Intel Atom eller AMD semron 140 för nas

Permalänk
Medlem

Intel Atom eller AMD semron 140 för nas

Som topic låter så är jag i tankarna på att byta ut min nuvarande filserver till något mer strömsnålt alternativ eftersom jag inte är i behov av något prestanda monster då den numera bara ska server min xenserver med iscsi och resten av maskinerna med cifs shares.
Kommer köra FreeBSD 8 och zfs så 2GB minne är regel och Gbit Lan.

Har gått å funderat lite fram och tillbaka och undrar vad ni tror om att köra på följade grejer

http://www.totalelit.com/deladlista/504a50672f9a61910525d3b5a...

eller

http://www.totalelit.com/deladlista/6a31426ac4dab4615dc2016ab...

Atom alternativet kommer paras med något billigt kontroller kort då jag kommer köra 4 eller 5 diskar på den.
Tänkte förmodligen försöka låsa upp andra kärnan på sempronen och köra den underklockad och undervoltad. Då borde systemen dra ungefär samma effekt från eluttaget?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Om du kör med AMD Sempron så har du lite mer frihet. Underklockat och undervoltad drar den knappast mycket. Och behöver du mer prestanda senare så klockar du bara upp den igen.

Du kan nog komma undan billigare med ett annat moderkort förresten. Som Asrock N68-S. Kombinerat med Sempron 140 verkar datorbutiken och inet billigare än den butik du har valt.

Eller om du vill köra med Gigabyte GA-MA74GM-S2H + Sempron 140 så verkar inet billigast.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Du skulle även kunna ta en Celeron. En Celeron på 1GHz är snabbare än vilken Atom processor som helst.

Jag har inte kollat priser till dig, men en Celeron 900 med TDP på 35W och har 64-bitar som dessutom är på 2.2GHz. Du kan titta efter ett passande Sockel P moderkot till processorn. Jag gissar du har med denna processor har 3x prestandan hos en Atom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Om du kör med AMD Sempron så har du lite mer frihet. Underklockat och undervoltad drar den knappast mycket. Och behöver du mer prestanda senare så klockar du bara upp den igen.

Du kan nog komma undan billigare med ett annat moderkort förresten. Som Asrock N68-S. Kombinerat med Sempron 140 verkar datorbutiken och inet billigare än den butik du har valt.

Eller om du vill köra med Gigabyte GA-MA74GM-S2H + Sempron 140 så verkar inet billigast.

Måste ha GBlan för iscsin, kommer bli för segt med ett vanligt 100Mb nic. Funderar på ett Asus M4A78L-M LE tillsammans med en Sempron 140 istället från misco. Tror med att sempron är de bättre valet.

http://www.misco.se/Product/ItemCompare.aspx?IC_OI=662867;657...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Du skulle även kunna ta en Celeron. En Celeron på 1GHz är snabbare än vilken Atom processor som helst.

Jag har inte kollat priser till dig, men en Celeron 900 med TDP på 35W och har 64-bitar som dessutom är på 2.2GHz. Du kan titta efter ett passande Sockel P moderkot till processorn. Jag gissar du har med denna processor har 3x prestandan hos en Atom.

Celeron M presterar ju sämre än vad en sempron gör och har inte möjligheten till att eventuellt möjligheten till att låsas upp. Sen är den dubbelt så dyr som sempronen och ett moderkort tycks kosta 2000 för socket p.
Håller mig nog då till AMD baserat, tack för tipset dock.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen