Permalänk
Medlem

Vad kallas en sådan?

Hej.

Försöker fixa en laptop med värmeproblem. Mellan cpu och själva kylaren finns en slags liten platta (i aluminium tror jag). Denna måste tydligen vara där för att cpu och botten på kylaren ska få bra kontakt med varandra. Tar jag bort den överhettas datorn direkt.

Tänkte köpa en ny "platta" men hittar inte var de finns att köpa. Verkar vara ganska ovanligt vad jag har förstått. Vad heter en sån platta egentligen?

Detta är förövrigt botten på kyldelen, ganska ojämn av någon anledning. Jag förmodar att det är därför man har lagt dit plattan?
Bild 1
Bild 2

Permalänk
Medlem

Fungerar fläkten till kylflänsen? Svårt att tro att den får så stora problem bar av det där, det kallas väl heatsink.

Du kan ju alltid prova slipa ner den lite annars. Kan inte vara så svårt.

Annars får du ringa till tillverkaren och kolla, vad är det för märke?

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Datorn är en äldre Packard Bell. Fläkten fungerar utmärkt, inga oljud från kullagren, däremot snurrar den på maxvarv hela tiden.

Som sagt, tar man bort denna platta så stängs datorn av inom 10-20sec efter att man har satt på den. Plattan var iofs indränkt i nån slags intorkad kylpasta. Jag har provat att göra rent allt och applicera ny kylpasta men det hjälpte inte direkt, datorn stängs istället av inom 10min.

Permalänk
Medlem

ok, väldigt konstigt, känner du av att det är väldigt varmt?

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
ok, väldigt konstigt, känner du av att det är väldigt varmt?

Oooja, man kan steka ägg på den.

Permalänk
Medlem

Kan vara skadad processorn, men testa slipa ner den då
Annars ring till packard bell.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Re: Vad kallas en sådan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pika
Vad heter en sån platta egentligen?[/URL]

thermal pad?
Man kan också använda vanlig kylpasta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
thermal pad?
Man kan också använda vanlig kylpasta

Jag har prövat med vanlig kylpasta vilket resulterade att datorn stängs av efter en kort stund, troligtvis för att processorn inte får bra kontakt med heatsinken?

Har kollar lite på thermal pads / gap pads, men det verkar vara en helt annan sak. Ska beställa en sådan och se om det hjälper.