Permalänk

Explorer slukar all CPU

Har desperat försökt få bukt med ett problem jag haft på min laptop de senaste månaderna utan att lyckas så jag tänkte kolla om någon har några bra tips och tricks.

Problemet ligger i att när jag öppnar vissa specifika mappar på c-disken så drar explorer 50-70% cpu, en del andra mappar ger den skrämmande siffran 99%, enligt aktivitetshanteraren. Detta avhjälps genom att starta om explorer och då går siffran ner till 0% så det är egentligen inget livsviktigt, men det är uppenbart att något inte står rätt till.

Jag har en HP Pavillion dv9000-serie med windows vista home premium sp2
intel core2duo t7500 2.2ghz, 4gb ram 250gb hdd (C: 21gb ledigt av 142, D: 75gb ledigt av 149)

Moderkortet är nyligen utbytt men det löste inte problemet.
Jag har gjort ett antal virussökningar med både avg-free (avinstallerat nu) och avast. även kört trojan remover, men allt verkar vara i sin ordning.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte är särskillt datorkunnig!

Mvh Johannes

Permalänk

Skrev in sökorden Explorer using 99%i google

Rätt många som haft det felet

De gör samma saker som du då man bläddrar i mappar mm, eller gör något, det kan bero lite på olika saker.

Permalänk

Jo, det stämmer. Har läst om en hel massa med liknande problem och minst lika många lösningar varav jag provat många av dem. De flesta med liknande problem verkar använda windows xp och de flesta lösningarna är inriktade till det operativsystemet.

Jag vill inte framstå som lat men det hade varit grymt skönt med ett rakt svar då jag efter ett par timmar på googles grenverk känner mig mer vilsen än jag var från början, haha. Vart ska jag börja?

återigen så är jag oerhört tacksam för svar, jag kommer fortsätta söka lösningar på andra ställen, men om någon vet om en tråd eller har löst något liknande så är jag väldigt intresserad!

Permalänk
Medlem

Är inte enklare att formatera datorn och sedan använda google chrome?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

"Är inte enklare att formatera datorn och sedan använda google chrome?"

Nu var det ju utforskaren som trilskades. Installerade Du om windows när Du bytte moderkort?

Har Du gjort det brukar detta fel vara minnesrelaterat, en trasig avi-fil eller en drivrutin till raid, som inte är installerad (+ säkert tio andra grejer).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Installerade Du om windows när Du bytte moderkort?

Har Du gjort det brukar detta fel vara minnesrelaterat, en trasig avi-fil eller en drivrutin till raid, som inte är installerad (+ säkert tio andra grejer).

Nej, det gjorde jag inte. Jag får försöka leta upp en windows-skiva och prova helt enkelt. Är förövrigt inte helt nöjd med vista, kanske är detta felet löst på windows 7?

Permalänk
Medlem

Kör på Win 7 absolut vista är inget att ha.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870