AMD satsar på trekärniga processorer för bärbara

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på trekärniga processorer för bärbara

Välbekanta AMD meddelar att de planerar trekärniga processorer för bärbara datorer. Tanken är att ge en bra balans mellan prestanda och energiåtgång.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice!
Jag föredrar AMD:s bärbara sida mer än Intel:s faktiskt.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Ser trevligt ut! Hoppas det blir bra priser. Om jag minns rätt skulle dem lanseras som Phenom II X3 så det kan bli dyrt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop med en AMD processor på 2 kärnor som blir rätt så varm vid vanligt användning. Om de nya processorerna med 3 kärnor ska prestera bättre än de gamla med 2 kärnor, kommer inte värmeutvecklingen öka då?

Vill gärna att det inte ska vara så, men ser det inte framför mig tyvärr

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem

Problemet med AMDs mobilprocessorer har dels varit 65nm tillverkningsprocess och dels underdimensionerad kylning. Kylning har en tendens att alltid vara för liten i allt utom hembyggen.

I min bärbara med AMD-propp hade jag gärna offrat gammelmodemet för 10mm större fläkt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

A-O för bärbara enligt min erfarenhet är att man har CPU-throttlingen inställd korrekt i Power Options (man kan behöva gå in i "advanced power settings" > "Processor Power Management"). Kan behöva göras i Bios med.

Det finns program som visar momentan frekvensen på CPU:n och en majoritet av tiden du kör så skall den i princip idla på några hundra MHz och så fort CPU:n belastas gå upp i högre frekvens. Det brukar vara åtminstone 3 steg innan den når max.
Man har vad jag vet ingen prestanda att förlora på att låta CPU:n idla så mycket som möjligt. Modernare CPU:er har mycket mer sofistikerede energiplanering.

mvh

Permalänk

Jag hoppas att de får ner temperaturerna rejält. Min gamla laptop, numera närmast brevpress, blev så varm att man brände sig på fingertopparna.

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk

Bruna brännmärken på bord är inte heller så kul...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinkie
Jag har en laptop med en AMD processor på 2 kärnor som blir rätt så varm vid vanligt användning. Om de nya processorerna med 3 kärnor ska prestera bättre än de gamla med 2 kärnor, kommer inte värmeutvecklingen öka då?

Vill gärna att det inte ska vara så, men ser det inte framför mig tyvärr

De nya skall göras i mindre tillverkningsteknik, vilket ger energisnålare processorer. Så därför kan man köra med en tredje kärna och ändå få samma eller lägre effektförbrukning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Nice!
Jag föredrar AMD:s bärbara sida mer än Intel:s faktiskt.

Varför då? Min far har en AMD laptop, fläkten susar nästan jämt

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför då? Min far har en AMD laptop, fläkten susar nästan jämt

Och min brors laptop med en amd-processor toppade ~90c i cs 1.6.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför då? Min far har en AMD laptop, fläkten susar nästan jämt

brukar vara trevligare grafikkort i amd´s bärbara

(slipper intel hemska grafikkort)

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
brukar vara trevligare grafikkort i amd´s bärbara

(slipper intel hemska grafikkort)

aye, är man ute efter en billig bärbar och vill kunna köra spel i låga upplösningar så vinner amd med hästlängder över intel (sitter själv med en hp530 som har gma950-grafik, duger fint till fallout 2 dock )

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinkie
Jag har en laptop med en AMD processor på 2 kärnor som blir rätt så varm vid vanligt användning. Om de nya processorerna med 3 kärnor ska prestera bättre än de gamla med 2 kärnor, kommer inte värmeutvecklingen öka då?

Vill gärna att det inte ska vara så, men ser det inte framför mig tyvärr

Skall sägas med en läskig röst: Bättre kylning ooooOOOOoOOoOOoo

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Tillverkningsteknik, inte tillverkningsteknologi. Det rör sig inte om utbildning här.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se lite nya processorer till de bärbara datorsystemen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Intressant, för trekärniga utnyttjar flertrådiga applikationer mer optimalt än 4 kärniga.
Dvs maximal prestandaökning per kärna i förhållande till pris samt energiåtgång.
Jag antar detta gäller tills programmakarna lär sig programmera så att man utnyttjar quadsen optimalt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Nice!
Får vänta tills dess på att köra bärbar, tycker de flesta nu är för dåliga med tanke på priset :S

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Så länge de gör något åt värmen och håller sin fina pris/prestanda-nivå är AMD ett bra val. Vår gamla laptop med AMD Sempron bla bla 1.8GHz ligger på 80 grader idle. Känns rätt 90-tal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Så länge de gör något åt värmen och håller sin fina pris/prestanda-nivå är AMD ett bra val. Vår gamla laptop med AMD Sempron bla bla 1.8GHz ligger på 80 grader idle. Känns rätt 90-tal.

Nu har ju amd dock gått över till 45nm samt att phenom II överlag är rätt svala så tror knappast det kommer att vara ett problem längre.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

är inte amds processor lite mer värmetåliga än intels eller är det bara nått jag fått för mig ?
hajjade inte riktigt det Pantheus skrev om att 3 kärniga skulle vara bättre skulle jag alltså tjäna på att låsa en kärna i min upplåsta 550 ?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
är inte amds processor lite mer värmetåliga än intels eller är det bara nått jag fått för mig ?
hajjade inte riktigt det Pantheus skrev om att 3 kärniga skulle vara bättre skulle jag alltså tjäna på att låsa en kärna i min upplåsta 550 ?

Tror han menar att tre kärnor är ett bra antal på bärbara datorer. Då du kan utnyttja den tredje kärnan till det fåtalet program som vill ha mer än två trådar men slipper den extra förbrukningen som du får från en quad. Man kan då också öka frekvensen och få en bättre singel/dubbel tråds prestanda över en quad.
Detta gäller då huvudsakligen på bärbara då de kräver låg förbrukning och tills det större antalet program är anpassade till quads eller fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Sen är det smidigt av AMD att de kan sälja defekta fyrkärniga som trekärniga. Snacka om modern recycling.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1