Varför Lenovo Thinkpads dyra+fula?

Permalänk
Medlem

Jag har lite frågor. På lenovos site så kan man köpa datorer och konfigurera dom till bra priser tycker jag. Hur funkar det om man vill ha svenskt tangentbord,
säljer dom hit eller är det bara USA? Priserna verkar ju vara det dubbla här i sverige.

jag är intresserad av en ~12-tummare, en vass och hållbar 12-tummare.
Hur stor är den?

Min n280 asus väger 1350gram (största batteriet) ca, 26,3cm bred, 18cm djup, 37mm på tjockaste stället, diagonalt 31cm, jag skulle kunna tänka mig nåt lite större men inte så mycket större.

Hur många usbkontakter finns det? finns det firewire (vore stort plus)?
Om man väljer största batteriet, hur ser det ut då där bak?
Kan man ansluta extern skärm/tv? Vilka kontakter finns?

Har även uppmärksammat att x200 har vassare processor än x200s

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Intel Core2 Duo P8600 @ 2.40GHz 1594 (relativ speed)
Intel Core2 Duo P8700 @ 2.53GHz 1778
vs
Intel Core2 Duo L9400 @ 1.86GHz 1186

x200 är ca 50% mer kraftfull.

och det här är ju lite trist om man vill ha den mer kraftfulla, x200 har inte rollcage

Durability
X Series notebooks are tough enough to take the rigors of business travel.
• Next-generation ThinkPad roll cage on X301 and X200s
• Magnesium-alloy top and bottom covers on X200 and X200s

x200s
...a highly durable carbon and glass fiber top cover.

och det här känns ju lite trist, att bara x200s har rollcage och kolfiberskal.
Jag skulle vilja ha nåt som man kan ha löst i en fullpackad väska utan att behöva oroa sig, dessutom vill jag ha den vassaste processorn. Blir lite sur nu faktiskt.

priserna då. 979/1019$ grundutförande (USD/SEK 7.02340)
6872/7153+moms= 8590/8941kr

på svenska sajten
List Price: kr13,975.00 x200
List Price: kr15,437.50 x200s

känns jävligt obefogat att betala runt 60% mer, dessutom går det inte att konfigurera datorn från fabrik.

ännu värre blir det i norge där det borde vara 20% billigare
x200 List Price: kr13,675.00 (inte ett jävla dugg billigare)
x200s List Price: kr12,500.00

dubbla priserna typ.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
...Göran Kropp när han ska klättra runt lite i bergen där kan man ju inte slå på sin Packard Bell och konstatera att den inte bootar upp...

Liten rättelse. Göran Kropp hade en sådan när han klättrade i bergen, han gick ju bort under en övningsklättring i USA som gick fel. Om datorn var med i fallet förtäljer inte historien men oavsett om den var det eller inte lever den säkerligen vidare hemma hos någon.

Permalänk
Medlem

Priserna i USA är klart lockande! Märkligt att de ska vara så mycket dyrare i Sverige (och även övriga Europa vad jag vet). Tyvärr har jag för mig att du måste ha ett amerikanskt kreditkort för att kunna beställa en dator från deras amerikanska webbutik samt en adress i USA att leverera datorn till (Zzzandman har koll på det och lär bekräfta/dementera snart ).

Du kan annars köpa en bättre begagnad från ebay eller liknande och beställa tangentbord direkt från Lenovo i Sverige med ett telefonsamtal (typ 500 kr?).

Vad det gäller X200 och X200s hade jag tagit en s alla dagar i veckan. Prestandaskillnaden är inte alls några 50%, snarare obefiintlig i de flesta fall. Kolla den är recensionen för svar på USB-portar, storlek, batteri prestanda, osv: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4718

Det ryktas annars om en uppföljare (X210?) i vår och då finns det nog chans att fynda X200. Jag har dock för mig att s-modellen inte kommer förrän efter sommaren och det blir kanske lite lång väntan..?

Själv så köpte jag en X61s (föregångaren till X200s) i december 2008 när X200s hade börjat säljas till ett mycket bra pris. Den har förövrigt en L7500 processor @ 1,6 Ghz och jag har aldrig kännt att den inte räcker till. Med 4 gb ram och en SSD är den mycket rapp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Du kan annars köpa en bättre begagnad från ebay eller liknande och beställa tangentbord direkt från Lenovo i Sverige med ett telefonsamtal (typ 500 kr?).

Ett nytt tangentbord till min X300 kostade mig 850,69 kr ink frakt och mums.

Permalänk
Inaktiv

Priserna är dessvärre i många fall dubbelt så höga i Sverige jämfört med USA och man måste ha ett amerikanskt bankkort och en amerikanskt adress precis som Merrimaq säger så att köpa via eBay och byta tangentbord är nog bättre i så fall. Priset på tangentborden varierar mellan 450 till ca 700 kr beroende på tillverkare och efterfrågan ("dagspris" som kan variera mellan dagarna på IBM:s hemsida). Du måste dock betala frakt, tull och moms om du importerar en padda från USA men de blir ändå tveklöst billigare än att shoppa en i Sverige. På tullverkets hemsida kan du räkna vad den kommer att hamna på netto med alla tilläggen. Tänk på att alla svensksålda paddor har 3 års garanti/support medan enbart vissa modell-serier har internationell garanti ("IWS") så kolla upp detta innan ev köp på Lenovos hemsida:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

Själv importerade jag en x200s som jag är mycket nöjd med, de är en bra följeslagare på resan och batteri-tiden är mycket bra, kommer lätt upp i över 10 timmar med wifi och halv belysningen på skärmen.

Ang x200 vs x200s så håller jag (återigen) med Merrimaq, s-modellen är att föredra även om den på papper är klenare. Om du inte ska rendera,CAD:a eller encoda HD-video på den så kommer du inte att märka nån skillnad mellan modellerna men eftersom s-modellen har en lågvoltsprolle så blir batteritiden markant längre (upp till 13 timmar!), den blir tystare och svalare också. Dessutom är s-modellen lättare vilket inte heller är fy skam samt att den erbjuder en högupplöst 1440x900 panel som är grymt trevlig (enbart vissa modeller). Häng in en SSD i en x200s och du har en av världens bästa ultraportabla om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

merrimak

Tänkte ha den till musikproduktion, ren processing power är det man är ute efter. Men den verkar inte vara så dålig ändå, processorn p8600 är ca 50-100% slöare än vassaste mobila i7an beroende på vad man gör för test, och sl9400 verkar ha ca 80-90% av kapaciteten p8600 har (ibland mycket sämre).

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Vill du nu ha så mycket processorkraft som möjligt är det X200 som gäller (även om skillnaden är liten). Å andra sidan kanske du ska fundera på om du inte ska skaffa en stationär maskin för det ändamålet? Du kan få grym prestanda för hälften av vad en ultraportabel bärbar kostar.

Uppföljaren till X200 (X210?) lär annars bli utrustad med de nyare processorerna från Intel och det borde resultera i bättre prestanda. Hur mycket återstår dock att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
NASA använder Thinkpads i rymden och Göran Kropp när han ska klättra runt lite i bergen där kan man ju inte slå på sin Packard Bell och konstatera att den inte bootar upp...

Nu är jag väl lite av en party pooper men Göran Kropp dog 2002.. Fast Thinkpads kanske fungerar på andra sidan graven.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

kanske nån som redan sagt menm kolla bara på gångjärnen till locket på T modellerna.. kanske är på alla.. ?

men de är inte plast och det känns direkt man börjar använda att det är kvalla,, samt att deras suport säkert inte är dålig..

Så har man råd och tycker det är viktigt med stabilitet och sånt så köper man en Lenovo / IBM

Ser att det är nått företag som annonserar ut gamla begade IBM på Blocket nästan varje dag,, typ den enda äldre bärbara som man betalar över 2000kr för idag,,

http://www.blocket.se/vasterbotten/IBM__barbara_datorer__SANK...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Nu är jag väl lite av en party pooper men Göran Kropp dog 2002.. Fast Thinkpads kanske fungerar på andra sidan graven.

Och? Göran kunde ändå använda paddorna i 10 år innan hans tragiska bortgång 2002 och på "IBM tiden" var dom ännu mer robost och kompromisslös

http://en.wikipedia.org/wiki/ThinkPad

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
merrimak

Tänkte ha den till musikproduktion, ren processing power är det man är ute efter. Men den verkar inte vara så dålig ändå, processorn p8600 är ca 50-100% slöare än vassaste mobila i7an beroende på vad man gör för test, och sl9400 verkar ha ca 80-90% av kapaciteten p8600 har (ibland mycket sämre).

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Leter du efter ren processorpulver så är det som sagt bättre med X200:an men jag tror dessvärre in mobila I7:an kommer i X210:an då jag gissar man prioriterar batteritid, prestanda är mer T och framförallt W-modellerna men de återstår som sagt att se när dom lanseras.

Permalänk

Köpte själv en gammal T41 för 1200kr för nån månad sedan.
Tänkte ha den att ha som "slitdator" som man kan bära med sig om man vill ha en dator att surfa på med 3G modem. Helt ok prestanda för priset tyckte jag.
Pentium M 1,6Ghz, 1GB ram, 40GB hdd, Wlan, batteri som räcker runt 3 timmar.
Bättre att köpa en gammal padda för 1200 än en netbook för 2k, håller du inte med Zzzandman?
Helt fantastiskt t-bord och lagom inkört med.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Köpte själv en gammal T41 för 1200kr för nån månad sedan.
Tänkte ha den att ha som "slitdator" som man kan bära med sig om man vill ha en dator att surfa på med 3G modem. Helt ok prestanda för priset tyckte jag.
Pentium M 1,6Ghz, 1GB ram, 40GB hdd, Wlan, batteri som räcker runt 3 timmar.
Bättre att köpa en gammal padda för 1200 än en netbook för 2k, håller du inte med Zzzandman?
Helt fantastiskt t-bord och lagom inkört med.

Ja jag hade också köpt en beggad padda för samma peng som en netbook, prislappen är samma och prestandan också och väljer man en i X-serien tex en X40 så är dom viktmässigt trevliga också. Enda risken är väl egentligen om man måste köpa nytt batteri, nåt som kan vara ganska dyrt. Jämfört med en netbook så får man ju bättre skärm,tangentbord och så en sak som är obligatorisk:trackpoint

Sneglade lite på att shoppa en netbook, Vaio P21 när den låg på 4445kr på MediaMarkt och provklämde lite men la ner, den var apgseg (förvisso med Vista) och hade undermåligt tangentbord och trackpoint, vikten var de däremot inget fel på under 700 gram (!) men lägger hellre på ett halv kilo och får en vettig maskin för pengarna.

Permalänk
Entusiast

När jag jagade laptop i höstas var jag så fruktansvärt sugen på en X200.
Den hade precis allt jag ville ha men jag kunde inte förmå mig själv att lägga så mycket på en laptop.
Fick bli en Asus UL30V istället. Inte samma byggkvalité, inte samma bra skärm, inte samma prestanda men med en mer human prislapp.
Får bli en padda sen när jag har pluggat klart och sitter på en trevlig ingenjörslön.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som har testat w510? Funderar på att byta ut min t60p... Behöver mer kräm.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crapitan
Någon som har testat w510? Funderar på att byta ut min t60p... Behöver mer kräm.

Nej, jag har inte ens hittat en recension av den verkar som Lenovo har lite leveransproblem med FHD-skärmarna vad jag läste på NBR. Jag är också grymt nyfiken på lite intryck av W510:an men många har beställt på NBR och fått leveransdatum i veckan så det är nog på gång ganska snart.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453245