Permalänk

Hårdvarufel? HP-dator

Hej,
har under en tid haft problem med min bärbara Compaq-dator. Kort och gott, den går otroligt långsamt. Jag har jämfört med en (näst intill) likadan Compaq, och hastigheten är säkert 4-5 gånger snabbare på den andra. Då datorn dessutom då hade kraschat, passade jag på att installera ett annat operativsystem (vilket tog en otrolig tid). När jag gjorde detta uteslöt jag att problemet berodde på mjukvaran. Nyligen upptäckte jag ett enkelt samband. Dra ut strömsladden, och datorn är som ny.
Problematiskt då är att jag dessutom bara kan ladda upp batteriet till ~30%, något som dessutom tar ovanligt lång tid. Urladdas gör det på en halvtimme, sedan blir datorn lika helvetiskt trög igen.
Första tanken är givetvis att byta batteri. Men för att undvika bortkastade pengar vill jag första fråga. Är detta problem verkligen uppkommet av batteriet, eller beror det av något annat? Något elfel i datorn t.ex. En vän till mig, som kan betydligt mer om datorer, konstaterade att något han kallade "inter-liv(w?)" -faktorn var extrem.

Datorn har en Intel (R) Core 2 Due CPU T9300 2.5 gHz processor och 2 GB RAM. Ungefär 1½ år gammal. Mer info? Fråga gärna, men tänk på att jag inte är särskilt datorkunnig.

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Nya bud.
Felsökte (något jag redan borde ha tänkt på) genom att ta ut batteriet och starta upp datorn på endast strömsladden. Den gick precis lika långsamt som tidigare. Det beror alltså inte på batteriet!
Efter att ha pratat med ett par verkstäder är misstanken att något de kallar "laddningsmodulen" har gått sönder. Skit.
Anyway, det behöver tydligen inte vara så super mega extremt dyrt att fixa så länge som modulen inte sitter på moderkortet. Alternativet är att det sitter på chipet.
HP-support är lika hjälpsamma och glada som vanligt: jag har alltså ingen aning. Finns det något sätt att kontrollera detta?