Google lanserar Street View i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar Street View i Sverige

Efter lång väntan lanserar Google tjänsten Street View i Sverige. Företaget möter dock hård konkurrens från andra aktörer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var på tiden

Permalänk

Tacka vet jag Hitta.se:s 3D kartor, det tycker jag är fräckt

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

De måste varit ute och kört här tidigt i somras om man kikar på bilderna. Betydligt mer snö live. ^^

Permalänk
Avstängd

Nice, tror ni dom kommer utöka med fler svenska städer?

Permalänk
Medlem
Citat:

trots identifierbara ansikten och synliga nummerplåtar

Fast google kör filter för att sudda ut just ansikten och nummerplåtar. Fungerar ju inte 100-procentigt, men från va jag sett så är den ganska liberal och det är oftare den suddar ut nåt som inte är ett ansikte än att den missar ett riktigt ansikte.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om att man kan se ansikten osv, här är nåt annat man kan se! (fast på eniro då)

http://kartor.eniro.se/m/MwCVs

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drstock
Fast google kör filter för att sudda ut just ansikten och nummerplåtar. Fungerar ju inte 100-procentigt, men från va jag sett så är den ganska liberal och det är oftare den suddar ut nåt som inte är ett ansikte än att den missar ett riktigt ansikte.

Här fungerar filtret/censuren men är inte helt tillräcklig..

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=s...

Hela den gatan är rätt intressant för övrigt, utgå från länken och titta lite åt vänster till att börja med. Fortsätt sen inåt, pågår en den skumma saker efter vägen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Offtopic: varför göra en så hemsk reklamfilm till en så bra tjänst?

Permalänk
Medlem

Hittade min bil iaf :), regplåten var blurrad

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Tacka vet jag Hitta.se:s 3D kartor, det tycker jag är fräckt

Hitta.se's 3D kartor är trevliga men deras "Gatuvy" är mycket sämre än Google Streetview.

Eniro kommer nära (dom har ju kopierat Street View rakt av) men saknar den där sjysta zoomen Google har när man hoppar från bild till bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
På tal om att man kan se ansikten osv, här är nåt annat man kan se! (fast på eniro då)

http://kartor.eniro.se/m/MwCVs

Tråkigt att de inte har samma bild på google maps
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=59.314579,18.087058&spn=0,...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag tyckte var roligt är att Google Street View kört runt på landsvägar också. S kan man kolla in gatorna i Storuman också, inte bara de större städerna.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Det enda jag inte förstår är varför PUL inte gäller i sådana här läge.
Om vi tar myndigheter, så måste man ansöka anstånd att få sätta upp övervakningskameror på offentliga platser och gå u t med information, i form av skyltar.
Kvalitén på tex Hitta.se känns mer detaljerad än en vanlig övervakningsvideo.
Någon som vet varför detta är en gråson?

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Hitta.se's 3D kartor är trevliga men deras "Gatuvy" är mycket sämre än Google Streetview.

Eniro kommer nära (dom har ju kopierat Street View rakt av) men saknar den där sjysta zoomen Google har när man hoppar från bild till bild.

Hitta.se har bäst täckning i min stad, många smågator och gågator som de kört runt på och de har även fått med alla ytterområden. Däremot kan man inte titta uppåt och nedåt så mycket och den panorerar inte helt mjukt.
Eniro ser bättre ut men de har inte lika bra täckning, bara ett litet område i innerstaden och de verkar bara ha kört på de största gatorna.
Google har nästan lika bra täckning som Hitta.se men med trevligare zoom och möjlighet att titta uppåt och nedåt. Däremot saknas vissa områden (min gata bl.a) och vissa gågator saknas. Så ingen är perfekt ännu

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Finns lite roliga bilder som "fångats oxå"

http://lmgtfy.com/?q=funny+street+view&l=1

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Inaktiv

Hitta.se kommer nog ha bättre täckning, men det här blir ett välkommet tillskott till droid-luren!

Permalänk

Tänkte med bild (på mig och min polare!!!! ooooh!) visa att blurren faktist funkar bra. Och även fast jag har realativt svårt att bevisa att de är jag så, tro mig (:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
På tal om att man kan se ansikten osv, här är nåt annat man kan se! (fast på eniro då)

http://kartor.eniro.se/m/MwCVs

HAHA , vad fan gör han där

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Hitta.se har bäst täckning i min stad, många smågator och gågator som de kört runt på och de har även fått med alla ytterområden. Däremot kan man inte titta uppåt och nedåt så mycket och den panorerar inte helt mjukt.
Eniro ser bättre ut men de har inte lika bra täckning, bara ett litet område i innerstaden och de verkar bara ha kört på de största gatorna.
Google har nästan lika bra täckning som Hitta.se men med trevligare zoom och möjlighet att titta uppåt och nedåt. Däremot saknas vissa områden (min gata bl.a) och vissa gågator saknas. Så ingen är perfekt ännu

Samma erfarenhet, google verkar inte ens ha kört på alla större gator när hitta till och med kört runt på min parkering. Eniro verkar dock vara ljusår efter båda.

Permalänk
Medlem

Hitta.se har ingen censur. De hittade mig och mina kompisar när vi var i Göteborg.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Det enda jag inte förstår är varför PUL inte gäller i sådana här läge.
Om vi tar myndigheter, så måste man ansöka anstånd att få sätta upp övervakningskameror på offentliga platser och gå u t med information, i form av skyltar.
Kvalitén på tex Hitta.se känns mer detaljerad än en vanlig övervakningsvideo.
Någon som vet varför detta är en gråson?

Därför PUL gäller fasta övervakningskameror. Du har rätt att till 100% åka omkring och ta kort på vad du vill med en mobil kamera (observera att jag INTE skrev mobilkamera utan mobil kamera).
Detta får du utan några problem lägga upp på internet så länge du inte lägga ut några personuppgifter mm. Och blurrar du ansikten så finns det överhuvudtaget inga alls regler som skulle förbjuda detta.

Det är först när du monterar en fast kamera som inte går att röra som du måste sätta upp skyltar som informerar detta.

Vet många äldre som tror det är förbjudet att ta kort vart man vill tex. Du har all rätt att fotografera och filma på alla platser i hela Sverige (och dom flesta andra demokratiska länder). Det är föst när du är inne i någons privata hus som ägaren har rätt att säga till, men du har till 100% rättighet att ta kort på huset utifrån (möjligtvis inte ta kort IN i huset).

Så Google gör inte något fel alls i det dom gör. Och det dom gör är VÄLDIGT bra. Har tack vare bla Google Maps och dom fotografier som folk lägger upp planerat hur vi skulle åka i Norge förra semestern. Det är ett otroligt intressant och bra verktyg. Ger en bra och fin inblick på intresanta platser.
Ser inte varför en del ska klaga på detta, men det är väl äldre som tror det är farligt att kunna se gatan där dom bor på kort...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vet många äldre som tror det är förbjudet att ta kort vart man vill tex. Du har all rätt att fotografera och filma på alla platser i hela Sverige (och dom flesta andra demokratiska länder)

Kan vara bra att lägga till att andra regler gäller militära anläggningar som SO.

Permalänk
Medlem

Min bil är med.
Fan, tom byn där jag är född är med, 200 pers stor kanske.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
På tal om att man kan se ansikten osv, här är nåt annat man kan se! (fast på eniro då)

http://kartor.eniro.se/m/MwCVs

LOL är det nya Full moon filmen? xD
Både eniro och hitta har detta och nu ska googlemaps ha det, undrar vilken som kommer bli bäst...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
TEXT.
Ser inte varför en del ska klaga på detta, men det är väl äldre som tror det är farligt att kunna se gatan där dom bor på kort... [/B]

Det var en fint med blurren som google använder, jämfört med Hitta.se som ej kör med blurren.
Man kan väll se det på olika sätt, visst offentliga kameror kan vara bra för att stoppa brott på offentliga platser.
Däremot kan man vända på det, all data som samlas in behöver inte vara lämplig.
Ponera att en person blir fotad utanför en Erotikshop, där han stöter på en kollega. Rätt lätt att ha fördomar.
Man är olika.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Kul grej, Dock funkar inte riktigt alla gator som dom ska. Ibland kör man igenom ett hus istället för att fortsätta på gatan och hamnar nån helt annan stans. Kolla tex, kungsgatan i sthlm.
Kul att tom lilla Karlskrona finns med. Dock var inte min bil på plats.. Måste varit på jobbet.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

Haha, såg den i Skövde när jag och flickvännen va på stan, och precis som jag trodde så är man med på bild ;D Långgatan i Skövde (tror gatan heter så), vid apoteket. Står och myser lite (; Haha.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Jag tycker bättre om hitta.se och eniro.se motsvarande funktioner

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Samma erfarenhet, google verkar inte ens ha kört på alla större gator när hitta till och med kört runt på min parkering. Eniro verkar dock vara ljusår efter båda.

Så vitt jag vet har Hitta.se hållt på med street view-körningar i ett par år nu.

Gällande Google: Allt från Östergötland och uppåt, angränsat till Stockholm, ner till Jönköpings- & Kalmar län, med Gotland och Öland inräknat, är kört och fotograferat under de tre sommarmånaderna -09 av enbart en enda person. Det blir lite att stå i.

Även om jag saknar småvägarna tycker jag nog ändå att Googles street view slår Hitta.se:s (det där såg snyggt ut) motsvarighet.

r3mpuh: De fortsätter körningarna denna sommar. Om de främst fokuserar på nya städer eller smågator då återstår att se.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)