.

Att Nvidia helt plötsligt ska lägga sig under ATI i pris med ett snabbare kort ser jag även som rent önsketänkande om man ser på Nvidias prissättning senaste åren.

Ett fermi dubbelkort med 55° load, med vattenkylning då eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag fattar egentligen inte varför man ska visa upp kortet för journalister som ändå inte får säga något än. Varför ens säga något i sånt fall? Helt meningslöst enlig mig. Det skapar inte några mer vill ha kortet-känslor. Bara mer irritation. Jag menar, vad är det dom inte kan säga/göra nu som de kan göra om en vecka?!

Ger ju journalisterna en vecka extra att fila på sitt "Fermi smiskar ATI" artikel Och det hjälper väll att bygga upp förväntningarna lite i alla fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Ganska uppenbart ren spekulation.

De mesta pekar på att GF104 kommer vara den krets som har alla SP (CC) aktivarede medan GF100 percis som den kommande Tesla kortet kommer ha två CC (64 SP) avlsagna.

Att en krets som är ~30% större än ATI:s skulle dra mindre ström ser jag som högt tveksamt. Och av samma anledning skulle jag vilja se någon göra ett dubbel kort av en krets som ser ut att dra mer ström än 58xx gör.

Att Nvidia helt plötsligt ska lägga sig under ATI i pris med ett snabbare kort ser jag även som rent önsketänkande om man ser på Nvidias prissättning senaste åren.

Ett fermi dubbelkort med 55° load, med vattenkylning då eller?

Ger ju journalisterna en vecka extra att fila på sitt "Fermi smiskar ATI" artikel Och det hjälper väll att bygga upp förväntningarna lite i alla fall.

Haha!
Jag håller med, vilket skämt! Att folk inte ens kan ljuga bra. Att man först har problem och sen kan få dessa drömsiffror Suck!

Vart kommer dessa siffror från egentligen? Det kanske den som postade dessa siffror kan svara på?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Happ, gissar att någon kommer "råka" läcka ut info. relativt snart.

Jag hoppas det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC