Vill inte förlora det jag har sparat i hårddisken!

Permalänk
Medlem

Vill inte förlora det jag har sparat i hårddisken!

Hej!
Jag har en bärbar Siemens med Windows XP. Nyss när jag skulle starta den så stod det att Windows inte gick att öppnas eftersom följande fil saknas eller är skadad:

\windows\system32\config\system

Sedan står det att jag ska reparera filen med hjälp av installationsskivan för Windows.

Problemet är att jag inte vill förlora en del filer jag har i min hårddisk! Finns det något jag kan göra för att undvika det? Funderade på om det gick att flytta hårddisken till en annan dator, men det kanske inte är någon idé då det är en systemfil som är trasig? Finns det något sätt som jag kan rädda det jag har i hårddisken?

Vore tacksam för snabbt svar!

Permalänk

att reparera filer mha installationsskivan är i sig ofarligt för övrig data. Om filerna är korrupta pga att hårddisken håller på att paja däremot så är det bättre att klona/kopiera diksen först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
att reparera filer mha installationsskivan är i sig ofarligt för övrig data. Om filerna är korrupta pga att hårddisken håller på att paja däremot så är det bättre att klona/kopiera diksen först

Hur menar du att jag ska göra? När man sätter i installationsskivan står det att om jag går vidare kommer all data i hårddisken att raderas...

Permalänk
Medlem

Det var en "recovery"-cd jag hade, men nu har jag lånat en installationsskiva av en vän, men då står det att datorn inte kan hitta hårddisken! vad är det nu för fel? Är hårddisken paj eller går det att lösa på något vis?

Permalänk
Medlem

hirens boot cd, har clone verktyg, för att kopiera din HDD, på en usb eller en dvd disk