Grafikkort går in i viloläge vid en viss temperatur

Permalänk
Medlem

Grafikkort går in i viloläge vid en viss temperatur

Hej!

Häromdagen bytte jag mitt 9800GX2 1GB mot en 4870 1GB pga. ljudnivån.

GX2 kortet fungerade utmärkt, jag kunde belasta det hur mycket som helst utan problem. Visst det var lite höga temps på den (idlade runt 65C) men jag har läst att detta kort skall vara väldigt varmt.

Nu till problemet:
Så fort jag bytte till mitt 4870 så märkte jag att grafikkortet då och då ville gå in i viloläge o sluta skicka signaler till mina skärmar. Detta händer endast när datorn blev belastad. Så jag drog fram Gpu Z och kollade temperaturerna, det visade sig att det var riktigt fina temperaturer (imo) 36C, idle och 65C~ load. Eller ja, den hinner komma upp till 65C och det är då grafikkortet väljer att gå in i viloläge. Så jag klockade ner kortet och det kom upp i max 60C som en tillfällig lösning, men jag tycker inte att det borde vara såhär.

Så nu undrar jag om någon har någon aning om vad det kan vara och kanske har lust att försöka hjälpa mig.

Spec på datorn är:
Chassi: Fractal Design R2 + 3x120mm
Nätaggregat: Corsair 400W (drev mitt 9800GX2 utan problem, därför har jag uteslutit nätaggregatet)
Minne: Corsair 2x2GB DDR3 1333Mhz
Moderkort: MSI GF615M-P33 (det integrerade grafikkortet är inaktiverat)
Processor: AMD Athlon II 630 (orginal klock och kylare)
Grafikkort: HIS 4870 (har deras speciella kylare, kyler väldigt bra faktiskt)
Hårddiskar: Seagate 500GB (OS ligger på denna), Seagate 1500GB, Samsung 250GB
DVD-brännare: Random Optiarc

Allt är uppdaterat med de senaste drivrutinerna.

Detta var nog allt jag kan komma på just nu. Jag uppskattar alla försök till hjälp och hojta bara till om ni behöver mer info så ska jag göra mitt bästa.

MVH // Timmy

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om ditt före detta 9800*2 men med de symtomen du beskriver hade jag misstänkt att nätagget inte håller hela vägen.

Permalänk
Medlem

Men det drev ju mitt 9800GX2 utan problem som drar en hel del mer.

Permalänk
Medlem

Ett annat möjligt problem är att nVidia-drivrutinerna inte har avinstallerats fullständigt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag använde Driver Sweeper när jag gjorde det. Installerade det, startade senare om datorn i felsäkert läge och tog bort nVidia drivrutiner till allt förutom chipset, iom moderkortet. Men nu när jag öppnar Driver Sweeper finns Nvidia - Display och Nvidia - PhysX uppe igen, ska testa att radera dem igen.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara påpeka att kortet funkar utmärkt ända tills den kommer upp till ca 65C. Så trots att jag har underklockat kortet så kommer ju det upp i 65C ändå när man har suttit och spelat ett tag.

Är det någon som har någon aning överhuvudtaget om vad det kan vara? Är kortet trasigt? Är det någon inställning?

Uppskattar all hjälp.

Permalänk
Medlem

Bump

Hej igen!

Tänkte bumpa denna tråd iom. att felet kvarstår.

Dock har jag bytt till en Scythe Musashi kylare. Till en början funkade kortet utmärkt. Men efter ett (datorn blir ju lite dammig osv) så ger den samma symptom från tidigare. I dagsläget beter sig kortet som det gjorde från början. Trots denna kylare som håller ner temperaturerna. Jag tänkte kopiera in min GPU-Z sensor log som visar alla temperaturerna när kortet krashar.

GPU Core Clock [MHZ] 750.0
GPU Memory Clock [MHZ] 900.0
GPU Temperature [°C] 47.0
Fan Speed [MAX]
Gpu Load [%] 96
GPU Temp.(DISPIO) [°C] 47.0
GPU Temp.(MEMIO) [°C] 54.0
GPU Temp.(SHADERCORE) [°C] 50.0
VDDC Current [A] 48.1
VDDC Slave #1 Temperature [°C] 75.0
VDDC Slave #2 Temperature [°C] 81.0
VDDC Slave #3 Temperature [°C] 78.0
VDDC [V] 1.2625

Alltså:
Idle - 35C
Load - 47C

Så trots att jag har dessa hyffsade temperaturer så får kortet för sig att krasha.

Jag tror inte att nätagget är boven i dramat iom. att det har drivit ett 9800Gx2 innan som är en riktigt strömslukare. Det kortet gick upp i ca 98C.

All hjälp uppskattas!

MVH // Timmy

Permalänk
Skrivet av Bz:

Hej igen!

Tänkte bumpa denna tråd iom. att felet kvarstår.

Dock har jag bytt till en Scythe Musashi kylare. Till en början funkade kortet utmärkt. Men efter ett (datorn blir ju lite dammig osv) så ger den samma symptom från tidigare. I dagsläget beter sig kortet som det gjorde från början. Trots denna kylare som håller ner temperaturerna. Jag tänkte kopiera in min GPU-Z sensor log som visar alla temperaturerna när kortet krashar.

GPU Core Clock [MHZ] 750.0
GPU Memory Clock [MHZ] 900.0
GPU Temperature [°C] 47.0
Fan Speed [MAX]
Gpu Load [%] 96
GPU Temp.(DISPIO) [°C] 47.0
GPU Temp.(MEMIO) [°C] 54.0
GPU Temp.(SHADERCORE) [°C] 50.0
VDDC Current [A] 48.1
VDDC Slave #1 Temperature [°C] 75.0
VDDC Slave #2 Temperature [°C] 81.0
VDDC Slave #3 Temperature [°C] 78.0
VDDC [V] 1.2625

Alltså:
Idle - 35C
Load - 47C

Så trots att jag har dessa hyffsade temperaturer så får kortet för sig att krasha.

Jag tror inte att nätagget är boven i dramat iom. att det har drivit ett 9800Gx2 innan som är en riktigt strömslukare. Det kortet gick upp i ca 98C.

All hjälp uppskattas!

MVH // Timmy

När du byter drån Nvidia till ATI eller tvärtom är det läge att formatera burken dvs ominstallera Windows..

Driver sweeper får inte bort allt och grafikkorten gillar inte drivrutinsrester från konkurenter ;o)

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Men då borde väl inte kortet funka alls? Och inte bara få för sig att krasha när det blir belastat? Rätta mig om jag är helt ute och cyklar:O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bz:

Men då borde väl inte kortet funka alls?

Varför skulle det inte det, bara för drivrutinerna inte är rätt så dör inte kortet för det, det beter sig bara väldigt konstigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ser sådana trådar här hela tiden, varför formaterar man inte vid hårdvaru byte? tar 1 timme max.. do it så kommer det säkert funka.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

När du byter drån Nvidia till ATI eller tvärtom är det läge att formatera burken dvs ominstallera Windows..

Driver sweeper får inte bort allt och grafikkorten gillar inte drivrutinsrester från konkurenter ;o)

Det där är ren bullshit.

Kolla på tillverkarens hemsida om det finns en bios uppdatering till ditt kort.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Det där är ren bullshit.

Kolla på tillverkarens hemsida om det finns en bios uppdatering till ditt kort.

Jasså är det??

varför har så många liknande problem då, som verkar försvinna när man VERKLIGEN ser till att bli av med alla drivrutins rester innan man byter märke på grafikkortet.

Driver Sweeper tar verligen INTE bort alla drivrutins rester, dessa kan sedan finnas kvar och spöka när du kör ett grafikkortbyte till ATI..

vad skulle en BIOS updatering kunna hjälpa till med då menar du, detta är inte ett moderkort utan ett grafikkort.

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan vara drivrutinera... skulle tro att den inte får nog med ström

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Upplevde precis samma sak ett tag efter mitt byte till 3870 för en tid tillbaka (mitt dåvarande noname agg var på väg att ge upp och presterade inte längre) och senast när jag satte i mitt andra 4890 i burken. Både situationerna löstes med hjälp av nytt och kraftfullare nätagg. Sen om det skulle hjälpa för just dig är inte lätt att svara på. Mitt tips är att kolla om nån vänlig polare har ett kraftfullare nätagg och kan tänka sig att låna dig det under en dag eller två och se om det löser problemet. Om inte, testa att formatera och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Upplevde precis samma sak ett tag efter mitt byte till 3870 för en tid tillbaka (mitt dåvarande noname agg var på väg att ge upp och presterade inte längre) och senast när jag satte i mitt andra 4890 i burken. Både situationerna löstes med hjälp av nytt och kraftfullare nätagg. Sen om det skulle hjälpa för just dig är inte lätt att svara på. Mitt tips är att kolla om nån vänlig polare har ett kraftfullare nätagg och kan tänka sig att låna dig det under en dag eller två och se om det löser problemet. Om inte, testa att formatera och hoppas på det bästa.

Skrivet av freddyfresh:

Vet inte om det kan vara drivrutinera... skulle tro att den inte får nog med ström

Men nätagget är ett Corsair 400W, så hyffsad kvalitet är det ju i alla fall. Dessutom har nätagget drivt ett 9800Gx2 som nästan drar dubbelt så mycket ström som mitt 4870. Mitt 9800Gx2 hann ju dessutom bli mer belastat än mitt 4870 iom att det krashar. Den pallar knappt en runda i 3dmax medans mitt Gx2 klarade av flera på raken.

Skrivet av pierretox:

Jasså är det??

varför har så många liknande problem då, som verkar försvinna när man VERKLIGEN ser till att bli av med alla drivrutins rester innan man byter märke på grafikkortet.

Driver Sweeper tar verligen INTE bort alla drivrutins rester, dessa kan sedan finnas kvar och spöka när du kör ett grafikkortbyte till ATI..

vad skulle en BIOS updatering kunna hjälpa till med då menar du, detta är inte ett moderkort utan ett grafikkort.

Jag skall testa att göra en ny installation på en annan hårddisk och se hur det går. Förhoppningsvis löser sig det då.

Tack för all hjälp gubbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bz:

Men nätagget är ett Corsair 400W, så hyffsad kvalitet är det ju i alla fall. Dessutom har nätagget drivt ett 9800Gx2 som nästan drar dubbelt så mycket ström som mitt 4870. Mitt 9800Gx2 hann ju dessutom bli mer belastat än mitt 4870 iom att det krashar. Den pallar knappt en runda i 3dmax medans mitt Gx2 klarade av flera på raken.

Jag skall testa att göra en ny installation på en annan hårddisk och se hur det går. Förhoppningsvis löser sig det då.

Tack för all hjälp gubbar!

Eller så gör du helt enkelt såhär att om du har garanti, skicka in skiten och säg att den inte funkar och ange anledning. Om inte, gör det du tänker göra, alltså följa våra tips som vi försöker ge dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Eller så gör du helt enkelt såhär att om du har garanti, skicka in skiten och säg att den inte funkar och ange anledning. Om inte, gör det du tänker göra, alltså följa våra tips som vi försöker ge dig.

Jo visst, dock tar det ett tag för dem att kolla upp det, dessutom kanske kortet funkar utmärkt hos dem. Tyvärr kan jag inte få tag på något annat nätagg, dock ska jag kolla om en nyinstallation av Windows hjälper. Annars blir det som du säger, att jag får skicka in det.