Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hbg
Registrerad
Jan 2005

BlueScreen på Laptopen!

Hejsan!

Har en Lenovo bärbar laptop som har fungerat klockrent. Har haft datorn 3år och är inget annat förutom nöjd. Nu den sista tiden har BlueScreen dykt upp par gånger. Frågan är följande, går det att lokalisera felet samt att åtgärda allt innan det blir värre och värre?
Vilka metoder finns för att åtgärda BluScreen ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Jag fick en sådan här BSOD en gång.
http://2.bp.blogspot.com/_yhA-igY0MOI/SVZzoVCohzI/AAAAAAAAINI...
Första gången för mig och efter lite research (google!!) kunde jag faställa att orsaken var applemtp.sys (en drivrutin för touchpaden).

På winXP finns det en inställning som hindrar datorn att starta om vid en bluescreen. Testa med det och anteckna nästa gång det kommer en bluescreen. Ett annat sätt är att läsa bluescreen infon som lagras i datorn. Ärligt talat kommer jag ej ihåg hur man kommer åt de där. Fick hålla på och pilla lite i cmd (kommandotolken). Fick även tanka hem något från microsoft för att ens kunna läsa bluescreen filen. Omständigt för en ovan. Dock värt besväret då jag kunde förhindra ytterliggare bluescreen.

Om du känner dig ovan med att googla för att snoka fram info så posta operativsystem så ska vi se om vi kan rota fram dmp-filen (tror bluescreen filen heter så) och kolla om vi blir klokare på varför din dator startar om.

Ominstallation funkar ju. Dock så tycker jag det är värt att ta reda på om problemet kan fixas. Samt, det skadar inte att lära sig lite utifall man får framtida bekymmer.

Lekmaskinen || Surfplattan || Fabbeluren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

kontrollpanelen-administration-datorhantering-loggboken