System minimumkrav för att orka med ett 5850-grafikkort?

Permalänk
Medlem

System minimumkrav för att orka med ett 5850-grafikkort?

Hejsan.
Jag undrar vad för system som är absoluta minimum för att inte flaskhalsa t ex ett 5850 grafikkort?

Räcker t ex en AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3 processor med 4 Gb 800MHz, PC6400 DDR2 minnen på ett Asus M4A785D-M PRO moderkort?

Tacksam för svar
Robert

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk
Medlem

Du kan väl princip köra en gammal jävla pentium processor med ett 5850, men ett 250 flaskar nog. Du får nog gå upp till Phenom II X4, 940 rekommenderas.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Det beror på vad du ska göra med datorn. Är det spel som stödjer två kärnor så kommer den inte flaska allt för mycket. Stödjer spelet fyra kärnor kommer den flaska ganska rejält, men det beror också på hur CPU-krävande spelet är.
Är det till en ny dator så är inte en Athlon att rekommendera. Kör då hellre på en 955:a och ett 5770.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det beror på vad du ska göra med datorn. Är det spel som stödjer två kärnor så kommer den inte flaska allt för mycket. Stödjer spelet fyra kärnor kommer den flaska ganska rejält, men det beror också på hur CPU-krävande spelet är.
Är det till en ny dator så är inte en Athlon att rekommendera. Kör då hellre på en 955:a och ett 5770.

Jag skulle iofs tro att en Phenom II 550, särskilt klockad och ett HD5850 presterar mycket bättre än en 955 och ett HD5770. De flesta spel är ju inte särskilt bra trådade och dessutom brukar de vara mer påfrestande för grafikkortet än processorn, särskilt i högre upplösningar/grafikkvalitet.

Ang. flaskhalsning rent allmänt, så hade Legion hardware en rätt intressant artikel där de testade hur lågt klockad en i7 920 samt en Phenom II 965 behöver vara klockad för att flaskhalsa ett HD5970 (vid 2560x1600 upplösning).
Kontentan var att man börjar märka av flaskhalsning vid frekvenser under 2,6GHz med i7 920, men fortfarande vid 2GHz ger processorn bra FPS och många spel var fortfarande GPU-begränsade vid 2GHz.
Phenom II 965 hade sin gräns runt 3GHz, men som i fallet med i7 920 gav processorn bra FPS även på lägre frekvenser.

Visserligen är upplösningen väldigt hög, men så är också HD5970 ett extremt grafikkort. De flesta sitter med en skärm med lägre upplösning, vilket innebär att grafikkortet inte behöver jobba så hårt och det är större chans att det är processorn som begränsar prestandan. Men å andra sidan har de flesta även mycket klenare grafikkortslösningar än HD5970 och med klenare grafikkort ökar chansen att det är grafikkortet som begränsar prestandan.

Kontentan är i alla fall att processorflaskning i många fall är väldigt överdriven.
Detta sagt, så skulle jag nog personligen skrapat ihop tillräckligt med pengar för att köpa Phenom II x3 720 istället för Phenom II x3 550. Med den processorn har du även bra prestanda i spel som kan utnyttja fler än två kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag får först och främst tacka för svaren. Det jag tycker är lite intressant är att på AMD's hemsida så listar dom bara följande krav:

ATI Radeon™ HD 5850 System Requirements

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
* 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
* Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products
* Minimum 1GB of system memory
* Installation software requires CD-ROM drive
* DVD playback requires DVD drive
* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive
* For an ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 5850 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (included) are required

Men hittar inte någonstans någon rekommenderat vad gäller CPU.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1456904 hittar jag en del svar men där verkar dom vara fast i Intel-träsket och där länkar dom vidare till ett rätt bra test dock med ett GTX 295 och det får man väl se som hyggligt jämförbart
http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=5

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk
Avstängd

Frågan är väll vilka spel du ska spela, om du ska överklocka m.m. Men jag kan säga dig detta, att jag har ett GTX 295 med en core i5 750 @ 4 GHz, allt på högsta i GTA4 (kan dock inte sätta textures till mer än medium pga för lite grafikminne), får i benchmarken 65 fps och snittar på 59 % i CPU användning.

Eftersom GTA4 är ett väldigt CPU och GPU krävande spel så borde detta ge dig ett hum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotnin
Jag får först och främst tacka för svaren. Det jag tycker är lite intressant är att på AMD's hemsida så listar dom bara följande krav:

ATI Radeon™ HD 5850 System Requirements

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
* 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
* Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products
* Minimum 1GB of system memory
* Installation software requires CD-ROM drive
* DVD playback requires DVD drive
* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive
* For an ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 5850 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (included) are required

Men hittar inte någonstans någon rekommenderat vad gäller CPU.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1456904 hittar jag en del svar men där verkar dom vara fast i Intel-träsket och där länkar dom vidare till ett rätt bra test dock med ett GTX 295 och det får man väl se som hyggligt jämförbart
http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=5

Ett GTX295 är ganska mycket bättre än ett HD5850. Mer i samma härad, fast sämre än HD5850, är GTX285.
Dock kan man se tendenser i alla fall. Tyvärr finns inte några Phenom II x2 eller x3 processorer med i det testet.

Visa signatur

~Pelle~