Permalänk

Köpa business/multi laptop

Det här verkar visa sig mycket svårt, jag har specifika krav som faller emellan olika kategorier tyvärr. Har haft en Dell latitude D620 över två år nu, fick den som ersättning för en Dell Latitude d505 reparatören "lyckades" paja hårddisken på. 620:an är seg, har dålig skäårm, och jag förmodar kan paja snart då skärme på 505:an pajade efter två och ett halv årt. Så dags för något betydligt bättre.

Jag kommer använda datorn till mitt arbete (som är hemma). Mycket surfande på nätet, multitasking, snabbhet är av vikt. Men då jag har den hemma är det min nöjesdator också, dvs vore kul med lite spelande, bluraybrännare, eventuellt koppla den till tv'n.

Budget: Hade inte tänkt mig mer än 10000kr, för vilket bra dator man än köper hållder den bara ett antal år/blir omodern. Men blir det nödvändigt att gå uppåt 15000kr kan jag överväga det.

Det absolut viktigaste först:

Byggkvalitet/hållbarhet

Service/garanti (märket har alltså betydelse, vissa företag har usel service)

Bra skärm! Matte troligen då jag sitter många timmar i arbete. Upplösning inte viktigt, tycker tvärtemot små små ikoner/text är enormt jobbigt att titta på. Tycker 15" som jag har nu känns väl litet, 16-17 vore lagom

Snabbhet! Dvs inte tjockar ihop sig när man har 6 fönster uppe samtidigt, skriver och surfar. Snabb omstart viktigt. Mitt arbete hänger på snabba knyck på nätet.

Så tyst som möjligt.

Det näst viktigaste:

Bra batteritid

Bluraybrännare/spelare (ser nästan aldrig på film på dator, så någon HD skärm osv krävs ej, vill ha för att kunna göra backupkopior av mina filmer)

4 Usb kontakter

Skapligt grafikkort till foton och spel, men jag kräver inte det bästa förstås

Så, sammanfattningvis, en riktigt bra byggd businesslaptop med multimedia möjligheter. Själv räknar jag nog bort märken som HP och Acer direkt med tanke på kvalitet... Sony har jag hört mycket gott om, Lenovo gör vill inga större än 14" tyvärr. Dell, hmmm... min erfarenhet från dom är lite skakig...

Permalänk

Inga dåliga krav du har för en kontorsmaskin... finns denna dator överhuvudtaget?
Några förslag.

Asus G60JX-JX046V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529647

Asus N61VN-JX038V
http://www.computercity.se/products/product.aspx?ID=3099616

MSI GT628-482NE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513272

Sony Vaio VPC-CW2S1E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539320

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Nej troligen inte, men den borde finnas ; ) Det är faktiskt ingen kontorsmaskin, det är min allt-i-allo eftersom det är min hemma maskin också. Asus G60 ser intressant ut, hur är Asus som märke? Räknas det som kvalitetsmärke, service?

Åsikter om denna?

Sony Vaio VGN-FW51MF

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502942

Permalänk
Inaktiv

Över din budget men tipsar ändå:

http://www.dustin.se/pd_5010367286.aspx

Dock inte blu-ray, de finns men är apdyrt (>9000kr!), ska du bara ha de för backup så är de bättre att backa till den andra interna disken (eller byta ut DVDRWn mot en 3:e disk vid behov).

Permalänk

Oooh nu pratar vi grejer : ) Har aldrig haft en IBM själv men de osar ju kvalitet. 3 års garanti är också trevligt. Någon som vet om den har bra skärm? Har alltid hört IBM har lite mörka/dåliga skärmar. Väl dyr förstås.

Så... det här med bluray, jag har inte själv köpt dator på... 5 år tror jag, på dessa 5 år trodde jag det hnt lite mer och att bluray nästan var givet i alla nya datorer, hmm tydligen inte. Går det att köpa extern blurayspelare billigt?

Permalänk
Inaktiv

Ja Lenovo skärmarna är (liksom hos de flesta tillverkare) halvkassa men den i W700 är ändå helt klart bäst de erbjuder med wide gamut. Den är tänkt för fotografer och för 3d/cad och vissa modeller (dock ej den i länken) har integrerad färgkalibrator i handlovsstödet. Här kan du läsa lite om den:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4638

Ja visst finns de externa blu-ray tex denna

http://www.dustinhome.se/pd_5010368728.aspx

Men media är dyrt, jag hade hellre satsat på intern hårddisk (den rymmer 3 st om du tar ut DVDn) eller en billig extern via usb/esata om du inte ska se blu-ray film på den.

Permalänk

Efter att ha läst recension, så är den nog att ta i. Någon grafisk tillämpning gör jag inte, så det känns som att köpa en super Ferrari när jag bara behöver en Bmw. Framförallt behöver jag en snabb processor(er) när jag ska passa tusen och en saker samtidigt på internet. Nåja hade jag lätt haft pengarna hade jag tagit den, stor trevlig och byggd som en volvo, håller väl i tio år troligen.

Nej behöver definitivt bluray, har en Pioneer blurayspelare, till min Pioneer plasma tv, så här finns inga mellanvägar, behöver en brännare. Det är min enda lyx i tillvaron som jag tänker unna mig... 3200kr? Erhm det var ju inte billigt direkt, samma pris som min spelare.

Permalänk
Inaktiv

Elitebook från HP är också driftsäkra holkar, dessvärre ännu dyrare om du vill ha BD också :

http://www.dustin.se/pd_5010172816.aspx

Eller Sony Vaio med I7 quadcore och BD men driftsäkerheten och byggkvaliteten är inte i närheten av en TP/Elitebook dessvärre men å andra sidan är priset trevligare:

http://www.dustin.se/pd_5010374011.aspx

Edit: sorry, såg just att den bara hade BR-läsare, inte brännare.

Permalänk

Jag for nog ändra mina krav lite. Glöm bluray, det verkar vara ett gissel och trassla till det. Jag får ta och köpa en extra bluray spelare begagnat ellet nåt. Så då skippar vi, behövs bara en cd/dvd spelare/brännare dom väl finns i nästan alla laptops.

Multimedia krav, ja alltså, behövs inte mycket och definitivt ingen jättehög upplösning. Men helst om det går större skärm än 15" ändå, skulle kännas bättre att arbeta framför.

Det här med byggkvalitet, jag menar alltså bra kvalitets byggd - t.ex. keyboard ska inte skramla eller skärmen ska tåla att ta i, allmän kvalitetskänsla. Men inte att den ska behöva tåla att stå på, eller tappa i golvet. Har aldrig på 12 år tappat en laptop, det mesta jag lyckats med är att repa locket en gång. Jag är försiktig med mina saker.

Ska heller aldrig köra tunga långa program, bara att den är snabb att hantera flera fönster och aktioner samtidigt.

Så både HP elitebook och Lenovo w700 känns som en aning overkill, hur lockande de än är.

Permalänk
Inaktiv

Om tangentbord och byggkvalitet är i focus så är de helt klart en företag/proffsdator du ska ha tex Lenovo Thinkpad, HP Elitebook eller vissa av Dells modeller och siktar du på 15-tum och skippar kravet på Blu-ray så tycker jag Thinkpad T500 är klockren (dell har jag inte så bra koll på och Elitebook är också bra men dyrare).

Jag skulle säga att samtliga moderna bärbara (förutom vissa netbooks kanske) kan hantera flera fönster och applikationer samtidigt men då du också vill ha en extremt tyst och sval dator så väljer du en core2duo i P-serien (som är mer strömsnål = mindre värme = mindre fläkt) tex den här med en P8700:

http://www.dustinhome.se/pd_5010367282.aspx

Den är extremt lågupplöst med skärm 1280x800 (den finns också med tex 1680x1050 om du vill) men de där är ju en smaksak. Den har också dubbla grafikkort: ett resurssnålt för lång batteritid och tyst drift och ett annat för spel/grafikbearbetning. Har föregångaren T61 och den är extremt tyst, de kan du göra om du vill få den knäpptyst är att byta ut den mekaniska disken mot en SSD då slipper du disk-knattrandet och får i princip en helt ljudlös dator och dessutom reptilsnabb uppboot/applikationsstart förutom helt okänslig för stötar.

Thinkpad T500 är utgående och T510 har just lanseras så jag hade nog simmat lugnt ett tag och se om de reas ut så hamnar den inom din budget.

Permalänk

En Dell XPS 16 kanske.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Tack för tipset på Lenovo! Definitivt något att hålla ögonen på, men just nu är ju priset för högt, speciellt som jag verklig vill ha en SSD hårddisk, det verkar göra allting snabbt. Inte så många laptops som har SSD än märker jag... jag håller tummarna för en rejäl rea snart (som om Lenovo någonsin har rea)

Hade nästan bestämt mig idag, hittade en Sony Vaio AW31 på Tradera, 2 års garanti, helt ny, säljaren har kvitto. Blurayspelare t.o.m., inte ssd hårddisk dock. Men ändå, kanon, tills jag tog reda på måtten och insåg den inte får plats på mitt lilla skrivbord! Argh!! Den slutar nog runt ca 10-11000 så det hade varit ett kap...

Det här känns skitjobbigt, att det ska vara så svårt! Vad för märken/dator har SSD hårddisk? Eftersom garantin inte gäller om man byter ut den själv tänker jag inte våga mig på det.

Vilket märke, Lenovo eller Sony, har bäst service? Sånt som inte syns på papperet alltså, i verkligheten.

Permalänk
Medlem

För Lenovo Thinkpad gäller garantin vid hårddiskbyte. Är ett mycket enkelt ingrepp! Utförliga servicemanualer finns att hämta och vill man ha ännu mer hjälp finns det instruktionsvideos -> http://www.lenovoservicetraining.com/ion/

Thinkpad FTW!

Permalänk

Ååh!! Bra, utmärkt, troligen billigare än att välja Thinkpad 500 direkt med SSD. Sony sa idag åt mig att garantin inte gäller, likaså Asus.

Men jag har hört från några Thinkpad 500 ägare att skärmen inte är bra och klart sämre än t.ex. Sony F seriens, dock är 510 klart bättre men den är ju precis ny och svindyr. Någon 500 ägare här som har åsikt om skärmen?

Permalänk
Inaktiv

Lenovo har precis som de flesta tillverkare ganska mediokra skärmar (TN-paneler) förutom på x200t (AFFS+-panel) och W700/W510 (wide gamut), Vaios är inte heller särskilt bra tycker jag, de flesta är dessutom glossy vilket funkar dåligt i områden med bra belyst och är helt obrukbart utomhus pga alla reflektioner (inte koll på om just F-serien har glossy dock).

Sen beror de på vilken upplösning/ du tar på T500 också, rent generellt tycker jag att 1680x1050 panelen är bäst om klart bättre än 1280x800 men som för de flesta laptops deltar man i ett panel-lotteri då samma upplösning kan variera i tillverkare.

Din garanti påverkas inte om du byter disken själv i en T500 men du får givetvis inte garanti på SSDn via Lenovo men allt annat täcks av garantin då disken är en sk CTU (customer replaceable unit). Dock finns inga T500 med SSD från fabrik men som Merrimaq mycket riktigt påpekar så är de en enkelt operation. Ang service/support så har jag lång erfarenhet av Lenovos som är jättebra, har provat en Vaio men la ner direkt, telefonköer, callcenter i nåt u-land (förvisso svenskttalande) och hela upplägget är konsumentfocuserat dvs du ska hålla på att tjafsa om minsta småsak. Lenovos är företagsinriktad (dom blir förvånad om man ringer som privatperson) där du kommer fram direkt, får relevant och bra support och de bäst: många delar tex tangentbord,wifi-kort,minne,disk,laddare,batteri,DVDRW osv är CTU=få hem ny del via UPS och byt själv och kasta den felaktiga delen. Vaio (vad jag vet) = skicka datorn till Irland, vänta 3 veckor och få tillbaka den med ominstallerat OS...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Att be om driftsäker PC med hög stryktålighet utan att rekommenderas HP är fan skam på torra land. En Hp från minst busiess-segmentet och helst professional-segmentet är helt klart efter dina krav.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Att be om driftsäker PC med hög stryktålighet utan att rekommenderas HP är fan skam på torra land. En Hp från minst busiess-segmentet och helst professional-segmentet är helt klart efter dina krav.

Japp, håller med här är min favorit i Elitebook-serien men den lär kosta mycket när den landar i Sverige... i7, alu-schassi och grymt snygg...

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=448528

Permalänk

Men vad jag har läst om HP så är det väldigt mycket negativt om supporten, och hållbarhet. Kanske inte när det gäller deras Elitebook förstås, men den är väl duktigt dyr.

Zzz: Låter klart intressant, det där med Irland är bekant, så funkade det med Dell, de bytte ut min laptop efter dom pajat hårddisken och gav mig en "ny" modell, men hade inga kvar i lager så de satte ihop någon ihopplockad variant på Irland, tog två månader.

Pratade med en på Lenovo idag, hon sa att om man betalade 865kr (billigt!) extra så fick man "hemma på platsen" service, men det viktigaste var enligt henne att man prioriteras och går före i kön, dvs mycket snabbare service. Inskickningsservice duger dock bra åt mig, det kan vara besvärligt att passa tider när folk ska komma och reparera. Så du menar att om t.ex. tangentbordet är glapp i en bokstav så skickar de bara ett nytt?

Förresten, det är fel, har aldrig bett om hög stryktålighet, är mycket försiktig med saker så jag behöver inte ha något som tål att stampa på, jag menar hög tålighet *inuti*, dvs skitbra komponenter som håller, och en skärm som håller förstås, vilket alldeles för många inte gör efter ett par år. Det är ju det absolut vanligaste felet.

Lite kuriosa: var allt bättre förr? Nyare Dell har jag kass erfarenheter av, men mina gamla Dell latitude från 1999(!) som ligger och skräpar kan jag faktiskt starta och gå ut på internet med, i slögångarfart förstås men ändå. Och skärmen är hel. Tio år!

Permalänk
Inaktiv

Ja, dessvärre har du nog rätt att hållbarheten var bättre förr, nuförtiden är de extremt focus på kostnader och då blir hållbarheten därefter. HPs Elitebook-serie skulle jag vilja säga har mycket bra kvalitet och hållbarhet, lika bra eller bättre än thinkpad men dom är dyra, i många fall svindyra.

Precis som du säger så kan på platsen vara bra men det är sällan det strular med hårdvaran i alla fall dom första 2-3 första åren, sen kan de börja om man har otur. Det är bra att ha en marginal på prylarna dvs att den är stöttålig, vätskeskyddat tangentbord,rollcage i skärm osv om du tänker flytta datorn ofta, företagsdatorer är tänkt att flytta på ofta, konsumentdatorer är mest designade för att flyttas några ggr per år till landet på sommaren typ. Med marginalerna så mår också komponenterna på insidan bra och blir driftsäkra, den t61p jag skriver detta på hör jag knappt fläkten på, den är 52 grader varm = mindre slitage på interna komponenter. Gummiupphängning av disk-interface minskar slitage på disken osv osv Termal designen på en proffsdator är betydligt bättre än på konsument-ditot och sånt lönar sig på sikt men jag tror de flesta hellre köper en billigare dator och byter oftare, själv har jag 6 år gamla holkar som jag använder dagligen.

Ja, om tex ditt tangentbord,disk eller batteriet är paj så slipper du skicka in den, hade lite glapp i tangentbordet på min x200t och dom skickade ett nytt via UPS som var framme på mindre än ett dygn från england, mycket bra service. Givetvis kan dom hjälpa dig byta också men då måste du skicka in den och kan få vänta 2-3 veckor.

Permalänk
Medlem

Haft inne min vaio på service och jag tyckte de skötte det bra. Fick en kontaktperson på vaio link så hon var alltid uppdaterad på just mitt ärende och man slapp dra om hela historien för 3 personer. Den skickades ned till Frankrike och var tillbaka på 4-5 dagar. Hårddiskar osv. speglar de nog bara snabbt ifall de behövs, min kom tillbaka som den var iaf.

Men som Zzzandman säger så är de nog kinkare än Lenovo. Jag tycker även det är föredömligt att man kan beställa tangentbord och dylikt av lenova.

Ang. byggkvalitén på datorn så är den helt okej, men Sony är nog mer design medan Lenova kör på sin beprövade robusta design. Min gamla vaio rullar än efter ~5år och min nuvarande rullar på fint med endast marginellt försämrad batteritid efter 1,5år.

Visa signatur

//anno

Permalänk

Jag hamnar tyvärr mitt emellan företag-konsument. Jag springer inte runt med datorn, den sitter 99% alltid på skrivbordet förutom sommartid då jag kan ta ut den till ett bord och sitta med. Behöver inte hålla typ 5 år, efter 3 år brukar så mycket vara omodernt/långsam för nya operativsystem osv att man kanske vill ha en ny dator ändå (eftersom jag gör hemmanöjet på den också). Det är inte som en tv eller bil där det är vettigt att lägga rejält med pengar och så håller det i tio år. En dator behöver bytas ut efter några år ändå så man ska inte lägga för mycket (om man inte har fet plånbok).

Men under dessa 3 år vill jag att den ska gå perfekt förstås. Men man ska inte tro man kan köpa vilket skräp som helst som håller 3 år, känner många som köpt billiga PB, Acer, HP osc som pajar mellan 6mån - 18 mån. Därför har jag en känsla av jag ändå måste köpa företagsmodell för kvalitén. Och en jäkligt snabb dator för mitt företagande, men det går ju att åtgärda med separatköpt SSD, fick just reda dock på att det är en del "barnsjukdomar" med SSD och att man bör vänta några månader. Har jag fel, eller verkar SSD diskar ha väldigt lite GB? Typ 30-60GB.

Permalänk

Förresten, har just kollat runt på prisjakt och pricerunner efter Lenovo T500, herregud vilka priser. T.o.m. den äldre T61 (två år gammal modell?) kostar 12-16000, och Lenovo dyker sällan upp begagnat. Det blir bara för dyrt, då jag också ska köpa SSD hårddisk och bluraybrännare till (förresten läste jag precis T500:an har en extra ultrabay för en extra hårddisk). Om jag fick allt jag behövde kunde jag lagt 15 lakan, men 15lakan plus runt 4000, det går bara inte. F-n!!

Permalänk
Avstängd

Varför välja en plastig dator med en massa delar från olika tillverkare för 15000:

a) Notebook Reviews - Laptop Reviews and Netbook News Picture

när du kan få kvalité rakt igenom och en dator som är byggt i ett enda stycke utan plast som "svajar" för att man tittar på datorn:D:

b) Resultat av Googles bildsökning efter http://bloguedegeek.net/wp-content/uploads/2009/01/macbook-pro-unibody-17-162.jpg

Ta du i lugn och ro en kik på: Apple och du ska finna något för alla smaker (och plånböcker;)). Apple blir lite som det där bilexemplet du tog: lägger du en krona mer på att köpa en Appledator istället för ett No-name märke så kan du andas lugnt för Mac:en kommer hålla i dryga 5 år medan de andra datorerna håller i typ 1-2 (3?) år. Batteritiden är helt fantastisk på dem: upp till 10 h.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Köpte en Sony Vaio Fw41, med hdskärm, det var skärmen jag föll förr, har aldrig upplevt maken till skärm på en bärbar dator förr. Fyra lampor, kanon kontrast och ljus. Det är så skönt när man sitter och arbetar. Har aldrig begripit varförs kontorsdatorer har skräpskärmar, mörka och jobbiga. Tangentbordet är väl så där och jag har jätteproblem med att få tres modem att fungera bra på det, ena musknappen krånglar lite (men jag har köpt till en bluetooth mus så struntsamma). Köpte den begagnad, verkade vara enda sättet att få en dyr kvalitetstdator till en lågt pris. Dock var den använd väldigt lite. Nypris på kvittot står det 14500kr ifjol, jag gav 6500 och lyckades dessutom få tillbaka 1500kr då jag upptäckte en död pixel och blev förbannad. Så 5000kr. Som sagt, är inte helnöjd men är kär i skärmen. Vad jag förstått så har de nyare Sonys F-serie inte lika bra skärmar, inte ens premium varianten.

Ska skaffa en ssd så småningom men priserna verkar ju aldrig sjunka : (

Permalänk
Avstängd
Skrivet av avalancher:

Köpte en Sony Vaio Fw41, med hdskärm, det var skärmen jag föll förr, har aldrig upplevt maken till skärm på en bärbar dator förr. Fyra lampor, kanon kontrast och ljus. Det är så skönt när man sitter och arbetar. Har aldrig begripit varförs kontorsdatorer har skräpskärmar, mörka och jobbiga. Tangentbordet är väl så där och jag har jätteproblem med att få tres modem att fungera bra på det, ena musknappen krånglar lite (men jag har köpt till en bluetooth mus så struntsamma). Köpte den begagnad, verkade vara enda sättet att få en dyr kvalitetstdator till en lågt pris. Dock var den använd väldigt lite. Nypris på kvittot står det 14500kr ifjol, jag gav 6500 och lyckades dessutom få tillbaka 1500kr då jag upptäckte en död pixel och blev förbannad. Så 5000kr. Som sagt, är inte helnöjd men är kär i skärmen. Vad jag förstått så har de nyare Sonys F-serie inte lika bra skärmar, inte ens premium varianten.

Ska skaffa en ssd så småningom men priserna verkar ju aldrig sjunka : (

Ok jag kan bara Mac.:) Det enda märke jag litar på!:D:)^^<3 Har haft sjuuukt :S mycket problem med all annan "skit" (läs: teknik:P) tills jag stötte på Mac så jag använder mig bara av Mac/Apples produkter.:)<3 Love at first sight liksom!:)^^<3

Är ingen fanboy eller nåt: jag erkänner villigt att jag inte skulle köpa en iPhone4 då det är antennproblem på mobilerna - för 7-9 000 kr ska allt funka!:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!